• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oförstörande fuktmätare

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Jag kan rekommendera Biltemas oförstörande fuktmätare. Den kostar under 600 kronor vilket är en 3-del av andra på marknaden. Den är främst för gips och trä och utmaningen är ju om man har metall på utsidan. Det som löser det är ju att man ser skillnaden mellan mätpunkter. Sticker den iväg mellan två mätpunkter kan man ju göra noggrannare kontroller. Jag gillar den då man inte behöver sticka in 2 stift som lämnar märken efter sig. Dessutom kunde jag kolla att badrummen hemma håller tätt :)

Hälsningar/Hasse
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Oförstörande fuktmätare

Vilken mätare från biltema har du? När jag kollar biltema på nätet får jag bara fram den här, och den kan väl kanske inte sägas vara oförstörande.

Fuktmätare - Biltema

Jag vet att i förra årets katalog fanns den här med
Fuktmätare - Biltema
Men den drogs tillbaka i vissa varuhus (vad jag har förstått) p.g.a otillförlitliga mätresultat, nu har jag inte kollat sedan förra året, men jag ska till biltema imorgon, och då ska jag fråga igen.
När jag var intresserad av att köpa en mätare sa dom att den kom inte till varuhuset just p.g.a otillförlitliga mätresultat, konstigt att biltema säljer den nu då, men jag återkommer.
:mcride:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Oförstörande fuktmätare

Det som löser det är ju att man ser skillnaden mellan mätpunkter. Sticker den iväg mellan två mätpunkter kan man ju göra noggrannare kontroller. Jag gillar den då man inte behöver sticka in 2 stift som lämnar märken efter sig.
Hälsningar/Hasse
Hej Hasse!
Om du kollar tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/t83295/ så förefaller principen för mätare med kula knappast vara tillförlitlig och tveksamt underlag ens till "noggrannare kontroller". I synnerhet på djupet. Än mindre lämpad att göra "noggrannare kontroller" med.

Mätare med 2 stift borde åtminstone var klart mycket bättre.
//Conny
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Oförstörande fuktmätare

Vilken mätare från biltema har du? När jag kollar biltema på nätet får jag bara fram den här, och den kan väl kanske inte sägas vara oförstörande.

Fuktmätare - Biltema

Jag vet att i förra årets katalog fanns den här med
Fuktmätare - Biltema
Men den drogs tillbaka i vissa varuhus (vad jag har förstått) p.g.a otillförlitliga mätresultat, nu har jag inte kollat sedan förra året, men jag ska till biltema imorgon, och då ska jag fråga igen.
När jag var intresserad av att köpa en mätare sa dom att den kom inte till varuhuset just p.g.a otillförlitliga mätresultat, konstigt att biltema säljer den nu då, men jag återkommer.
:mcride:


Hej,

det är den jag menar men den blev inte tillbakadragen vad jag vet utan började säljas ganska sent i år, den säljs fortfarande om inget hänt senaste veckan. Jag har gjort några prover på olika föremål och den har funkat perfekt för det jag har den till. Jag ser direkt avvikelser och då får man titta noggrannare där. Jag menar inte att den visar exakt men man får en upplevelse om det finns stora skillnader på ställen nära varandra. Naturligtvis är det bättre att använda mätare med stift som stoppas in men det vill inte jag göra då det inte är så snyggt med dessa. Däremot kan man göra det på det ställe man får några konstiga värden. Jag gjorde prov med en torr planka som var 40mm tjock. På slutet av plankan blötte jag ner den på undersidan så vatten sögs upp ca 10mm. I början av plankan visades inga konstiga värden men när jag kom till det fuktiga avsnittet steg mätresultatet kraftigt. Jag provade även att lägga en plåt under brädan och jag fick samma kraftiga mätresultat då.

Naturligtvis är inte detta ett proffsinstrument som då också skulle kalibreras varje år. Jag lämnar även in bilen för fuktmätning men använder detta som en extra säkerhet vilket JAG tycker den är.

Hälsningar/Hike
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Oförstörande fuktmätare

Hej Hasse!
Om du kollar tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/t83295/ så förefaller principen för mätare med kula knappast vara tillförlitlig och tveksamt underlag ens till "noggrannare kontroller". I synnerhet på djupet. Än mindre lämpad att göra "noggrannare kontroller" med.

Mätare med 2 stift borde åtminstone var klart mycket bättre.
//Conny


Hej.

Som jag svarade i inlägget ovan använder jag den inte för att göra noggrannare kontroller med utan för att se stora avvikelser vilket jag tycker den visar. Då får man kolla noggrannare och kanske använda en mätare med stift.
 
Senast ändrad:
Toppen