• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten vs kyla

F

F.d. 25203

Guest
Kassett toalett längst bak i hörnet på bilen. Blir det för kallt i kassetten vid minus 20 ute temperatur och + 20 inne temperatur?
Tänkte två ytterväggar nära kassetten och lucka ut som kanske inte är 100% tät längre. Klarar sig kassetten även vid sträng kyla om det är varmt i husbilen?

Gråvattentanken. Är ej isolerad. i manualen står det att man ska sätta salt i tanken vid stäng kyla. Hur mycket salt och hur mycket kyla tål det?
Finns det frostkyddsmedel man kan använda?
Vägsalt är ju billigt och enkelt att spola ner i vasken med hett vatten.

Öppen kran är inget vi kan ha då vi oftast står på asfalt parkeringar.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vatten vs kyla

Du måste ha kranen till gråvattentanken öppen annars fryser den ihop och kanske sönder. Salt hjälper kanske vid någon enstaka grad men inte annars. Teoretiskt skulle du kunna blanda med spolarvätska men det blir ju mycket dyrt. Öppet avlopp med spann under är nog ända lösningen. Det blir att tömma spannen snabbt annars blir den solid is. En sommarbil blir allt en jobbig kompromiss vintertid. Ett alernativ är att stå på camping och använda servicehusen dvs att inte använda vatten i bilen alls.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vatten vs kyla

Har du byttet bil og ikke oppdatert min husbil?

Toakassetten er nok det minste problemet, det er ingen isolasjon i plast-tronen. Men alle de Clou jeg har sett har hatt tanktoa.

Jeg er noen forvånad over at det er en uisolert gråvatntank, men har ikke sett så nøye på Clou serien. De mindre og billigere seriene fra N+B har alle gråvatnet i mellomgolvet som er oppvarmet og tappekranen er også innendørs.
 
Toppen