• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasig elvisare.

F

F.d. 53498

Guest
I vår Burstner sitter en tavla med elstyrning till de olika behoven till och från 12 volt och vattenpump. Det finns oxå 2 mätartavlor den ena visar om det laddar eller tas ström från batterierna.

Den andra är en kombination som kan visa strömstyrkan i bodel och bildel. Man styr den funktionen med en knapp man kan vinkla upp eller ner.

Denna mätare visar oxå hur mycket vit respektive gråvatten som finns i tankarna.

Det är denna mätare som spökar. När jag trycker på någon av knapparna så rycker det till lite i visaren men den går inte upp. Igår så gick den upp men fladdrade.

Jag funderar på om det kan vara fukt i den del av mätaren som vrider nålen. Jag tog bort panelen och såg att mätaren var väl inkapslad.

Går detta att fixa eller är det till att köpa ny mätare.

Anders
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trasig elvisare.

Hejsan, håller med Linder, verkar vara något glapp.

Kolla sladdarnas anslutning på baksidan av hela panelen, som borde vara rätt många. Det kanske finns en sådan där flatkabel med små modulkontakter på (lite beroende av årsmodell) och de brukar kunna oxidera.

Eftersom både spännings och nivåfunktionen spökar (om jag fattade rätt ?) så kan det ju vara själva mätaren som du skriver.
Men jag skulle nog ändå satsa på en glapplontaktutredning till att börja med, eftersom det fladdrar och rör lite på sig.
Har du så mycket vatten i, vatten- och gråvatten-tanken så mätaren kan reagera på nivåerna...... För annars så kan det ju vara bara Voltvisningen som är död.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Trasig elvisare.

Vitvatten i princip full. I morgon skall jag testa de små kontakterna på baksidan panelen. Ska försöka dra lite i dom. Törs man använda 5.56?
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Trasig elvisare.

Jag törs, men det är upp till dig om du törs :D
Se bara till att du inte får in 5.56 i själva mätinstrumentet, försök också få in ett pr droppar i knappen.
Du kan ju också kolla på instrumentet samtidigt som du drar lite i kablarna.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Trasig elvisare.

Är det "lika" fel på alla olika mätområden så är "jorden" från intsrumentet huvudmisstänkt. Att dra loss o sätta tillbaka sladdarna några gånger har "åtgärdat" många problem...
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Trasig elvisare.

Universalsprayer är inte att leka med på fel ställe. Mångårig erfarenhet har lärt mig att 5-56 visserligen löser upp oxid men bildar kristaller av oxid som ger kontaktproblem och kontakter kärvar. Oftast räcker det att dra ur och ansluta kontakterna igen. Ett medel som är bra vid fuktproblem är däremot WD40 som är bra på oxidlösning och suveränt att driva ut fukt ur elkontakter. Spraya ett fördelarlock och utan att torka ur, montera , starta , fungerar! WD40 är bra när man skall ta bort dekaler från rutor o liknande dessutom.

Testa spraya en släpvagns- kontakt med 5-56 och en med WD40 kolla om ett år!

Lycka till!
Conny
 
Toppen