• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ubåtsjakten

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ubåtsjakten

Så länge de dyker upp där... i mupplandet...så är det väl lungt
Skillnad när periskopet sticker upp utanför bryggan...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ubåtsjakten

Østersjøen er om jeg husker rett at vanskelig område å drive aktiv sonar søking i etter ubåt. Det finnes skarpe overganger i vatnet mellom forskjellige temperaturer og saltinnhold, disse fungerer som speil for sonaren. En ubåt kan ligge i ro under et slikt område og være usynlig på sonar. Lytting etter lyder fra ubåt blir vanskelig når det er andre fartøy i nærheten.

En del av min tid i det militære gikk med til å beregne hvor det normalt var mulig å gjemme en ubåt ut fra statistiske data. Jeg satt og med beregninger ut fra aktuelle data under en ubåtjakt i Sognefjorden 1972, der kunne en lett gjemt samtlige østblokk ubåtene på en gang.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ubåtsjakten

Helsingborgarna kunde igår se Aleksandr Shabalin passera Öresund, samband eller inte kan man bara spekulera om.

Alexander_Shabalin_large_landing_ship.png
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Ubåtsjakten

Då var jakten över för denna säsong, ingenting inte ens ett pip blev det kostnad 20 miljoner.

Dyrt med följa John lekar.

/Pelle
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ubåtsjakten

Østersjøen er om jeg husker rett at vanskelig område å drive aktiv sonar søking i etter ubåt. Det finnes skarpe overganger i vatnet mellom forskjellige temperaturer og saltinnhold, disse fungerer som speil for sonaren. En ubåt kan ligge i ro under et slikt område og være usynlig på sonar. Lytting etter lyder fra ubåt blir vanskelig når det er andre fartøy i nærheten.

En del av min tid i det militære gikk med til å beregne hvor det normalt var mulig å gjemme en ubåt ut fra statistiske data. Jeg satt og med beregninger ut fra aktuelle data under en ubåtjakt i Sognefjorden 1972, der kunne en lett gjemt samtlige østblokk ubåtene på en gang.

Har för mig att man har kommit runt problemet genom att använda olika frekvenser när man upptäcker skiktningar.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Ubåtsjakten

Fritt Fram! Periskop upp! Försvaret har åkt hem!
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ubåtsjakten

Då var jakten över för denna säsong, ingenting inte ens ett pip blev det kostnad 20 miljoner.

Dyrt med följa John lekar.

/Pelle

20 milj för ca 7 dagar med 200 enheter blir ungefär 15 tkr/ enhet och dag.
Det blir ren vinst om man räknar kostnad/ dygn liggandes i hamn...
Jag tror inte ett dugg på siffrorna....men skatten på dieselbilar höjs så krona för krona som det nu så fint heter i det allmänna skitsnacket...tar in kulorna.


 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ubåtsjakten

20 milj för ca 7 dagar med 200 enheter blir ungefär 15 tkr/ enhet och dag.
Det blir ren vinst om man räknar kostnad/ dygn liggandes i hamn...


Dom pengarna är ju en piss i missisippi jämfört vad som lagts ner på militära aktiviteter i Afganistan, Libyen, invandrarfrågan mm. Ubåtsinsatsen kan man bara spekulera i men jag antar att dom ansvariga vet vad dom gör. Jag tycker personligen att det är dags att satsa på oss själva t.ex skola, äldreomsorg & försvaret för en gångs skull.

Bennie
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Ubåtsjakten

Vid 11 tiden i dag utanför Helsingborg kommer Rysk bogserare med en ubåt på släp på väg ut genom Öresund.

Man kan inget annat än att skratta åt eländet med svensk ubåtsjakt, samtidigt får man läsa om en äldre dam som fått sitt ben amputerat, hon får ingen ramp så hon blir sittandes inne i rullstol i vinter, kanske bättre vi ser om och vårdar våra äldre istället.
/Pelle
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ubåtsjakten

Har svårt att tro att äldrevården skulle bli bättre om vi lämnar våra gränser helt obevakade, att inte reagera på kränkningar skulle nog ses som en invitation.
Jag tror att det var Mao som noterade att varje land har en arme', sin egen eller någon annans, men jag tror inte att Stormakten skulle prioritera hjälpmedel för handikappade med tanke på alla andra utgifter som en förflyttning av gränspålarna skulle föra med sig.

aake
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Ubåtsjakten

Så länge våra gränser är bevakade och inget händer vid skarpt läge inte ens en tumme blev det, ett civilt foto på en rörelse i vattnet för 20 miljoner det är att kasta pengarna i sjön och för mig och så länge inga bevis kommer fram tycker jag att våra äldre kan få dom pengarna och ett lite behagligare liv de sista åren.
Men det var ju lämpligt att en trolig rysk ubåt brummade in i svenskt vatten precis när anslagen för hur mycket pengar försvaret skulle få och dessutom försvann saken dagen efter besluten var klara.
Nä upp med plåten på ytan och visa världen vad vår flotta kan då kan jag gå med på mer pengar till försvaret, innan dess skall vår äldre generation få tillgång till en bra standard och njuta av sina sista år.

/Pelle
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen