• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ubåtsjakten

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ubåtsjakten

Jag tycker det är bra att försvarsmakten drar igång en sådan här apparat vid befarade intrång mot våra gränser & i synnerhet om Ryssland kan vara inblandat.
Det landet har mycket ont på sitt samvete. DC 3'an, Polen, Ungern, Tjeckoslovakien, Finland, Krim & nu Ukraina. För att inte tala om vad dom har gjort mot sina egna medborgare. Om det är dom som nu är aktuella så är det ytterligare ett bevis på att Sverige behöver ett bra försvar. Att tro att inget kan hända är väldigt naivt. Som ALVE skrev "Tycker jag känner igen vissa delar sedan killen med lilla mustaschen började treva sig fram. " är nog dessvärre sant & kan även drabba Sverige.

Bennie
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Ubåtsjakten

Ja det kanske börjar bli dags att se om vårt hus som det ser ut idag verkar försvaret vara ett dåligt skämt tyvärr. Det börjar bli dags att satsa på oss själva ett tag nu tycker jag , men å andra sidan har ju vår nye finansminister konstaterat att ladorna är tomma och bordet renskrapat så vi får väl damma av dom gamla mausergevären igen :confused:
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Ubåtsjakten

De små u-båtarna kan ju ta skydd av de stora färgebåtarna som trafikerar, så de kan nog komma undan obemärkt. /Bernt
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Ubåtsjakten

Som Karlskrona bo fick jag lära mig för något år sedan då Svenska marinen åkte till USA för att hjälpa US-FLOTTAN med att försöka hitta deras ubåtar, resultar Svenska marinen var bäst i världen att hitta ubåtar som gömmer sig.
Min stilla undran, varför använder vi inte denna kunskap, eller är ryska ubåtar så mycket bättre än amerikanska? Med samlad fakta från senaste 30 åren får vi nog betrakta det som hjärnspöken. Marinen kommer sannolikt att hitta ett bevis vad det lider, slutsatsen blir sannolikt vi har haft rätt i 30 år.

Och sen kan man läsa idag från en lektor på försvarshögskolan att man vill kanske inte hitta dem bara jaga bort dem. Motivet skulle vara att man inte spärrat av sunden mellan Nåttarö och Rånö. Jag har själv seglat genom dessa två sund, det ena ca30 Meter brett och det andra ca 50 meter, och med djupgående för en större segelbåt. Det räcker med två normalstora nöjesbåtar för den avspärrningen. Undra hur kunskapsbanken hos försvarshögskolan ser ut?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ubåtsjakten

Marinen kanske har ändrat sig när det gäller hanteringen av sin vapenfobi. Det används tydligen inga sjunkbomber den här gången! Kan det vara så att militären äntligen har upptäckt vapnens förödande inverkan på djur och natur och insett att det kan finnas andra sätt att lösa konflikter än att försöka ta död på sina medmänniskor. Ryssar är också människor, precis som vi och "kanonfödan" behöver givetvis inte vara intresserad av att döda svenskar även om deras chefer kan vara det. Det vore ett stort framsteg, värdigt 2000-talet i så fall, fast det är väl bara en nåd att stilla bedja om!

"Anfall är bästa försvar" sa Karl XII. Gäller inte det längre??

Jappe

PS. Det kan också vara NATO-ubåtar som leker krig!
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ubåtsjakten


Det du skriver & vad klippet visar är jag benägen att tro ligger nära verkligheten. Politikerna har väl knappast jobbat för Sveriges säkerhet snarare strävat efter att spara pengar & spenderat dem på andra saker för att framhäva sig själva. Detta gäller den avgående regeringen & kommer säkert att gälla även den nya.

Bennie
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ubåtsjakten

Den enda bilden som finns...på ubåtsaktiviteter...
Ser mer ut som en " ubåt " förklädd till en avmastad segelbåt ;)
Segelbåten " dök " visst efter att bilden togs...undrar hur det gick sen.
Sen för vi väl hålla tråden på en politisk "neutral " nivå...i övrigt.
Vi är ju utanför Nato :cool:

NS Concord har nog fullföljt sitt uppdrag...verkar stäva hem till St Petersburg...

Live fartygskarta - Fartygstrafik och positioner - AIS Marine Traffic

 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    129,8 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ubåtsjakten

Överbefälhavaren ville inte svära på skånska...så han sa att det är förjävligt att
främmande makt leker kurragömma med svensk militär...
Om man svär på skånska...blir det "för räligt " eller...jäuvla möög :D

 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ubåtsjakten

Jappe;
... PS. Det kan också vara NATO-ubåtar som leker krig!
Kan det vara så illa att någon snille har tröttnat på HB-"överlast"-böter från sina inköp i Tyskland och satsat på mindre synliga transportlösningar?

Källa: Internet
överlast.jpg

Källa: dagens Internet
3416395_626_352.jpg
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ubåtsjakten

Japp, Göran är ett riktigt fenomen, på några få dagar har hunnit hunnit bli en publikfavorit med egna fan-trådar på diverse forum, massor med följare på twitter och facebook, åtskilliga youtube-klipp, egna fansajter, "Göran for president"-kampanj, osv.
Sveriges egen Chuck Norris eller Bagdad Bob :D

Resumé: Göran Frisk - därför är han mediernas dröm

Redan klassiska Göran Frisk-citat, han levererar fler one-liners på tre minuter än andra på en hel livstid:

"Detta är ingen lek, det är inte Fia med knuff"
"Klart att en ryska inte tror att det är en rysk ubåt, hon vill väl inte vara landsförrädare"
"Ödmjukhet är liksom inte min natur"
"Dom här Spetsnaz soldaterna är lika bra som våra egna specialförband"
"Putin travade in på Krim utan inbjudan, såvitt jag vet"
"Den här ubåten kommer inte från Centralafrika eller Nya Guinea."
"Dom här vattnen har jag seglat i sen jag var barnsben, och jag gillar inte att det är ryssar här!"
"Det här är inget spel med datorspel det här"
"anta att de har tagit sig upp på land, tagit sig in till stan med SL och tagit sig hem med lämplig finlandsfärja"

aQgpD9l.jpg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ubåtsjakten

Hans tvärsäkra kommentarer & bryska sätt att kommentera situationen kan bero på frustration att inte kunnat göra sitt jobb då han var verksam inom marinen. Det han säger håller jag för sant. Den sittande regeringen & den föregående är naturligtvis insatta & vet hur det är men väljer att ta det den diplomatiska vägen, som för övrigt inte har fungerat vid tidigare gränskränkningar. Att låta marinen skjuta verkanseld kommer säkerligen inte heller att ske. Man hoppas nog att inkräktarna skall lyckas slinka ur nätet för då är man av med problemet. Om man oskadliggör farkosten & besättningen så skulle nog ingenting hända mer än att den ansvariga nationen skulle få krypa till korset. Med hela världens media på läktaren så skulle ett sådant förfarande vara riskfritt & också visa att Sverige är berett att försvara sitt territorium. Framför allt visar detta att Sverige behöver ett starkt försvar om man inte vill ha ryska som modersmål. Detta kan väl ingen förneka inte ens ivrarna för nerdragning eller nerläggning av försvaret.

Bennie
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ubåtsjakten

Nu är jag mera Clintan än Chuck Norris...
Frisken är en sköning...hoppas han har rätt i teorierna.
Allt för många är " lätt o lagom " han är Bregott.
Får han mothugg från lille Putin. Eller läggs locket på.
Snacket går ju i militärkretsar...och vad man släpper till media.
" vi vet allt som händer...men."
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Ubåtsjakten

Jag bjöd på 15 månader och många rep-övningar inom kustartelleriet av mitt korta liv. Det fanns 5 regementen. 4 av dem var jag och botaniserade på. Samtliga är nu nerlagda. Det är inte säkert att vi skogsmatroser hade kunnat stå emot så länge men vi hade i alla fall kustspaningsradar som tydligen fortfarande behövs.

Samma naiva tro som efter första världskriget. Man tror att det ondaste djuret på jorden har slutat att ha ihjäl varandra. En besviken korpral från första världskriget fick igång ett nytt. Nu har vi en besviken typ till efter skrotningen av en stormakt.

Jämför man beteendena så ser det ruggigt lika ut.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ubåtsjakten

Var sjukvårdsbefäl på kungliga infanteriet Kungsängen ..eller vad fasen det hette.
Hade valt det vid mönstringen ...ångrar mig inte. Riktigt bra utbildning...
Jobbade bla 3 mån på akuten i Arvika. före det låg vi 1 månad i Karlstad.
och gjorde tjänstgöring på karlstad sjh. Bredvid låg " ridhuset " det var där sjuksköterske eleverna bodde...tjosan.
Till saken... Gjorde 3 veckor repmånad på Muskö och Utö...epicentrum för ubåtsjakten...minns bara ölkvällar på Utö wärdshus, cyckelturer och svampplockning...är nog ingen krigare.

 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen