• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En dator har ett " embrio till hjärna"

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
En surfbräda...oavsett , andriod eller Ios (ipad ) är puckad...lever på appar som är producerade i en databaserad miljö...man kan säga att utan data skulle inte surfbrädan överleva. Men, alla barn kryper innan man kan gå...så.
Jag efterlyser en surfplatta som är på G att ta över datorns idag överlägsna kapacitet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: En dator har ett " embrio till hjärna"

Hej Sonic!
"Ett sprucket krus med en ros i är alltid ett sprucket krus" sägs det, eller som jag säger: en platta som "härmar" en dator är fortfarande en platta!
Köp en laptop med det du ska ha den till, svårare än så är det inte! Jag misstänker att du vill ha något lättare & nättare precis som när jag köpte min platta med löst tangentbord som tillbehör. Nu har jag den enbart för att betala räkningar + lite annat "smått". Apparna är lite "bekvämare/överskådligare" och anpassade till den lilla ytan, IGO Primo funkar klockrent + ytterligare några appar, sen är det stopp! Datorn gör det grova jobbet som jag är mycket nöjd med (stor skärm, fast tangentbord, gott om minne & lagring, fantastiska bildbearbetnings-möjligheter, Office paket i full skala utan konstgjord andning som på en platta, osv...)

Tids nog kommer det säkert en dator som liknar "platta" när det gäller mått & användningsområde, men en platta kommer aldrig att bli en dator för då skulle den inte kallas för just "platta" (läsplatta)... Lycka till!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En dator har ett " embrio till hjärna"

En surfbräda...oavsett , andriod eller Ios (ipad ) är puckad...lever på appar som är producerade i en databaserad miljö...man kan säga att utan data skulle inte surfbrädan överleva. Men, alla barn kryper innan man kan gå...så.
Jag efterlyser en surfplatta som är på G att ta över datorns idag överlägsna kapacitet.

Vad är det som är överlägset med en dator förutom lagringskapaciteten?
Har den GPS, GLONASS, A-GPS, inbyggd navigering, kompass, accelerometer, barometer, taligenkänning samt applikationer som drar fördel av allt detta?
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: En dator har ett " embrio till hjärna"

Man kan behöva en bra dator när ipaden behöver återställs efter en misslyckad uppdatering så vissa saker är svåra att klara utan pc.
Verkar som att en pc med itunes är en förutsättning för att hålla igång paddorna.

Lars
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: En dator har ett " embrio till hjärna"

Vad är det som är överlägset med en dator förutom lagringskapaciteten?
Har den GPS, GLONASS, A-GPS, inbyggd navigering, kompass, accelerometer, barometer, taligenkänning samt applikationer som drar fördel av allt detta?

Anders, allt du nämner finns redan t.o.m. i en mobiltelefon och det är inget fel i det, en suverän komplement till en dator som kan så mycket annat. Man ska inte blanda äpple och päron eller stirra sig blint på bara det ena eller det andra. Visst är det gott med ett päron ibland!
Man går inte runt med en dator för att navigera sig fram, den är klumpig! Vill jag däremot beräkna eller skapa statistik över mina utgifter, då tar jag inte en platta eller mobil till det. Likaså med kvalitativ ordbehandling... och många fler "tyngre" & mer avancerade "saker" som kräver både kraft och lagring istället för massor av små (dock intressanta) programsnuttar som kallas för appar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En dator har ett " embrio till hjärna"

Ibland får man en känsla av att vissa aldrig använt en kompetent platta!

Jag kan inte komma på något användningsområde där en fristående laptop kan utmana en "riktig" platta. Vill man ha större tangenbord och skärm är det bara att koppla till.

Min första "släpbara" dator skaffade jag på åttiotalet, den vägde 7 kilo och körde Windows 3 och jag har därefter använt ett tjugotal datorer och laptops både på jobbet och privat. Under några år använde jag laptop och notebook i husbilen men det var först med en platta som användningen blev riktigt enkel, mångsidig och snabb. Utan sladdar och konstant laddning. Sofistikerade och billiga appar har naturligtvis haft stor betydelse!

Även försäljningsstatistiken talar sitt tydliga språk med dalande laptopförsäljning trots lägre pris.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En dator har ett " embrio till hjärna"

Har sett at MS Surface PRO teller inn som patta i salgstall, samme med de fleste av windows tablett maskinene. Mange av disse har gps - med eller uten 3g/4g.

Utvikling av apps til IOS og Android skjer ikke på platter med disse OS, men på pc og tabletts med Windows, Linux eller OSX. Så uten datorer ingen apps.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: En dator har ett " embrio till hjärna"

Klösbrädorna skulle inte klara sig utan appar framtagna via datakraft och drivna på servrar.... genom data kraft....klösbrädan fungerar i princip som en moj som speglar och förmedlar data. Sen är det ju upp till var och en vad man känner som behov. Men en sak är säker...när surfplattor har ett eget liv och klarar sig utan webbservrar så är det bara att lyfta på hatten.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: En dator har ett " embrio till hjärna"

Vad på Internet klarar sej utan webbservrar...? Inte mycket.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En dator har ett " embrio till hjärna"

Om en ser på den ultimate surfplattan - Chromebook så er en den så web-sentrert at den faktisk kan benyttes til å vedlikeholde sine egne løsninger som ligger i en eller annen cloud. IPad og Android prøver til en grad å leve et liv også uten tilgang til nettverk og servere.

De første bærbare generelle datorer jeg jobbet med kjørte CP/M og hadde Z80 CPU, min første hjemmedator hadde og denne CPU en gang på 70 tallet. Før den tid var det mange år med stormaskiner. Men de første virkelig bærbare data-enheter for meg var Mycronic terminaler på slutten av 70 tallet. Hadde for disse et oppdrag for Ica Eol for varebestilling ute i butikker og kommunikasjon til engros lagrene.

En annen kunde med de samme terminalene var HUAL hvor det ble kodet og registrert skader på biler ved lasting og lossing rundt hele verden og data overført via Ge Mark servere til rapportering sentralt i Oslo.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En dator har ett " embrio till hjärna"

Exempel på hur en app utnyttjar både gyro och kompass i plattan:

image.jpg

Sökning med en platta i vilket väderstreck, höjd och avstånd ett visst flygplan befinner sig.
Jag själv befinner mig i sängen i ett mörkt sovrum.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: En dator har ett " embryo till hjärna"

Det var ju väldigt användbart. Eller är det så att du skapar behov för att försvara iPad? Själv kan jag inte se något som helst behov av att veta var ett visst flygplan befinner sig, varesig vilket väderstreck, höjd eller avstånd. Men vi har ju alla olika intressen.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: En dator har ett " embrio till hjärna"

Ibland får man en känsla av att vissa aldrig använt en kompetent platta!

Jag kan inte komma på något användningsområde där en fristående laptop kan utmana en "riktig" platta. Vill man ha större tangenbord och skärm är det bara att koppla till.

Min första "släpbara" dator skaffade jag på åttiotalet, den vägde 7 kilo och körde Windows 3 och jag har därefter använt ett tjugotal datorer och laptops både på jobbet och privat. Under några år använde jag laptop och notebook i husbilen men det var först med en platta som användningen blev riktigt enkel, mångsidig och snabb. Utan sladdar och konstant laddning. Sofistikerade och billiga appar har naturligtvis haft stor betydelse!

Även försäljningsstatistiken talar sitt tydliga språk med dalande laptopförsäljning trots lägre pris.

"äpplen och päronjämförelse".:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En dator har ett " embryo till hjärna"

Det var ju väldigt användbart. Eller är det så att du skapar behov för att försvara iPad? Själv kan jag inte se något som helst behov av att veta var ett visst flygplan befinner sig, varesig vilket väderstreck, höjd eller avstånd. Men vi har ju alla olika intressen.

Varför så sarkastisk?
Det var ett exempel på hur de inbyggda funktionerna i en platta kan användas i diverse appar. I motsats till en dum laptop. Jag nämnde aldrig iPad, det funkar lika bra i min Android 4.4.4!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: En dator har ett " embrio till hjärna"

Fast jo, det finns faktiskt en app som jag gärna skulle vilja se användas flitigt. Jag vet inte om den finns i verkligheten men den skulle fungera så att den automatiskt tar bort de obearbetade citaten från ovanförliggande inlägg här på forumet.

Idag är det väldigt många inlägg som innehåller det fullständiga inlägget från ovanförliggande inlägg och därefter den egna texten. Ibland kan det vara motiverat när citatet bearbetas och vissa delar raderas så att enbart den del som skribenten vill kommentera är kvar, speciellt i långa inlägg. Likaså kan det vara motiverat när citatet kommer från ett inlägg längre upp i tråden för att klargöra att kommentaren gäller just detta inlägg.

Jag tröstar mig dock med att detta fenomen med att svara på ett inlägg genom att först citera det inte är värst här. Det finns värre forum där det mera är regel än undantag att göra så, vilket får till följd att trådarna ser ut att vara oändliga trots att innehållet egentligen bara är hälften av all text.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: En dator har ett " embrio till hjärna"

Om en, åtminstone för mig, fullständigt onödig app finns i både iPad och Android gör väl knappast någon skillnad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En dator har ett " embrio till hjärna"

Kanske blir du gladare om jag visar motsvarigheten på Android?

image.jpg

Vem vet, nästa app som utnyttjar kompass, gyro, m.m. kanske kan hitta ryska ubåtardjupt nere i svenska och norska fjärdar eller fjordar?
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.922
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: En dator har ett " embrio till hjärna"

Oavsett, platta, lap top eller stationär dator så de som de ger ut har någon i något skede stoppat in i dem eller en server.
 
Toppen