• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymerproblem

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hej alla.
Problemen hopar sig, skulle behållt husvagnen kanske:rolleyes:
Jag behöver omgående en ny panna, var kan man hitta begagnade sådana tro:confused:
Pannan är ju nästan 20 år så man får väl acceptera att den ger med sig, köper man en gammal bil så är det ju bekymmer.:oops:
Pannan som sitter i är en truma 3400, känd för att den keramiska insidan på varmvattenberedaren släppr, det gör det på min med, massor av "gör" fassnar i silarna på kranarna, så det är väl pannbyte som gäller.
Men som sagt, tipps på beg. panna mottages tacksamt, tror man kan sätta i en modernare.
Bilen är en Hymer 690E från 1996.
MVH KEJO
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hymerproblem

Hej alla.
Problemen hopar sig, skulle behållt husvagnen kanske:rolleyes:

Pannan som sitter i är en truma 3400, känd för att den keramiska insidan på varmvattenberedaren släppr, det gör det på min med, massor av "gör" fassnar i silarna på kranarna, så det är väl pannbyte som gäller.

Bilen är en Hymer 690E från 1996.
MVH KEJO
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsn KEJO, nu är vi ju från olika sidor av Sverige, så jag undrar vad "gör" blir på östgötska :p:. Är det hårt eller mjukt.

Jag funderade bara på att en del vattensystem i bilar och husvgnar som inte fått något medel i vattnet som förhindrar algväxt m.m. och som sedan har stått och torkat, innan det åter börjar användas.
De kan ha en torr beläggning av både kalk, alger och påväxt ev. i tanken, men mest i slangarna och/eller rören i hela systemet. När sedan vattnet löser upp det så lossnar det från väggarna i bitar, och täpper till silar i kranar duschmunstycken m.m.
Så jag bara undrar om det verkligen är V.V.beredaren som som gått in i självdestruktion och inte bara dåligt underhållet system som är problemet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Hymerproblem

Kejo är det gröna flagor som kommer fram så är det beredaren jag bytte i våran 94 hymer vi hade för nåt år sen jag fick tag i en nyare panna det passade på den.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hymerproblem

Jeg holder med Jankro, spesiellt om bilen ikke har vært i bruk i en tid. Fyll vatntanken halvt med en svak edikkblanding og tapp fram vatn til det lukter edikk av det som kommer ut. Kjør en liten tur, ta ut silen kranene og tapp ut vatnet. Ha så noe bakepulver i tanken og fyll igjen halvt - kjør en runde og pump ut dette vatnet. Bakepulveret fjerner edikk lukt og smak samtidig som det løsner opp mer av belegget. Nå er det tid for å montere silene igjen.

En blanding av edikk og bakepulver kan også brukes for å fjerne det brune belegget som diskmaskinen ikke klarer i kaffemugger :rolleyes:
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Hymerproblem

Godmorgon vänner
Det är tyvärr som Marrko skriver, det är keramikflagot eller grus snarare, så pannbyte är nog ett måste tyvärr.
Får väl ställa av bilen tills ekonomin tillåter ett byte, Sjöbo skulle ha 10000kr för en.
Jag vill ju ha en nyare panna utan den keramiska innerdelen.
Dom kom med Truma 3402-pannan.
MVH KEJO
 
Toppen