• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning

F

F.d. 52943

Guest
Har haft vår husbil i 7 år nu. Besiktigade i veckan - då upptäckte man efter alla dessa år och årliga besiktningar, att vår hb saknar reflexer bak! En bagatell som renderade en "etta".

Tyvärr börjar vår bil nu efter drygt 9000 mil drabbas av de framvagnsproblem, som varit kända och relativt vanliga på en del årgångar av Renault Master. Höger undre spindelled glappar (gav en "tvåa") och måste bytas till det facila priset av ca 4500 kr. Vänster led lär också komma inom något år. Glappar också lite, men inte tillräckligt för att ge anmärkning.

Har varit i kontakt med Renault, då jag vet att en del fått spindellederna utbytta efter garantitidens utgång, men vår bil hade gått alldeles för långt för att omfattas av den goodwillåtgärden.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Besiktning

Det är arbetskostnaden som är dyr. Byter i Kylinge.
Volvo/Renault i Kristianstad är ännu dyrare.
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Var tvungen att byta vänster, undre spindelled för två år sedan på vår Renault -08 (som då gått ca 7500 mil) på en mindre verkstad (som är aukt. Volvo-verkstad). Gick på 2310:- (material 772:-, arbete 1540:).
Att priset på jobbet skulle dubblas på två år verkar orimligt, vi har ju knappt någon inflation i landet sägs det.
Kolla med annan verkstad!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Besiktning

Köp den härifrån Länkarm, hjulupphängning till din RENAULT MASTER III Buss (JD) 2.5 dCi (120Hk) & låt en mindre verkstad byta så blir nog slutsumman avsevärt billigare.

Bennie
-------------------------------------------------------------------------------------------
Om man byter hela länkarmen i stället för bara spindelleden i den, så borde arbetstiden kunna minska till någon halvtimme hos den lokala bysmeden :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Besiktning

-------------------------------------------------------------------------------------------
Om man byter hela länkarmen i stället för bara spindelleden i den, så borde arbetstiden kunna minska till någon halvtimme hos den lokala bysmeden :D.

M.v.h. JANKRO.

Exakt vad jag menade. I detta fallet 926:- + 80:- i frakt=986:- & ett par 100-lappar i arbete. Förresten så är bytet så enkelt att göra med några fasta nycklar att göra så man kan göra det själv på någon timma.

Bennie
 
Toppen