• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markbundna kanaler

R

rolfaxel

Guest
Hej
Är det någon som vet om det går att få in markbundna kanaler med en snipe antenn?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Markbundna kanaler

Hej
Är det någon som vet om det går att få in markbundna kanaler med en snipe antenn?

Borde gå med ett canal digital-kort.
Jag har parabol på hb, men saknar kort, har dock provat med kompisens kort,
och det funkade med SVT.

Edit: fast det är förstås via satellit.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Markbundna kanaler

Mycket intressant fråga, men Snipe går inte att ställa i alla 360grader. Den är förprogrammerad för 10 olika satelliter och jag antar att riktverkan är för kraftig.
Ska testa vid nåt tillfälle...
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Markbundna kanaler

Enligt instruktionerna är den bra tillverkad för Satellit TV, det finns paraboler med tillsats för marksänd Tv men det har inte denna. Sänder ju på olika frekvensområden.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Markbundna kanaler

Har precis köpt en Snipe och den är bara för Satellitmottagning, men TV´n jag fick till har två ingångar, en för vanlig antenn (markbundna kanaler) och en för parabolen (Snipe). Det innebär att vi kan se även markbundna fria kanaler om parabolen skulle strula. Har alltså två antenner på husbilen.
Har valt att behålla den vanliga antennen, eftersom om man kommer tillräckligt långt söderut i Europa, så får man inte in Viasat eller Canal Digitals sändningar med parabolen. Finns gott om markbundna kanaler i Italien och Slovenien, Kroatien mfl.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Markbundna kanaler

Har precis köpt en Snipe och den är bara för Satellitmottagning, men TV´n jag fick till har två ingångar, en för vanlig antenn (markbundna kanaler) och en för parabolen (Snipe). Det innebär att vi kan se även markbundna fria kanaler om parabolen skulle strula. Har alltså två antenner på husbilen.
Har valt att behålla den vanliga antennen, eftersom om man kommer tillräckligt långt söderut i Europa, så får man inte in Viasat eller Canal Digitals sändningar med parabolen. Finns gott om markbundna kanaler i Italien och Slovenien, Kroatien mfl.

Jag lät också den marksända antennen sitta kvar när jag monterade snipen.
Till snipen har vi svt-world. Men vi använder den vanliga antennen lika mycket när vi är söderöver.
Ibland hamnar man bakom ett hus eller i en skog så man inte får kontakt med sateliten, och då använder vi den marksända och har det lokala tv-utbudet.
Krister.
 
Toppen