• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Historieintresserad

vadden

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
16432
Medlemskap
2024
Finns det någon som har lite bra tips om vilka ställen som kan vara värda att besöka om man är intresserad av händelser från första och andra världskriget.Vi ska eventuellt åka genom Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike och Spanien.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Historieintresserad

Det är bra om man har läst på ordentligt före resan. Kort: Verdun och Normandie. Men det finns hur mycket som helst som man inte hinner med på en mansålder.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Historieintresserad

Börja med ett stopp på Berlin Mitte,där har du nära till massor av intressanta saker b.la Stasi museet,Muren är värd ett besök.Sen finns ju massor med utflyktsmål.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Historieintresserad

Frontlinjeområdet WW1 har som skrivits många platser, har tyvärr inte passat att stanna där än ( kom ut på "fel" väg från Paris pga vägarbeten senast).

D day kusten så finns pegasus bridge utanför Caen, och sen massor med minnesmärken, museer och kyrkogårdar, åk ut till kusten vid Deauville och följ kusten. Bra med en "lokal" karta.

Vi tänker oss också tillbaka dit till sommaren.

Canadensiska museet vid Juno Beach väljer vi bort denna gång. Mycket information men inte så mycket "gamla grejjer" men väl mycket fokus på Canada's betydelse fö världsfreden.

Klippan vid Arromanches åker vi däremot åter till för att spana över resterna av Mulberry hamnen och hoppas att 360 bion är öppen (säkerligen också den P vakt som höll på att stänga när jag körde in på "fel" sida o parkerade strax efter stängningsdags sist, men han fick sin peng :)

Fallskärmshopparen som hänger på kyrkan vid Sante-Mere-Eglise kommer att spanas in denna gång.

D-day museums and war cemeteries - Landing beaches, WW2 Memorials - Omaha, Utah, Arromanches, Caen - Normandy Tourism, France

Bergen Belsen strax norr Hanover kommer ni att passera och är värt en avstickare, även om Dachau är "bättre", även det en viktig del av WW2 minnet.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Historieintresserad

Det nyöppnade museet i Bastogne, Belgien. Där finns också ett imponerande minnesmonument. Handlar mest om luftlandsättningen i Ardennerna. Och den stora tyska motoffensiven i slutet av ww2.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Historieintresserad

Rekommenderas ett besök vid ett av de 5 fort som ingick i Maginotlinjen, numera museum och beläget ca 60 km söder om Trier (gränsen mellan Frankr/Belgien)! Sevärt detta museum tycker jag slår det mesta och blir ett minne för livet. Museet är en komplett "stad/fästning belägen 30m under berget". Besökarna åker bla järnväg inne i fortet som verkligen är stort.

Vid intresse googla vidare på "Maginotlinjen", i dessa totalt 5 fort grävdes närmare 2/3 av de Franska försvarsanslagen ner under mellankrigsåren vilket antyder en del i sig!
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Historieintresserad

Hej

Här har du en länk som är jättebra. Nu har du att gör i minst 20 år. :D

Historical Sites

Tryck på fotogalleri så kommer du vidare till historiska platser över hela världen.


PS. Jag stötte på sidan idag och tar den bara för det historiska innehållet,inget annat
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Historieintresserad

Det finns ett antal historiska tidskrifter i apparna Ztory och Readly.
De läses som en vanlig tidskrift med bläddringsfunktion och har även tidigare nummer tillgängliga.

image.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Historieintresserad

Vi har besökt många av de platser som beskrivs tidigare i denna tråd.
Den plats som gjorde starkast intryck var Oradour-sur-Glane 10 June 1944: a war-crime in France
Bra ställplats finns på gångavstånd från denna plats.
Vi har dock inte besökt några av platserna för koncentrationslägren, jag skulle ha svårt att "bli människa igen" efter ett sådant besök.
 
Toppen