• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

21 växlars cykel hjälp

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
En annan som kört cykel med 1 växel i navet har nu 21 växlar.

Jag har övertaget sonens 21 växlade cykel. Vad skall man tänka på?

3 kransar fram och 7 kransar bak. När använder man vilken kombination?
 
Senast ändrad:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Du kommer på det när du väl börjar trampa , det är som att köra bil när det går uppför/tungt växlar du ner och tvärtom :)
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Försökte länka till Skeppshults instruktionsbok men misslyckades

Skötsel och justering är viktigt. Trampa lätt när Du växlar, och som sagt öva.
60-70 varv i minuten tycker jag är ganska lagom på veven.
bosse b
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Se på de 2 spakene som en grov-veksel med 3 valg og en finveksel med 7 valg. Normalt er det liten nytte av ytterpunktene på finvekselen annet enn i kraftig motbakke med laveste veksel på begge spaker og for virkelig racerkjøring i motsatt ende :D
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Jag köpte en El cykel, den har tre växlar och en elmotor. Denna fungerar utmärkt. Före denna cykel använde jag nästan aldrig cykeln. Nu cyklar jag alltid kortare sträckor, som 6-8 km. Man får bättre kondition med el än utan.:twitcy:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Försökte länka till Skeppshults instruktionsbok men misslyckades

Skötsel och justering är viktigt. Trampa lätt när Du växlar, och som sagt öva.
60-70 varv i minuten tycker jag är ganska lagom på veven.
bosse b

Håller inte med dig riktigt Bosse. 60-70 i kadens är för högt för en som är absolut nybörjare och som tydligen inte cyklat så mycket innan. Har man tränat o ska åka Vätternrundan kan det vara lämpligt att ligga på 65-75 i kadens. Själv försöker jag ligga på ca 75.
Så mitt råd är att ta det jäv.... lugnt och känn dig för, kan vara lite stressigt att veta vilken av de fyra spakarna till växlingen du ska trycka på, men som sagt ta det lugnt. Du kör ju HB, då kan du cykla också.
Lycka till o ha de gott, så kanske vi ses på vägarna.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Håller inte med dig riktigt Bosse. 60-70 i kadens är för högt för en som är absolut nybörjare och som tydligen inte cyklat så mycket innan. Har man tränat o ska åka Vätternrundan kan det vara lämpligt att ligga på 65-75 i kadens. Själv försöker jag ligga på ca 75.
Så mitt råd är att ta det jäv.... lugnt och känn dig för, kan vara lite stressigt att veta vilken av de fyra spakarna till växlingen du ska trycka på, men som sagt ta det lugnt. Du kör ju HB, då kan du cykla också.
Lycka till o ha de gott, så kanske vi ses på vägarna.

Kan Du nog ha rätt i. Min tanke är att det är lättare (för mej) att lära rätt från början. Ändra på något jag vant mej vid är svårt.
Man får sina skador efter 10:eek: Vänern och 35 Vättern mm :oops:
bosse b
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Min tanke var att få tips om hur man tänker angående växlarna. I olika lägen uppförbacke och nedförbacke.

Nu kör jag som vanlig cykel största kuggar fram och minsta bak. Vad skall jag med de andra 20 växlarna?
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Min tanke var att få tips om hur man tänker angående växlarna. I olika lägen uppförbacke och nedförbacke.

Nu kör jag som vanlig cykel största kuggar fram och minsta bak. Vad skall jag med de andra 20 växlarna?

Verkar vara Norsk utväxling. Eller också är du urstark:)
bosse b
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Inte vet jag , frågar här istället för att uppfinna hjulet igen.

Tips efterfrågas.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Den veksel funker bra på flat mark og utfor, men en kan trenge noen av de andre for motbakker. Kjenn hvor mye lettere det er å trampe oppover med minste krans foran :D

Fra fleip til mer alvor, noen produsenter har valgt tannkranser som gir en liten overlapp på utveksling på hver av de tre seriene. Har selv hatt en hvor det defakto var 4 færre veksler. 2 øverste og 2 nederste av de på den sykkelen 8 trinn på bakvekselen for for midterste på forvekselen overlappet med 2 på enden av de to andre på forvekselen.

Men for en hobbysyklist er dette overkill, i praksis bruker en muligens 5 - 7 av trinnene etter en tid. Det skader ikke å teste alle trinn slik at en har en følelse av hvorden det hele fungerer. Om jeg skulle kjøpe en ny sykkel ville jeg valgt en med lukket veksel i baknavet.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Inte vet jag , frågar här istället för att uppfinna hjulet igen.

Tips efterfrågas.

Enklast är att du tar kontakt med någon i din närhet som åker växelcykel
Sen tar ni en tur på kuperad väg. Han hon förklarar och visar du lyssnar och
härmar. Gärna en fysiskt någorlunda likvärdig person.
Det är en jäkla skillnad att cykla när man fått ordning på växlandet.
Lycka till bosse b
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Börja med att du ställer det främre drevet (det som är vid pedalerna) på den mittersta (den spaken som har 1 2 och 3 att välja på, ska stå på 2:an), låt den vara där när du ska börja öva på att växla. Då är det ingen risk att du ställer kedjan så snett att den kan hoppa av.

Testa dig sen fram med den andra (det bakre drevet vid bakhjulets nav) som har 7 lägen att flytta från 1 till 7, så märker du vilket håll du ska flytta när du vill att det ska gå fortare i nerförsbackar eller på plan väg t.ex.

När du kommit underfund med det så tror jag att du hajjar vilket håll du ska flytta det främre drevet för att öka effekten av vad du har valt på det bakre drevet. När jag har min 3:a på det främre drevet inne samt 7:an på det bakre så kan jag få upp rätt hög fart i nerförsbacke, men börjar det luta uppåt så får jag växla ner, jag brukar börja med att flytta det främre till tvåan, sen växlar jag ner efter hand på det bakre, först 6:an, sen 5:an o.s.v, men inte längre ner än till 2:an, då flyttar jag först ner det främre drevet till 1:an, sen kan jag flytta ner även det bakre till 1:an. Samma sak gäller åt andra hållet, man ska inte ha dreven åt bägge ytterligheterna, då kan kedjan hoppa loss.

Sen ska man vara försiktig när man växlar, alltså när man trycker på växelknapparna, man ska inte belasta pedalerna hårt, man följer liksom med istället så kedjan kan flytta över till nästa drev snyggt och försiktigt. Om man missat att växla ner i kraftigt uppförslut, och försöker växla samtidigt som man trampar hårt, så smäller det högt och det är stor risk att kedjan hoppar av.

Hoppas detta var till nån hjälp...

/Ludde - cykelnörden...:D
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Ja han är väl ingen idiot han har väl cyklat förr eller , " främre drevet som sitter vid pedalerna" vart skulle annars främre drevet sitta ?? Ursäkta min ironi men hallå :):):):)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Ja han är väl ingen idiot han har väl cyklat förr eller , " främre drevet som sitter vid pedalerna" vart skulle annars främre drevet sitta ?? Ursäkta min ironi men hallå :):):):)

Hoppas nån skriver ett lika tyket inlägg till dig den gången du själv behöver hjälp med nåt som vi andra tycker är självklart och att alla borde veta...
 
Toppen