• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Livslängd Alde-pump? - den i expansionskärlet

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Bytte för dryga 2 år sedan - Alde-pumpen i expansionskärlet.
Nu har den lagt av! Kan det vara normalt???
Pumpen heter:
Alde Model no 2928420 serial no 89748
Premotec 9904 120 16901 12V DC 4311 Made in Holland RoHS.
Finns det olika sorts "elmotorer/aldepumpar"?? Vilken bör man välja?
När det hände var hustru ute med Pärlan och ringde å sa att nu låter det lite från pumpen i expansionskärlet. Inga problem sa jag - vis av erfarenhet från detta forum. Öppna locket lite och knacka försiktigt - jajjamän det gjorde susen.
Sen la den av helt den natten. Blev KALLT - för det var minus 7-8 grader ute.


PS Slet av höger hälsena under älgjakt förra helgen - gips 6-8 veckor - huvaligen! //DS
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Livslängd Alde-pump? - den i expansionskärlet

Hej
Det gamla pumparna som sitter uppe i expantionskärlet har en livslängd på ett par år om man kör dem hela vintrarna. Detta har hänt mig i husvagnar som vinteruppställt med värmen på. Vid användning mera normalt dvs 30 -40 dygn om året så håller de länge. Jag har aldrig bytt pump när jag slutade använda dem till grundvärme hela vintern
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Livslängd Alde-pump? - den i expansionskärlet

Bytte för dryga 2 år sedan - Alde-pumpen i expansionskärlet.
Nu har den lagt av! Kan det vara normalt???

Kontrollera kylvätskan. Den måste vara absolut fri från fasta föroreningar.
Har själv förstört både 230v-pump och 12v-pump på grund av föroreningar.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Livslängd Alde-pump? - den i expansionskärlet

Inget större bekymmer med denna lilla pump. Den kostar inga stora pengar och går byta ut på någon minut. På den tiden jag hade Alde-värme så hade jag alltid en reserv liggande och fick byta några gånger med flera års intervall om jag minns rätt. Jag upplevde i vilket fall denna 12V pump som mer pålitlig än de 230V pumpar som jag haft.

aake
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Livslängd Alde-pump? - den i expansionskärlet

Spänn en bit lakansväv över en hink och tappa ur vätskan. Om det samlas orenheter så är det bäst att spola systemet och byta vätska helt.
 
F

F.d. 55275

Guest
Sv: Livslängd Alde-pump? - den i expansionskärlet

Man skall byta glykolen vartannat år, nu med den "nya" glykolen vart femte år.
Har en pump sedan -07 inga problem.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Livslängd Alde-pump? - den i expansionskärlet

Selv med helårs bruk av bilen holdt den lille vispen over 8 år i forrige bil, tror et av problemene for mange er at en luftboble sliter på lagring og motor. Når en er i bilen og merker at det er en lyd fra kärlet så stopper en sirkulasjonen i noen sekunder slik at luften får slippe opp så blir allt normalt igjen.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Livslängd Alde-pump? - den i expansionskärlet

Är det svårt att själv byta å rengöra?
Om man lämnar in och låter en "Aldefirma" byta - vad kostar det?
Hur många liter går det åt och vad kostar Aldes långlivade glykol?
Tacksam för svar. :)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Livslängd Alde-pump? - den i expansionskärlet

Jag vet inte hur fabriksbyggda husbilar är konstruerade i det här avseendet. Min anläggning har vid lägsta punkten en T-koppling av gummi. Den har en gummipropp som dras ut och hela systemet töms ganska snabbt. Lite vatten i nedre delen av pannan blir kvar. (Jag har en stående från golv till tak panna).

Om jag konstaterar att vätskan är smutsig så lossar jag den ena anslutningen på T-kopplingen och kan sedan med trädgårdsslangen spola systemet både framåt och bakåt tills jag ser att vattnet är rent. Därefter fyller jag på ny vätska och luftar ledningarna. Tills all luft är borta kör jag enbart med 12v-pumpen.

Kolla priset på glykolen hos återförsäljare av Alde-produkter.

:)
 
F

F.d. 55823

Guest
Sv: Livslängd Alde-pump? - den i expansionskärlet

Vart hittar du billiga motorer någonstans? Jag köpte en ny för 2 år sedan och den börjar kärva nu, men då kostade en ny pump 1300:- så vart kan man finna nya motorer billigt. det är med husbilar som med båtar och motor cyklar står det på förpackningen att det är en reservdel till ett typiskt hobby fordon så kostar det fyra ggr så mycket, hade en kompis när jag åkte hoj, som skulle en en vanlig strålkastare insats, hon var till Honda de skulle ha 600 för en vanlig rund insats, då var hon till Biltema och köpte en för en bråkdel av priset som passade lika bra.:mcride:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Livslängd Alde-pump? - den i expansionskärlet

- Byta vätskan i Aldesystemet???? När jag skulle lämna in husbilen på service på en auktoriserad märkesverkstad i mellansverige frågade jag om de kunde göra detta också. Tidsbokaren blev mycket förvånad och sade att de aldrig brukade göra detta. Jag blev "lite ställd" och hoppade över denna begäran tills vidare. Är det så att denna åtgärd egentligen är mycket ovanlig?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Livslängd Alde-pump? - den i expansionskärlet

Vart hittar du billiga motorer någonstans? Jag köpte en ny för 2 år sedan och den börjar kärva nu, men då kostade en ny pump 1300:- så vart kan man finna nya motorer billigt. det är med husbilar som med båtar och motor cyklar står det på förpackningen att det är en reservdel till ett typiskt hobby fordon så kostar det fyra ggr så mycket, hade en kompis när jag åkte hoj, som skulle en en vanlig strålkastare insats, hon var till Honda de skulle ha 600 för en vanlig rund insats, då var hon till Biltema och köpte en för en bråkdel av priset som passade lika bra.:mcride:

12v DC Electric Motor PREMOTEC (Alde Caravan Pump Motor & Alde Fan Motor) | eBay

Om du köper denna, låt oss veta om den passar.
Pemotec gör kvalitetsmotorer åt bl a Alde
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Livslängd Alde-pump? - den i expansionskärlet

Det här verkar vara klena grejer. Det borde gå att montera en elpump som är avsedd för motorkylning (för små motorer) utanför expansionskärlet, dessa pumpar har mycket lång livslängd.
Jag byggde en del värmeväxlare på mitten av 80-talet för konvertering av marinmotorer från salt till sötvattenkylning och använde då el-cirkulationspumpar och så vitt jag vet så fungerar dessa fortfarande, i något fall är pumpen inne på andra motorn.
 
Toppen