• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsladdning

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Det är snart dags för vinterförvaring.
Då har jag ett par frågor angående underhållsladdning.
På förra bilen plockade jag helt enkelt ur batteriet och underhållsladdade hemma i garaget.
På den nuvarande sitter så väl bodelsbatteri som startbatteriet lite "knöligare" till, så jag tänkte underhållsladda på plats. Bilen har en Calira 36/30 DS IU

Jag funderar på två alternativ.
Alternativ 1 är att ladda båda batterierna via Caliran vilket kräver att jag tar mig ut till uppställningsplatsen vid uppladdningstillfällena. En fråga till er är då om huvudbrytaren på Calirans manöverpanel måste vara påslagen.

Fråga nummer två är om man kan ladda såväl bodelsbatteri som startbatteri med en Ctek laddare på 7 A. Och hur man i så fall kopplar in denna.

Tacksam för svar
Conny H
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Underhållsladdning

Hejsan, om man inte vill fundera på brytares till och från m.m. så kan det vara idé att bara sikta in sig på batterierna. Om man köper fyra mindre batteriklämmor typ de som sitter på kablar till laddare m.m. (35-989 Biltema) och sedan köper tillräckligt med röd/svart kabel 2,5 mm² eller kanske 4,5 mm² (84-542 eller 84-543 Biltema) och av det tillverkar en röd/svart lång, klen "startkabel" och kopplar samman bil och bo batterierna med den, och sedan kopplar in Ctek'en någonstans i systemet så har du en variant.

Sedan är det ju alldeles onödigt att ha laddaren på hela tiden. Det enklaste brukar vara det bästa. Det börjar bli ont om dem nu, men det bästa är en vanlig "gammal" mekanisk timer med veckotimerhjul . Då brukar det vara fyra fläppar per dygn, och då rätt lagom att bara klicka ner en eller två för sex till tolv timmars drift i veckan som räcker gott.
Om det blir strömavbrott någon gång så är det inget som bangar ur mer än att timern stått still några timmar men fortsätter med säkerhet efter avbrottet.

Det man bara måste kolla med laddaren som man kopplar in i systemet är att den efter "strömavbrott" från timern åter startar på ev. inställ funktion när den varit strömlös.

Det fanns även några Ctek laddare för länge sedan som man fick stega fram funktionen på varje gång man satt i sladden på nytt.
För övrigt så räcker en 7A laddare några timmar i veckan till gott och väl.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsladdning

Skulle det också duga med en Ctek 3600 & låta den ligga ansluten hela avställningsperioden? Vad jag förstått så underhållsladdar den bara när batterierna är fulla.

Bennie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Underhållsladdning

Skulle det också duga med en Ctek 3600
Bennie
-------------------------------------------------------------------------

Nja, den duger visst bara till underhållsladdning av batteribanker upp till 120Ah, och bil plus bobatterier blir väl mycket mer.

  • Teknik

    Volt: 12V
  • Laddström: 3,6A max
  • Laddartyp: 4-stegs helautomatisk laddningscykel
  • Batterikapacitet: 7–75Ah, upp till 120Ah för underhåll
Så det kan nog vara bättre med något kraftigare. De sköter ju sig själva visserligen, men personligen så vill jag gjärna inte missa kollen helt på en laddare som är inkopplad hela tiden, utan tycker det räcker med laddning kortare stunder ibland när man inte har full koll.

M.v.h. JANKRO.
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Tack Jankro, för ditt utförliga svar när det gäller laddning med Cetk-laddaren.
Jag tänkte att bodelsbatteriet redan är sammankopplat med startbatteriet eftersom dom båda laddas via bilens generator vid färd och via Caliran vid laddning via nätet.
Då tänkte jag att man kunde ansluta Cteken till ett av batterierna och därigenom ladda bägge. Men det kanske var fel?

Är det någon som har koll på den andra varianten. Om man laddar via 230 V och Caliran. Ska då huvudbrytaren på panelen var i läge on? Eller laddar det i alla fall?

Conny H
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Underhållsladdning

Jag förstår inte varför man ska hålla på med laddning under vintern!?
Jag har haft husbil i 14 år med 3 olika husbilar. I oktober ställer vi av, då är alla batterier fulladdade och då kopplar jag loss kablarna direkt på batterierna och de får stå kvar på sin plats. I slutet av april hämtar jag bilen och ansluter kablarna. Bilarna har alltid startat direkt och när jag kört ca 5 km hem så är batterierna lika fulladdade som de var på hösten.
Förvara batteri som är fulladdade i kyla är alltså inga problem.
Bengt
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Tack Bengt för din input.
Precis så gjorde jag faktiskt senaste vintern, som var min första med SMC:n.
Just därför att batterierna var bökigt placerade. Jag bröt kretsen genom att lossa på den negativa polen. Och det gick bra! Bilen startade på våren

Men sen har man ju hört att man bör underhållsladda. Och som lekman på bilel, blir man ju osäker och vill gardera sig.

Men visst, det vore kanon om det skulle räcka med att koppla loss batteriet.

Conny H
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Jag förstår inte varför man ska hålla på med laddning under vintern!?
Jag har haft husbil i 14 år med 3 olika husbilar. I oktober ställer vi av, då är alla batterier fulladdade och då kopplar jag loss kablarna direkt på batterierna och de får stå kvar på sin plats. I slutet av april hämtar jag bilen och ansluter kablarna. Bilarna har alltid startat direkt och när jag kört ca 5 km hem så är batterierna lika fulladdade som de var på hösten.
Förvara batteri som är fulladdade i kyla är alltså inga problem.
Bengt

Skulle det vara så att bilen inte startar då i april igen så har ju batteriet själv talat om att det inte mår så bra, och borde bytas ut..... eller.....??? Annars kanske det säger tack och farväl en semestermorgon vid start.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

För att citera GW: Varför ska man krångla till det?

Har i någon annan tråd tipsat om denna "batterimotionerare" från Jula: Batteriladdare 12 V 10-250 Ah som är avsedd för just den önskade funktionen.

Priset är så lågt, att man har råd med en till varje batteri. Då eliminerar man risken att batterier av olik typ ("start" och "förbrukar") påverkar varandra på något negativt sätt.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Jag förstår inte varför man ska hålla på med laddning under vintern!?
Jag har haft husbil i 14 år med 3 olika husbilar. I oktober ställer vi av, då är alla batterier fulladdade och då kopplar jag loss kablarna direkt på batterierna och de får stå kvar på sin plats. I slutet av april hämtar jag bilen och ansluter kablarna. Bilarna har alltid startat direkt och när jag kört ca 5 km hem så är batterierna lika fulladdade som de var på hösten.
Förvara batteri som är fulladdade i kyla är alltså inga problem.
Bengt

UH-laddar du inte, så kommer larmen med tiden att tömma batterierna, inte så svårt att förstå.

EDIT: kom o tänka på en annan sak, hur går det med solcellerna ifall man kopplar bort batterierna :confused:
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Underhållsladdning

Vi är ju lite olika i sinnet, som tur är :). Men att ansluta elen, och låta laddare m.m. vara inkopplat i ett halvår, och utan att kanske som en del, inte ens kunna kolla alls under tiden, eller bara ett par gånger..... Nej, det kan bjuda på vilken överraskning som helst på vårkanten när man skall ta ut bilen om man har otur.

(Men jag är lite yrkesskadad :oops: av att större delen av livet ha lagat saker "som skall hålla och man skall kunna lita på till 100%" men som ändå går sönder och bara ställer till elände och djä......p . Det gäller även maskiner och tillbehör som är betydligt dyrare än husbilar och deras elektronik.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Underhållsladdning

Skulle jag ta ut mina batteri hade jag fått montera bort passagerarsätet och lossa på elementen till Alde-systemet.

Om man inte har några förbrukare igång alls och det är kylskåpskallt vid batterierna så kan man bara koppla ur minuspolen. Har man då låtit monterat en batterifrånskiljare så underlättar detta hanteringen minst två gånger om året. Batterifrånskiljare kan dessutom vara bra om det händer konstiga saker under normal drift.

Själv har jag ett antal larm som behöver ström och de flesta går på GRPS. Även om jag får strömavbrott så kommer det larm till mobil-appen. Dessutom är det inte speciellt kallt där bilen står vinteruppställd så jag hade varit tvungen att underhållsladda ändå. Så min husbil är i normal drift trots att bilen inte rullar. Det gäller bara tre månader.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Underhållsladdning

Laddar ca 1 dygn en gång i månaden. Enligt min instruktionsbok bör även värmen köras ca en gång i månaden (Truma dieselvärmare). Vet inte varför men gör det, kanske känsligare än gasolvärme.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Underhållsladdning

UH-laddar du inte, så kommer larmen med tiden att tömma batterierna, inte så svårt att förstå.

EDIT: kom o tänka på en annan sak, hur går det med solcellerna ifall man kopplar bort batterierna :confused:

Tror att du missuppfattat mitt inlägg.
Larmen tömmer inte ur något batteri, batteriet är ju urkopplat!?
Solcellerna har inte påverkats på de 2 bilar som har haft detta monterat. De kan ju inte ladda något som är bortkopplat!?
Bengt
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsladdning

Enligt Exide/Sønnak skal inte sladden stå i hela tiden.

Det bör väl räkka om men sätter dit den nogra timmar
om batterierna faller under 12,5 Ampère,så inte sulfateringen
startar i dom.

Ottar
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Jag gör som jag gjorde med båtarna.
Ladda fullt och sen koppla bort polerna på batterierna under uppställningen - ca 6 mån.
Inga problem att starta och använda batterierna till våren.
Fräscha batterier klarar en vinter utan laddning - om de är fulladdade vid avställningen.
Lycka till! :)
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Underhållsladdning

Då vi är helt nya inom denna gren med husbil tänker vi oss inte ta bort några pooler från batterierna nu när vi ställer av inför vintern. Däremot ska vi ha månadsladdning inkopplad "från stolpe", så precis som vid vanlig camping. Ska ha en klocka som laddar vid speciell dag och tid. Min fråga blir då, laddas både bo- och bil batteri?
 
Toppen