• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smart garage bil, Concord eller Frankia ?

F

F.d. 28187

Guest
Hej gott folk :)
Står i startgropen för att köpa oss en husbil, men är helt grön på vilken som är bra på vad och sämre, så vi skulle behöva lite åsikter från er "veteraner" :)
Vi väljer mellan en Concord 890G 2011 (Smartgarage) och en Frankia 920 2012 med (smartgarage). Har kört tung bil mycket, så där finns inget problem.
Var ute och provade en Concord och blev överaskad hur lättkörd den var, men besviken över benplatsen på passagerarsidan och ljudnivån från motorrummet på så "dyr" bil. Men annars gillade vi den så pass att vi nästan bestämt oss, men så började jag titta på en Frankia 920.
De har nästan identiska mått förutom höjden vilket är ett minus för Frankian, men den är betydligt billigare än Concorden, sen har jag inte provkört Frankian så den vet jag inte så mycket om. Men vilken är mest värd pengarna? Kvalitets skillnad? eller andra saker jag borde tänka på.
Väldigt tacksam för lite råd och erfarenheter.
Mvh
Rickard Larsson :wideeyed::spinny:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Smart garage bil, Concord eller Frankia ?

Hej gott folk :)
Står i startgropen för att köpa oss en husbil, men är helt grön på vilken som är bra på vad och sämre, så vi skulle behöva lite åsikter från er "veteraner" :)
Vi väljer mellan en Concord 890G 2011 (Smartgarage) och en Frankia 920 2012 med (smartgarage). Har kört tung bil mycket, så där finns inget problem.
Var ute och provade en Concord och blev överaskad hur lättkörd den var, men besviken över benplatsen på passagerarsidan och ljudnivån från motorrummet på så "dyr" bil. Men annars gillade vi den så pass att vi nästan bestämt oss, men så började jag titta på en Frankia 920.
De har nästan identiska mått förutom höjden vilket är ett minus för Frankian, men den är betydligt billigare än Concorden, sen har jag inte provkört Frankian så den vet jag inte så mycket om. Men vilken är mest värd pengarna? Kvalitets skillnad? eller andra saker jag borde tänka på.
Väldigt tacksam för lite råd och erfarenheter.
Mvh
Rickard Larsson :wideeyed::spinny:

Frankia är säkert en fin bil men Concorde är något extra. Du har säkert igen pengarna när du säljer. Allt är högsta kvalitet på en Concorde. Deras långa erfarenhet att bygga premium syns:)
 
F

F.d. 28187

Guest
Sv: Smart garage bil, Concord eller Frankia ?

Ja, så är det ju nog med tanke på andra hand värdet, med tanke på att Frankia inte tillverkas med Smart garage längre. Får nog försöka få till en provkörning med Frankian innan man bestämmer sig. Men Concorde är ju inte felfri heller, med tanke på priset. Skiljer ju ett par hundratusen. Skulle vara kul att höra med någon som ägt en Frankia.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Smart garage bil, Concord eller Frankia ?

En liten undran bara.
Hur mycket får man lasta in i en så stor bil som Concord eller Frankia om man har en Smart i garaget? Smarten väger väl en del i alla fall fast den är liten:)

//Hälsningar Evanders
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Smart garage bil, Concord eller Frankia ?

En liten undran bara.
Hur mycket får man lasta in i en så stor bil som Concord eller Frankia om man har en Smart i garaget? Smarten väger väl en del i alla fall fast den är liten:)

//Hälsningar Evanders

hej
Det beror litet på vilket chassi concorden är byggt på. Det finns garagebilar på 3 olika chassi. Iveco Daily är det minsta av dessa chassi och har då minst lastvikt. På en sådan bil från 2010 var totalvikten 7200 kg och lastvikten 1585 kg. Concorde väger sina bilar före leverans så lastvikterna är riktiga och bara eftermonterade tillbehör tar av vikten.
Det skilljer också litet på olika modeler av Smart men om man räknar högt så kan de väga upp till 1000 kg. Då är det 585 kg kvar vilket ju fungerar för två personer men bilen har sora utrymmen för stuvning så det gäller att tänka litet på vikten.
Om man väljer en bil byggd på MAN eller Iveco Eurocargo ligger lastvikterna normalt minst 500 kg högre eller mer. Då är det nog inte något man normalt behöver tänka på längre.:)
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Smart garage bil, Concord eller Frankia ?

Hej!

Det var det värsta! Gott mått även med en bil i bilen. Anledningen till frågan var att vi träffade på ett tyskt par i Ditzum som sa att det inte är mycket till lastvikt när väl Smart-bilen står i garaget på Concorden.

De ansåg att Phoenix från Tyskland var den absolut bästa bilen. Han var inne på sin 12:e husbil av olika märken och höll/håller alltså Phoenixen som absolut bäst. Dyr är den i alla fall.

Tackar för infon.

//Hälsningar Evanders
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Smart garage bil, Concord eller Frankia ?


Volkner är dock litet dyra för de flesta av oss. Tror inte någon finns i sverige ännu. Vario är nästan i samma klass och minst en medlem i klubben åker Vario. Kul med bilar att drömma om när man bara har en gammal liten Concorde :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Smart garage bil, Concord eller Frankia ?

Lite ur spår nu, men Phoenix kikade jag på i september; Phoenix Midi, en tämligen kompakt alkovbil, vilken finns med 4WD på antingen MB eller Iveco. Ett par ex på mobile.de för runt 140' €, men detta är kompakta bilar utan plats för någon Smart (men det kanske inte behövs när bilen tar sig fram överallt?).
Lite för finbilsaktig inredning för oss som vill ha mer vardagsrobusta grejer, men kvaliteten hos Phoenix byggen är säkert utomordentlig.

aake
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Smart garage bil, Concord eller Frankia ?

Har också kollat lite på Phoenix, mest för att det tyska paret rosade den alldeles väldigt mycket.
Bilarna byggs tydligen bara på beställning där du kan bestämma var skåpet skall stå och hur många vitrinskåp som behövs:)

De är säkert mycket välgjorda men kanske inget för en vildmarkssafari med leriga stövlar och våta kläder. Mer för att glida omkring i bland vingårdar och sevärdheter på kontinenten.
Tur man inte har råd mer än att drömma lite.

//Hälsningar Evanders
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Sv: Smart garage bil, Concord eller Frankia ?

Hej,

Köpte förra året en frankia I880 med iveco chassi och bytte upp mig i somras till en concorde med lika motor och chassi. Numera kan man prata med varandra och lyssna på radion när man kör. Det funkade inget vidare med Frankian.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Smart garage bil, Concord eller Frankia ?

På tal om detta med att ta med en extrabil på resan:)

Hur stor nackdel är det med ett biltransportsläp?

Fördelen är väl detta med att man flyttar över en del av lastvikten till ett släp.
Nackdel vad jag kan förstå är att man kanske måste ha ett E på kortet.
Har man en liten pluttbil på ett enkelaxlat släp så är ju inte heller manövreringen till nåt större besvär på en camping eller annan plats.

Fast jag har ingen erfarenhet i dessa " större" laster;)
 
F

F.d. 28187

Guest
Sv: Smart garage bil, Concord eller Frankia ?

Hej,

Köpte förra året en frankia I880 med iveco chassi och bytte upp mig i somras till en concorde med lika motor och chassi. Numera kan man prata med varandra och lyssna på radion när man kör. Det funkade inget vidare med Frankian.

Precis det utlåtandet jag letade efter/ var orolig för
har läst och funderat, så det lutar åt Concorde.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Smart garage bil, Concord eller Frankia ?

Phoenixen lär ska va bland de bästa bilarna kvalitetsmässigt. Vario är om möjligt ännu bättre. Volkner är väl dyrast och förhoppningsvis bäst.

Concorden är ett bra budget alternativ till dessa. Obs Phoenixen är inte så mycket dyrare än Concorden, så borde vara bra val prismässigt.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Smart garage bil, Concord eller Frankia ?

Phoenixen lär ska va bland de bästa bilarna kvalitetsmässigt. Vario är om möjligt ännu bättre. Volkner är väl dyrast och förhoppningsvis bäst.

Concorden är ett bra budget alternativ till dessa. Obs Phoenixen är inte så mycket dyrare än Concorden, så borde vara bra val prismässigt.

Ha ha, concorde som ett bra budgetalternativ. Det var nog första gången jag sett någon kalla concorde för budgetbil. :) Vi har bra bredd på referensramarna kan man nog säga:)
Det blir nog rätt val för trådskaparen med budgetvalet Concorde.:)
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Smart garage bil, Concord eller Frankia ?

:twitcy: Ja det beror på vad man jämför med. Concorden är dyr lyx om man jämför med Kabe, Hobby eller exempelvis Hymer. Men jämför man med Vario och Volkner blir den ett billigare rent av budget alternativ. :wub:

PS. Vario började som konkurrent till mytomspunna Clou Liner som förr var ledande bland lyxbilarna.
 
Toppen