• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LÖST: Hjälp, jordfelsbrytare löser vid markström

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Hej!

Någon som kan elektricitet?

Tvättade husbilen igår utanför hemmet. När jag gick in upptäckte jag att jordfelsbrytaren löst ut i huset. Jag hämtade då en torr kabel och anslöt den, jordfelsbrytaren löste ut igen. Tog då in intagskabeln inomhus för att låta den torka ett dygn (om det skulle vara fukt i den). Anslöt med samma kabel idag, jordfelsbrytaren löste ut i alla fall.

Hittade då en annan splitter ny intagskabel och provade med den. Samma resultat, jordfelsbrytaren löste ut i proppskåpet. Har kollat själva intagskontakten och insidan av den, där finns ingen som helst fukt.

Läget är lite akut, är det någon som kan leda mig till vad jag ska leta efter?
Lösningar, söktips och annat som kan föra mig framåt mottages tacksamt!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Hjälp, jordfelsbrytare löser vid markström

Du måste nog förklara dig lite noggrannare för att det skall gå att komma någon vart.
1. vad menar du med rubrikens "markström"?
2. Är det bilens jordfelsbrytare som löser ut? Finns sådan i din bil?
3. Proppskåpet? Menar du elcentralen i bilen eller elecentralen i huset till vilken du ansluter din sladd till bilen?

de
Roy
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, jordfelsbrytare löser vid markström

Anslut något annat än husbilen så kan du kanske utesluta var felet är. Löser inte brytaren om du anslutit exvis en borrmaskin så har du felet i husbilen. Då vet du åtminnståne var du ska felsöka.
>Blasse
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hjälp, jordfelsbrytare löser vid markström

Man kan också slå av alla säkringar och slå på dem en och en tills man hittar den krets som löser ut jordfelsbrytaren.

(Tänker nog fel. Det vet du väl redan.)
 
Senast ändrad:

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp, jordfelsbrytare löser vid markström

Hej, ledsen om jag var oklar. Markström, hm, ja ansluten till det fasta 230V-elnätet i huset, hemmet.

Jordfelsbrytaren i huset, hemmet löser ut när jag ansluter husbilen till det fasta 230V-nätet.


Kom på att kylskåpet stod igång i husbilen, men trots att jag stängde av det löste jordfelsbrytaren ut ändå i huset. (funderade på om det kommit in vatten genom ventilationen till kylskåpet)

Fortsätt gärna med tips, jag fortsätter felsökandet!
 
Senast ändrad:

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp, jordfelsbrytare löser vid markström

Lägger till följande felsökningsåtgärder:
Satte en dammsugare direkt i 230-kabeln för att eliminera den och utomhusuttaget på huset. Inga problem, då höll jordfelsbrytaren.

MEN.....
Stängde av hela e-boxen via brytaren på den. Anslöt 230 igen och jordfelsbrytaren löste ut. Detta gör väl att jag inte behöver lossa en säkring i taget??

Någon som orkar och vill hjälpa mig? :swoon:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, jordfelsbrytare löser vid markström

Du har nog själv kommit på felet.
Ta loss kylskåpsgallret och kolla efter inträngande vatten.

Om du slår av husbilens jordfelsbrytare (personskyddsautomat) så borde inte jordfelsbrytaren lösa ut.

Du har väl inte mer än 2st 230V säkringar.
 

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp, jordfelsbrytare löser vid markström

Hej!

Kan jordfelsbrytaren inne i huset lösa ut även då kylskåpet i husbilen är frånkopplat?

I husbilen finns ingen jordfelsbrytare vad jag vet, bara två automatsäkringar.

Nåja, du vet säkert mer än jag, så jag går lydigt ut och kikar bakom gallret nu medan regnet håller uppe. :)

Bomba gärna på med fler tips!! Jag återkopplar strax!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hjälp, jordfelsbrytare löser vid markström

Att leta boven med hjälp av säkringarna gäller ju endast då den löser ut utan att man anslutit något nytt. Jag menar om man sitter i godan ro och tittar på TV och allt slocknar plötsligt p.g.a. jordfelsbrytaren så kan man få en vägledning om man vippar av samtliga säkringar slår på brytaren och och aktiverar säkringarna en efter en. (Som du märker pratar jag om automatsäkringar som ju är bekvämare att jobba med.)

Det blir intressant att få höra hur det avlöper.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, jordfelsbrytare löser vid markström

Oavsett om du har jordfelsbrytare eller inte i husbilen så skall det vara tvåpoliga säkringar.
Om du bryter dessa så borde inte jordfelsbrytaren i huset lösa ut.

Men kylskåpets strömbrytare bryter kanske/troligen inte Nollan utan bara Fasen.
Om det då ligger vatten/fukt mellan Nolla o Skyddsjord löser jordfelsbrytaren ut.

Så ta det lugnt och felsök metodiskt.
 

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp, jordfelsbrytare löser vid markström

Då kan vi sätta detta ärende som LÖST!

På utsidan, vid kyl/frys/ugn finns två galler, det övre är betydligt större än det nedre.

Jag öppnade det nedre. Bakom detta fann jag en vanlig trevägs 230V grenkabel som satt i ett vanligt 230-uttag. Samtliga fyra uttagen var vända uppåt och i grenkontakten såg jag vatten. Det fanns också ngn droppe i kontakten som grenkabeln var ansluten i, men denna sög jag bara upp med lite hushållspapper. Trevägs-kabeln bytte jag ut mot en annan likadan och torkade torrt på stickpropparna innan jag satte i dem.

....och se på fadderulan! När jag anslöt 230 från huset till husbilen igen så lös det fortfarande i huset: Jordfelsbrytaren i huset HÖLL!

Så med denna återrapportering vill jag TACKA för alla tips jag fått, det känns SÅ mycket bättre när man kan ta hjälp i felsökningen.

så.... TACK FÖR HJÄLPEN!!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: LÖST: Hjälp, jordfelsbrytare löser vid markström

kan det vara så att någon händig satt dit en grendosa och satt dit fler uttag?
Var det andra stickkontakter inkopplade i dosan?
Kolla upp dem i sådana fall.

Bra jobbat, men åtgärda så det inte händer igen.
 

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Sv: LÖST: Hjälp, jordfelsbrytare löser vid markström

Ja, det satt två stickproppar i grendosan. Får kolla vad den andra går till. Vände i alla fall uttagen bort från ventilationsgallret utifall någon galning skulle få för sig att tvätta husbilen igen :)

Den fabriksmonterade, infällda, får jag fundera på hur jag ska säkra....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: LÖST: Hjälp, jordfelsbrytare löser vid markström

Hejsan, du får också se problemet som en god test av ditt personskydd.
Om du i framtiden fifflar med någon maskin eller liknande utomhus, så vet du att jordfesbrytaren är ok. och skyddar dig om strömmen vill gå andra vägar än det är tänkt.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: LÖST: Hjälp, jordfelsbrytare löser vid markström

Ja, det satt två stickproppar i grendosan. Får kolla vad den andra går till. Vände i alla fall uttagen bort från ventilationsgallret utifall någon galning skulle få för sig att tvätta husbilen igen :)

Den fabriksmonterade, infällda, får jag fundera på hur jag ska säkra....

Nån special är det....
Byt förgrening så du inte har nåt tomt uttag, gärna utomhusvariant för den tål lite mer väta. Försök att fästa den ordentligt så den inte studsar runt ( då lär den leta upp prefekt regnmätarläge igen).
 
Toppen