• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystemet i en gammal Pilote ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Finns det någon som vet något om hur elsystemet är uppbyggt eller har något kopplingsschema till en gammal Pilot -89. Verkar som ström tas från både startbatteriet och bodelsbatteriet samtidigt
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Vill givetvis inte att startbatteriet skall dras ut om jag inte har landström.
Vill finna en bättre lösning nu för mig och därför köpa två ny bodelsbatterier.
Fick alla beskrivningar ock manualer med till bilen t.om garantibeviset :twitcy::twitcy:
En fullständig beskrivning hur elcentralen fungerar med bägge batterierna inkopplade men eftersom tidigare ägare tagit bort någon detalj om batterierna
så är man lite ställd.
Det finns också ytterligare del men tyvärr på franska
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.680
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Enklast är väl att ta bort Ctek-kretsen och lägga laddaren direkt på bodelsbatteriet. Om du inte har några förbrukare som används när du står stilla, anslutna på bilbatteriet behöver du knappast underhållsladda det ständigt. annars kan du ju flytta laddaren emellan batterierna någon gång ibland.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Jeg ville koblet bort virvaret rundt releet og sett om elblokken gjør det den skal med motoren i gang. Måles enkelt på spenningen over bobatteri, denne skal øke når motoren lader.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Tack för bra svar som jag skulle vilja prova

Skickar sidor från instruktionsboken, fd ägaren kanske har trasslat till det.
Allt kanske fungerar utan något trassel. Skall kanske också köpa en Ctek Dual ?
 

Bilagor

  • Sid1.JPG
    Sid1.JPG
    1,6 MB · Visningar: 13
  • Sid2.JPG
    Sid2.JPG
    1,8 MB · Visningar: 12
  • Sid3.JPG
    Sid3.JPG
    1,5 MB · Visningar: 9
  • Sid4.JPG
    Sid4.JPG
    1,7 MB · Visningar: 10
  • Sid5.JPG
    Sid5.JPG
    1,6 MB · Visningar: 18
F

F.d. 50183

Guest
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Hej Piloteägare - tack för alla goda tips.
Vi har en Pilote R 470 -90. Nu i höst fick vi under en tur i Europa problem med Srtömbrytare 2, 220V i Affezell förnämliga bild av elcentralen. När man trycker in den klickar den ut efter nån minut, så jag antar att den har en "jordfelsbrytare" funktion. Vid kontrollmätning av 220 V uttagen är finns ingen kortslutning mellan ledare och jord. Jag tror att själva "jordfelsbrytaren", om det nu är en sån har kroknat. Detta har hänt hemma flera gånger i olika installationer vi har.
Kan någon säga var man kan få tag i en dylik strömbrytare eller "jordfelsbrytare" som passar panelen. Den panel vi har, har små automatsäkringar i stället för de på bilden fasta glassäkringshållarna. Finns det någon därute som har ett komplett elschema
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Det är bara en strömbrytare. Min fastnade också så och jag lossade den och sprutade in lite kontaktspray i den så blev den bättre. Jordfelsbrytare fanns nig inte då. Elschema på själva elcentralen är nog svårt att få tag på. Har skrivit till tillverkaren i Frankrike efter ett schema men det blir nog inget. Vi får väl hjälpas åt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.680
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

lite förenklat beroende på bil. Det kopplar ihop start- och bodelsbatteriet så att generatorn kan ladda båda batterierna. Det sker när generatorn börjar ge ström.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

D+ är anslutningen på generatorn som får spänning först när generatorn snurrar, alltså inte B+. Den spänningen går till manöverspolen på ett relä som alltså drar först när genrastorn snurrar och kopplar ihop pluspolerna på båda batterierna! I den Ducato -87 jag hade tidigare var det ett helt vanligt 40A bilrelä som man placerat under passagerarsätet bakom bodelsbatteriet. I den nuvarade Ducato -06 sitter däremot inbyggt i EBL-blocket (EBL99G).
// Göte J
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Aha, ja då förstår jag hur det skall fungera. Sammankopplingen av batterierna sker nog i min bils elcentral för där sitter två reläer och bägge batterierna är anslutna till den. Det ena relät kopplar väl ihop batterierna som du beskriver och det andra kopplar väl på kylskåpet med 12v om motorn är igång. Kan det vara så ? Vågar jag lägga spänning på D+ anslutningen på elcentralen för att kolla om relät drar dör att testa att det fungerar. Alltså testa precis som generatorn skulle ge spänning till D+ uttaget. Har nu bara elcentralen hemma och bilen för vinterförvaring. Visar bild på anslutningarna på centralen men det står på franska.
 

Bilagor

  • FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    427,1 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

D+ är anslutningen på generatorn som får spänning först när generatorn snurrar, alltså inte B+. Den spänningen går till manöverspolen på ett relä som alltså drar först när genrastorn snurrar och kopplar ihop pluspolerna på båda batterierna! I den Ducato -87 jag hade tidigare var det ett helt vanligt 40A bilrelä som man placerat under passagerarsätet bakom bodelsbatteriet. I den nuvarade Ducato -06 sitter däremot inbyggt i EBL-blocket (EBL99G).
// Göte J

På min Ducato från -91 sitter reläet alldeles under motorhuven på högersida vid skärmkanten.

Bennie
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Vad som händer om du lägger 12v på D+ är att du magnetiserar generatorn för fullt. Kan inte tänka mig att det skulle skada en stund. Strömmen genom rotorn blir väl i storleksordningen 1A, om jag minns rätt (växelströmsgenerator).
// Göte J
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.680
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Aha, ja då förstår jag hur det skall fungera. Sammankopplingen av batterierna sker nog i min bils elcentral för där sitter två reläer och bägge batterierna är anslutna till den. Det ena relät kopplar väl ihop batterierna som du beskriver och det andra kopplar väl på kylskåpet med 12v om motorn är igång. Kan det vara så ? Vågar jag lägga spänning på D+ anslutningen på elcentralen för att kolla om relät drar dör att testa att det fungerar. Alltså testa precis som generatorn skulle ge spänning till D+ uttaget. Har nu bara elcentralen hemma och bilen för vinterförvaring. Visar bild på anslutningarna på centralen men det står på franska.

Om du skriver in uttrycken i Google translate kan du se vad de betyder på andra språk, t.ex. engelska eller eventuellt svenska. :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Vad som händer om du lägger 12v på D+ är att du magnetiserar generatorn för fullt. Kan inte tänka mig att det skulle skada en stund. Strömmen genom rotorn blir väl i storleksordningen 1A, om jag minns rätt (växelströmsgenerator).
// Göte J
Min tanke var inte att lägga spänning till generatorns D+, utan att lägga 12v till anslutningen på elcentralens plint vilken jag tror att det är för att få relät för strömmen till kylskåpet att slå till och på så sätt få reda på vart D+ från generatorn skall kopplas till i elcentralen. Sitter ju tre relän i elcentralen. Är helt hjälplös utan att veta var kablarna har suttit som gamla ägaren gjort om.
Har översatt anslutningarna från franska så här:

1 +Sortie Eclairage A = + Utgång Ljus A
2 +Sortie Eclairage B = + Utgång Ljus B
3 +Sortie Aux 1 = + Utgång Aux 1
4 +Sortie Aux 2 = + Utgång Aux 2
5 +Sortie Pompe = + Utgång Aux 2
6 +Sortie Refrigérateur = + Utgång Kylskåp
7 +après contact du véhicule = + efter fordonets tändning
8 Sonde eaux usées = Sond avloppsvatten
9 +Générateur = + Generator
10 Sortie Générateur = Utgång Generator
11 Voyant d´accouplement Batterie = LED genomkoppling Batteri

Någon som kan tolka ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.680
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Min tanke var inte att lägga spänning till generatorns D+, utan att lägga 12v till anslutningen på elcentralens plint vilken jag tror att det är för att få relät för strömmen till kylskåpet att slå till och på så sätt få reda på vart D+ från generatorn skall kopplas till i elcentralen. Sitter ju tre relän i elcentralen. Är helt hjälplös utan att veta var kablarna har suttit som gamla ägaren gjort om.
Har översatt anslutningarna från franska så här:

1 +Sortie Eclairage A = + Utgång Ljus A
2 +Sortie Eclairage B = + Utgång Ljus B
3 +Sortie Aux 1 = + Utgång Aux 1
4 +Sortie Aux 2 = + Utgång Aux 2
5 +Sortie Pompe = + Utgång Aux 2
6 +Sortie Refrigérateur = + Utgång Kylskåp
7 +après contact du véhicule = + efter fordonets tändning
8 Sonde eaux usées = Sond avloppsvatten
9 +Générateur = + Generator
10 Sortie Générateur = Utgång Generator
11 Voyant d´accouplement Batterie = LED genomkoppling Batteri

Någon som kan tolka ?

5=vattenpump+
7=D+eller +som drivs av D+ via ett relä
9= plus från generator
10= generator minus
11= led som lyser när batteri laddas

De andra är väl ganska klara, tillbehörsplatserna AUX måsta man ju kolla om något är anslutet?
Så skulle jag tolka det.
 
Senast ändrad:
Toppen