• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reducerad volym i färskvattentanken?

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Vad betyder det att det i tekniska data för en husbil står t.ex. om färskvattentanken att den rymmer 100/20 liter.
Trodde först att det var 20 liter för varmvattenberedaren men nu misstänker jag att det avser "reducerad volym"? I så fall skulle betyda att man bara får köra runt med 20 liter i färskvattentanken om jag fattat rätt !!
Vi har alltid fyllt tanken full innan vi far iväg och aldrig funderat på att det skulle vara fel på något sätt.
Någon i Husbilsklubben som vet hur det här ligger till?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Reducerad volym i färskvattentanken?

Har så på vår Eura. 100/50.
Vid ca 100 liter finns ett bräddavlopp anslutet med en avtappningsventil.
Titta runt sidorna på tanken om du inte har en slang ansluten ganska högt upp.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Reducerad volym i färskvattentanken?

Ett fult fusk som lurar köparna. Vissa tillverkare gör tyvärr så. Andra väger varje bil med all utrustning och fulla tankar när den lämnar fabriken. De vikterna kan man lita på.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Sv: Reducerad volym i färskvattentanken?

Körklar bil med 20 liter vatten, så kan det naturligtvis vara.
När jag tittar på infästningen av tanken så blir jag osäker på om en full tank, 100 liter eller 100 kg, skulle klara en hård inbromsning. Men hursomhelst, jag fortsätter med full vattentank tills jag hör nåt annat.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Reducerad volym i färskvattentanken?

Jag tycker att det är en ganska smart funktion, som jag tror att jag skall fixa till på vår bil. Om jag skall åka långt behöver jag ju inte släpa på kanske 100 onödiga kilon, vatten finns ju oftast att få när man kommer fram? :)
 
Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Reducerad volym i färskvattentanken?

Bräddavlopp hade jag också velat ha. Eftersom jag oftast kör singel får jag stå på tå och försöka spana in genom fönstret för att se vattenmätaren. :D
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Reducerad volym i färskvattentanken?

Løsningen er ganske vanlig på biler under 3500 kg totalvekt, det gjør det mulig å enkelt slippe ut mye av vatnet slik at en har mer plass for annet undr kjøring. Egen avtapping som sitter et stykke over bunnen i tanken for denne funksjonen. Et kompromiss som kan være bra å ha når en ikke kan ha tyngre bil. En får huske på at det er bare 4 land i Europa som har overgangsregler hvor et stort antall personer har lov til å kjøre husbiler over 3500 kg, i alle andre land så er kravet lastbils kjørkort med en gang grensen brytes.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Reducerad volym i färskvattentanken?

När det står så är det bara de 20 litrarna som ingår i vikten enligt begreppet "körklart skick" har jag fått förklarat för mig av en husbilsförsäjare, inte hela tankvolymen alltså.
Enligt mig ett fult sätt att få lastvikten att se bättre ut "på pappret"
Hej!
Eftersom jag och en annan HBKare utrett vikter både i Sverige, Danmark och Tyskland så är rådet att ni kan be husbilssäljaran att "köra upp" i "körbart skick" någonstans.

I olika facktidskrifter har de och andra gjort gällande att det är tillåtet att en husbil får väga +/- 5 % av totalvikten. Men det har ingen som helst bäring i svensk trafiklagstiftning och är således en ren bluff.

Ni kan ju själv räkna ut hur mycket + 5 % kan bli i kilogram. Och sedan hur mycket det blir i % av max-last för att se vad böterna blir om ni själva utnyttjar max-lasten.

Jag minns inte i skrivande stund stipuletat vattenmängd i som skall ingå i totalvikten, men har för mig att det är ganska mycket i förhållande till tankens volym.
//Conny
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Reducerad volym i färskvattentanken?

Enligt reglerna för helfordonsgodkännande tillåts VIKT I KÖRKLART SKICK variera ± 5% - detta på grund av att en husvagn eller husbil består av så mycket "levande" material. En avvikelse från den nominella vikten påverkar lastförmågan - inte totalvikten.

I "vikt i körklart skick" ingår 100 % vatten. Om tillverkaren anger vattentankens volym till 20 + 80 liter kan man alltså ange en 80 kg lägre vikt i körklart skick än om tanken innehållit 100 liter. (Observera att det måste finnas någon form av anordning som begränsar tankvolymen till den lägre angivna.)
 
Senast ändrad:

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Reducerad volym i färskvattentanken?

Hej!
På min Hymer finns en kran som i ett läge fyller tanken med 20 l (kör läge)sedan rinner det ur.Och om den stängs så fylls tanken upp helt.Totalt 120 L.Men vid reg bes räknades vikten 100+20 l
Mvh POOLSSON
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Reducerad volym i färskvattentanken?

Enligt reglerna för helfordonsgodkännande tillåts VIKT I KÖRKLART SKICK variera ± 5% - detta på grund av att en husvagn eller husbil består av så mycket "levande" material. En avvikelse från den nominella vikten påverkar lastförmågan - inte totalvikten.
Hej!
Ännu en som drar en lans för branschens sätt att föra köparna bakom ljuset, eller hur skall man tolka inlägget?

Det är snarare en regel än undantag att bilar väger med än vad som står i registerinbeviset. Även de som inte innehåller något levande material. Det beror bland annat på att fabrikanten får uppge tjänstevikt på en bil av liknade typ, som inte ens behöver finns på svenska marknaden - hepp! Samt att man kan strippa bilen på exempelvis innerskärmar då man väger.

Regeln som hänvisas till har som jag tidigare framfört ingen bäring i svensk trafiklagstiftning även om branschföreträdare i andra media försökt att torgföra det som en tolerans på tjänstevikten. Och till och med som en ny tjänstevikt.

Myndigheterna kan vid en kontroll bara kan väga hela bilen med last och allt. Och sedan subtrahera med totalvikten i registeringsbeviser för att konstatera övervikt eller ej. Övervikten beräknas sedan som % av tillåten last som i sin tur styr eventuella böter, körförbud eller åtal.

De flesta inser förmodligen att +5 % av bilen tjänstevikt, blir betydligt fler övervikts % av tillåten last. Som exempel ger 20 % 2000 kr i böter och vid 50 % lämnas saken till åklagare
//Conny
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Reducerad volym i färskvattentanken?

De flesta har stora bränsletankar som man kan spara vikt på att tanka mindre i, många gånger kan ca: 50 kg. sparas till någonting som man vill ha med under färden. /Bernt
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Reducerad volym i färskvattentanken?

Ännu en som drar en lans för branschens sätt att föra köparna bakom ljuset, eller hur skall man tolka inlägget?
...
Regeln som hänvisas till har som jag tidigare framfört ingen bäring i svensk trafiklagstiftning

Inlägget är endast ett redovisande av de regler som de facto gäller.

Tillåten vikttolerans i samband med "typning" behandlas inte i något lands trafiklagstiftning, utan regleras av EU-förordning 1230/2012. (Denna förordning ersätter de gamla direktiven 92/21 EG och 97/27 EG, som medgav samma vikttolerans).

Hela förordningen finns att läsa här: Kommissionens förordning (EU) nr*1230/2012 av den 12*december 2012 om genomförande av Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr*661/2009 avseende krav för typgodkännande av vikter och mått för motorfordon och släpvagnar till dessa fordon och o. Läs speciellt punkten 2.2 b) i "Tillägg 2".

Inför skrivandet av denna förordning diskuterades en sänkning av vikttoleransen till 3 %, men till och med EU-politikerna insåg att detta var tekniskt orimligt.

Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer man att, för varje enskild fordonsindivid, ange en "Faktisk vikt" som omfattar även fabriksmonterad tillvalsutrustning. Den som är intresserad kan läsa mer om detta här: Nya viktregler skärper – och förenklar. (Denna artikel är faktagranskad av berörda parter före publicering.)
 
Senast ändrad:
R

rolfaxel

Guest
Sv: Reducerad volym i färskvattentanken?

I Nyköping finns vid södra avfarten rakt fram vid första rondellen en poliskontrollplats med fordonvåg som är tillgänglig dygnet runt. Då jag bor i Nyköping kontrollväger jag
där om jag är osäker på vikten inför en tur. Hoppas andra har samma möjligheter i vårt avlånga land.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Sv: Reducerad volym i färskvattentanken?

Jag fyller alltid på vattentanken genom att öppna locket inne i bilen. Aldrig genom röret på utsidan. Enklare att se nivån och kan också spola rent innan påfyllning om det skulle behövas.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Sv: Reducerad volym i färskvattentanken?

Vi åker oftast kortare sträckor och "fricampar" i skogen så att fylla på vatten vid målet är inte alltid möjligt ( om man nu inte vill fylla på med dunk från en sjö!).

Intressant ämne det här med totalvikten, tack alla för intressanta inlägg.
 
Toppen