• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

21 växlars cykel hjälp

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Men herrejösses vad snarstucken du är?? Tål du inte ett skämt?? :twitcy:

Vem är det som är snarstucken....och vem startade det hela:

Ja han är väl ingen idiot han har väl cyklat förr eller , " främre drevet som sitter vid pedalerna" vart skulle annars främre drevet sitta ?? Ursäkta min ironi men hallå :):):):)

Jag reagerar givetvis på ett inlägg där du indirekt med din formulering dumförklarar både trådstartaren och mig som gett en grundläggande förklaring till det som frågades.

Ditt inlägg, som jag skrev ovan, är precis ett sånt inlägg som får andra medlemmar att avstå från att starta en tråd om något man undrar, eller hjälpa någon som frågar.

Ibland funderar jag på vad man som medlem egentligen vill uppnå med sådana här inlägg? Jag tror att det är på sin plats när man är på ett "ironiskt" humör, att tänka till både en och två gånger innan man postar, och framförallt tänka igenom vad syftet med inlägget är och vad det tillför tråden.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Har nyss införskaffat en 21 växlars cykel, cyklade en hel del i min ungdom, bland annat vätternrundan. Men när hunden avlivades behövdes motion därav inköpet. Cyklar mellan 1-2 mil, 5 dagar i veckan. Är vädret fär djäkligt avstår jag.

Man använder aldrig alla 21 växlarna under en cykeltur. Jag använder ungefär 9-10 varje gång och det är beroende hur vinden blåser och hur mycket upp och nedför det är.

Jag har testat alla växlar på en raksträcka för att få känna på hur alla växlar känns.

Läs vad "Ludde" har skrivit för det är en utmärkt förklaring om hur det funkar. Det aldra bästa är att ut och cykla och pröva sig fram. Teori kan aldrig ersätta verkligheten. Lycka till med cyklingen.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Ta´t lugnt med farten bara, jag vurpade ordentligt för ett år sen, hade precis kört in genom grindarna till brandstationen där jag jobbar, klockan var nog halv sju eller nåt på morgonen, sen minns jag inget förrän min jobbarkompis står och ropar på mig....
Jag hade voltat med cykeln och flugit över styret och rakt in i ett drag till en arbetsvagn. Fick sy sju stygn precis vid ögat, pajjade cykelhjälmen och en del grejer på cykeln, lyset, skärmarna, barendsen, ett skevt däck och lite till...hjärnskakning och det var blod överallt....:p:

Ingen kunde fatta hur det hade gått till tills min kollega kom på att jag förmodligen hade kört för nära staketet när jag svängde in på gården och troligtvis hakat i med styret i staketet, sen kan man ju räkna ut vad som händer...

Jag kör väl lite för fort ibland, hade väl bråttom in till jobbet och tog kurvan för snävt, är glad att jag hade hjälm på mig...:p
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Ta´t lugnt med farten bara, jag vurpade ordentligt för ett år sen, hade precis kört in genom grindarna till brandstationen där jag jobbar, klockan var nog halv sju eller nåt på morgonen, sen minns jag inget förrän min jobbarkompis står och ropar på mig....
Jag hade voltat med cykeln och flugit över styret och rakt in i ett drag till en arbetsvagn. Fick sy sju stygn precis vid ögat, pajjade cykelhjälmen och en del grejer på cykeln, lyset, skärmarna, barendsen, ett skevt däck och lite till...hjärnskakning och det var blod överallt....:p:

Ingen kunde fatta hur det hade gått till tills min kollega kom på att jag förmodligen hade kört för nära staketet när jag svängde in på gården och troligtvis hakat i med styret i staketet, sen kan man ju räkna ut vad som händer...

Jag kör väl lite för fort ibland, hade väl bråttom in till jobbet och tog kurvan för snävt, är glad att jag hade hjälm på mig...:p

Tur att du var klok nog att ha hjälm annars kanske du inte kunnat berätta din erfarenhet.:)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Åker både Vätternrundan o Cykelvasan. På Cykelvasan är det många vurpor och många ambulanstransporter. Många ovana cyklister vill inte sitta fast i pedalerna för det känns obehagligt. Jag vurpade i förra sommaren nerför fjällvägen i Sälen i 75km/tim. punktering på framhjulet och det kunde bara sluta på ett sätt, jag la cykeln ner och gled på sidan ner i diket. Jag fick "bara" kraftiga skrubbsår, men hade jag inte suttit fast hade jag förmodligen börjat rulla med benbrott till följd. Prova så nätt och försiktigt med klickpedaler och börja gärna med de som är vändbara så du även kan cykla med vanliga skor. Att cykla med klickpedalen är en dimension till i cyklingens underbara värld. men som sagt allt ska göras i din egen takt.
Ha de gott!!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Jag tar det lungt så jag slipper vurpa, fast det har redan hänt en gång, men farten var så låg att jag bara la mej ner sakta o lugnt, inget hände.

Får fundera på der där med klickpedal, har redan en sådan där vändbar pedal, har en hybridcykel mellanting mellan tävlingscykel och mountinbaike har smala djul.

Att tänka på när man cyklar är att ha medvind sista biten hem om det går, lägger alltid upp mina turer efter vinden, tungt i början lätt på slutet.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Åker både Vätternrundan o Cykelvasan. På Cykelvasan är det många vurpor och många ambulanstransporter. Många ovana cyklister vill inte sitta fast i pedalerna för det känns obehagligt. Jag vurpade i förra sommaren nerför fjällvägen i Sälen i 75km/tim. punktering på framhjulet och det kunde bara sluta på ett sätt, jag la cykeln ner och gled på sidan ner i diket. Jag fick "bara" kraftiga skrubbsår, men hade jag inte suttit fast hade jag förmodligen börjat rulla med benbrott till följd. Prova så nätt och försiktigt med klickpedaler och börja gärna med de som är vändbara så du även kan cykla med vanliga skor. Att cykla med klickpedalen är en dimension till i cyklingens underbara värld. men som sagt allt ska göras i din egen takt.
Ha de gott!!

Bihåller man greppet om styret i vurpan minskar skaderisken ännu mer.
bosse b
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Jag tar det lungt så jag slipper vurpa, fast det har redan hänt en gång, men farten var så låg att jag bara la mej ner sakta o lugnt, inget hände.

Får fundera på der där med klickpedal, har redan en sådan där vändbar pedal, har en hybridcykel mellanting mellan tävlingscykel och mountinbaike har smala djul.

Att tänka på när man cyklar är att ha medvind sista biten hem om det går, lägger alltid upp mina turer efter vinden, tungt i början lätt på slutet.

Nere i Kävlinge är det väl motvind hur man än åker. var ner o hälsade på min gamla mor o lillbrorsan för två veckor sedan och då passade vi på att cykla en del. Man har liksom glömt hur det känns när det blåser efter 25 år i Dalarna.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Nere i Kävlinge är det väl motvind hur man än åker. var ner o hälsade på min gamla mor o lillbrorsan för två veckor sedan och då passade vi på att cykla en del. Man har liksom glömt hur det känns när det blåser efter 25 år i Dalarna.

Blåser ibland, men motvind kan det bara vara åt ett håll :twitcy: bor i Löddeköpinge och brukar cykla efter vinden. Det var vindstilla igår 8.00 när jag tog en tur på 45 min. Visst händer det att vinden är svag.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Vem är det som är snarstucken....och vem startade det hela:



Jag reagerar givetvis på ett inlägg där du indirekt med din formulering dumförklarar både trådstartaren och mig som gett en grundläggande förklaring till det som frågades.

Ditt inlägg, som jag skrev ovan, är precis ett sånt inlägg som får andra medlemmar att avstå från att starta en tråd om något man undrar, eller hjälpa någon som frågar.

Ibland funderar jag på vad man som medlem egentligen vill uppnå med sådana här inlägg? Jag tror att det är på sin plats när man är på ett "ironiskt" humör, att tänka till både en och två gånger innan man postar, och framförallt tänka igenom vad syftet med inlägget är och vad det tillför tråden.
Ok jag fattar, har betalt medlemskap 1 år och det går väl ut snart sen får det vara bra!!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Detta är väl ett praktexempel på vart det kan bära hän när skriftspråket uppfattas olika av "kontrahenterna". Jag tror inte att Elegance var ute efter att bråka; han tyckte nog han var rolig.

Ludde Kuddsons svar var väldigt tydligt och detaljerat och det är just sådana svar jag själv efterlyser när jag ber om hjälp med något på forumet. Det kan aldrig bli för detaljerat!

Skriftspråkets hantering tillhör de ämnen som kan väcka ont blod här i HBK och därför är svåra att dryfta här tyvärr, men det här exemplet visar väldigt tydligt att ämnet är viktigt och inte borde vara tabubelagt, tycker jag.

Storm i ett vattenglas kan det tyckas och det är det väl också! Hade detta replikskifte varit muntligt i stället för skriftligt så hade en mängd nyanseringar i form av tonläge, kroppsspråk m.m. medfört att det inte hade uppstått något gnissel, tror jag.

Jappe
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Ta´t lugnt med farten bara, jag vurpade ordentligt för ett år sen, hade precis kört in genom grindarna till brandstationen där jag jobbar, klockan var nog halv sju eller nåt på morgonen, sen minns jag inget förrän min jobbarkompis står och ropar på mig....
Jag hade voltat med cykeln och flugit över styret och rakt in i ett drag till en arbetsvagn. Fick sy sju stygn precis vid ögat, pajjade cykelhjälmen och en del grejer på cykeln, lyset, skärmarna, barendsen, ett skevt däck och lite till...hjärnskakning och det var blod överallt....:p:

Ingen kunde fatta hur det hade gått till tills min kollega kom på att jag förmodligen hade kört för nära staketet när jag svängde in på gården och troligtvis hakat i med styret i staketet, sen kan man ju räkna ut vad som händer...

Jag kör väl lite för fort ibland, hade väl bråttom in till jobbet och tog kurvan för snävt, är glad att jag hade hjälm på mig...:p

Visst är det jobbigt att skriva här ibland, samma text kan tolkas på många olika sätt. Man länkar information och ingen läser hela tråden. Vissa tycker det är självklart och det är helt nytt för andra. Skulle kunna skriva en del om kedjelinjen och växling då jag har rätt många reglage på min http://www.husbilsklubben.se/forums/t36755-20/#post678737 MTB cykel. På 29" så är kan dreven vara lika stora fram som bak. Tänkte på detta klippet när du berättade om ditt staket, du skulle inte kört igenom grinden. Gör som Danny 6 minuter in i videon. https://www.youtube.com/watch?v=xQ_IQS3VKjA
 

Bilagor

  • Danny Macaskill.JPG
    Danny Macaskill.JPG
    78,4 KB · Visningar: 15

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Det är det viktigaste. Har du för stor vinkel så sliter du snabbt ut både kedja och kransar. Det viktiga är också att växla ner i tid, både beroende på slitage och att man inte ska storkna i uppförsbackarna :)

Ha det så trevligt på cykeln..

Se bara till att inte köra med för stor vinkel på kedjan, innerst fram och ytterst bak eller tvärt om

/Thomas
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 21 växlars cykel hjälp

Jag har 24 växlar på min elcykel och det har faktiskt hänt att jag önskat mig ytterligare någon! :D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 21 växlars cykel hjälp

På min Crescent HPD (hopplockade delar) gör de det.

Freja.jpg

Jappe
 
Toppen