• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av husbil?

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
I tråden om 4.600 husbilar till salu på Blocket så väcker PeterK frågan om när och varför man byter bil. Detta tycker jag kan vara värt att diskutera i en separat tråd.

Skälet till att byta husbil är naturligtvis många och varierande utifrån personliga förhållanden och inte minst ekonomi. När det gäller personbilar är jag av den uppfattningen att det ekonomiskt optimala är att köra till dess en reparation eller renovering skulle kosta mer än att köpa nytt. Då kan bilen rulla länge i vårt norrländska inlandsklimat utan salt på vägarna.
Men hur resonerar vi när det gäller husbilen? Liksom i en icke-mobil bostad har man ju ofta kostat på sig diverse modifieringar och extrautrustning som inte alltid låter sig flyttas och då blir det inte helt lätt att ta ställning till när det är dags att gå vidare.

Jag är intresserad av hur ni resonerar. Själva är vi inne på den 10:e husbilen sedan det första hembygget för 35 år sedan och vi har bytt av olika skäl genom åren, vilket jag kan tänkas återkomma till. Jag är naturligtvis tillfreds med att jag inte fortfarande äger den nu uråldriga första husbilen.

Låt höra, har ni några rationella skäl när ni byter bil? Jag är även intresserad av att höra andra, icke-rationella, argument för bilbyte.

aake
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil?

I vårt fall har bytena inte varit direkt kopplade till ekonomin. Möjligen indirekt då vi blivit avtrubbade med tiden och tyckt att vi kan lägga mer och mer pengar på en bil.

Det som varit drivande för våra byten har varit suget efter någonting annat och något ”nytt”. Sen är det ju så himla kul att leta och köpa…:D
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil?

Hej Aake
Detta tror jag kan bli en bra tråd att följa. I grunden tror jag att vi har samma ekonomiska läge som vi har för personbilar. Det lönar sig att inte byta bil ofta då varje byte oftast innebär att någon skall tjäna pengar på bytet. Jag tror det optimala är att köpa en några år gammal bil av god kvalitet och sedan underhålla den väl och reparera fram till den dag kostnaden för en förväntad reparation överstiger bilens värde.
Vi är ju dock människor och inte datorer så vårt handlande styrs av känslor och tyckanden och då blir det givetvis litet mera oförutsägbart. En husbil används till rekriation och nöje och då gäller känsla och nästan bara känsla. Det skall vara roligt och bekvämt på fritiden och vi vill kanske också visa hur bra vi har det med en fin husbil.
Givets kan också våra behov förändras.
När vi är nya i husbilandet vet vi nog ofta inte riktigt vad vi behöver utan söker oss fram.
Det brukar ta några bilar att hitta rätt. Ekonomiska ramar är också en starkt påverkande faktor så många byter troligen när de får bättre råd att förverkliga sina drömmar. Vi har sedan sådan som får måndagsbilar och byter för att fly.
Jag har haft 5 bilar och om man tittar på de orsakerna är det fyra byten.
De två första var försök till att hitta rätt. Det tredje var bättre ekonomi och det sista för att jag flydde från en måndagsbil
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Byte av husbil?

:)
Kan bli en trevlig tråd..

I vårat fall så började vi med husbil redan 1988, då med småbarn i bilen. Sedan växer barnen och förutsättningarna förändras konstant med att de just växer.
Sedan säger det bara pooff och de har absolut ingen lust att åka med längre;)

I vårat fall så blev det ett par år utan husbil, för vem vill åka på husbilsemester med tre tonåringar ensamma i huset:rolleyes:

Den tiden gick över och en ny era kom med bil som endast var avsedd för två inköptes och allt var som det skulle...........

TILLS.......det kommer barnbarn :D

Jaa, då blir det till att skaffa bil med flera sängplatser igen;)

Vi har aldrig varit märkestrogna utan det är andra faktorer som har styrt oss, typ planering, antal hyfsade sittplatser o.dl.
Fast skall jag vara riktigt ärlig så är det ofta impulsköp :rolleyes:

Vi är nu inne på våran tolfte husbil, 10 Fiatbaserade 1Renault samt en VW.
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Byte av husbil?

Bestliner

Vid både försäljning och köp privat så blir det inga mellanhänder som skall tjäna pengar, men det kanske är en större andel nybilsköp än vad jag föreställer mig?

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Byte av husbil?

:)
Kan bli en trevlig tråd..

I vårat fall så började vi med husbil redan 1988, då med småbarn i bilen. Sedan växer barnen och förutsättningarna förändras konstant med att de just växer.
Sedan säger det bara pooff och de har absolut ingen lust att åka med längre;)

I vårat fall så blev det ett par år utan husbil, för vem vill åka på husbilsemester med tre tonåringar ensamma i huset:rolleyes:

Den tiden gick över och en ny era kom med bil som endast var avsedd för två inköptes och allt var som det skulle...........

TILLS.......det kommer barnbarn :D

Jaa, då blir det till att skaffa bil med flera sängplatser igen;)

Vi har aldrig varit märkestrogna utan det är andra faktorer som har styrt oss, typ planering, antal hyfsade sittplatser o.dl.
Fast skall jag vara riktigt ärlig så är det ofta impulsköp :rolleyes:

Vi är nu inne på våran tolfte husbil, 10 Fiatbaserade 1Renault samt en VW.

Känner igen mig. Men dessa byten var inget större problem förrän jag i början av 90-talet insåg att husbilar förutom att vara optimalt vinteranpassade även måste vara utrustade med 4WD och tillsatsväxellåda (lågväxlar). Då blev det väldigt svårt att finna något att byta till.
aake
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Byte av husbil?

Vi har provat attvintercampa en helg:wink:
Fast med fyra ungar och en blöt Golden Jycke samt alla vinterpryttlar så blev det bara en gång.
Jag kan väl säga att nåt mys blev det aldrig, he he:oops:

Fast dråpliga historier som har hänt under "resans" gång finns det gott om,
Allt ifrån slaskvatten och toa klantigheter till de mest underbara strandminnena:)

Nää, åter till tråden gött fölk
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Byte av husbil?

Är inne på vår 7:de husbil,de 4 första så växte det fram vad som vi ansåg vara det viktigast dvs. Stort garage,bra och praktiskt kök med utrymme för plats till det man håller på med sedan det totala utrymmet och långbäddar är viktigt.
Sedan en stark motor typ 3,0 Fiatdiesel räcker gott och väl. En annan viktig faktor är att bilen ska vara integrerad med det utrymme man får då förar och passagerarstolen vänds. Vattenburen värme är också viktigt med värmeväxlare så det blir en behaglig värme speciellt vår och höst då man åker.
Åker ej på vintern.
Att man byter beror nog på att man ser nya lösningar på mässor odyl.
Köper aldrig helt nytt utan en bil som har något år på nacken samt är välutrustad.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil?

Bestliner

Vid både försäljning och köp privat så blir det inga mellanhänder som skall tjäna pengar, men det kanske är en större andel nybilsköp än vad jag föreställer mig?

aake
Det skulle vara kul att veta hur många ägarbyte som sker årligen med husbilar.
Nyregistering rapporteras ju och ligger idag runt 4 tusen. Till detta kommer sido och privatimport både av nytt och begagnat. Sedan har vi rörligheten inom kollekteivet samt skrotning. Något för en statistikbitare att ta och redovisa. Har vi tur får vi siffror inom en stund:)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Byte av husbil?

Vi har en betydligt mer pragmatisk syn på husbilen än vad de flesta tycks ha vad det verkar ;)

För oss är själv husbilen i sig betydelselös utan det är vad vi kan använda den till som är det vi strävat efter, den är bara ett hjälpmedel som hjälper oss till fler upplevelser än vad vi skulle kunna få med andra resesätt och transportmedel. Därav har vi siktat in oss på en med så få begränsningar som möjligt vad gäller miljö, vikt osv, för att kunna använda den i så många situationer och till så många platser som möjligt. För oss är den inte en sommarstuga på hjul utan en bil med övernattnings- matlagnings- och hygienskötselmöjligheter. Ska vi stanna en längre tid på en och samma plats (vilket vi sällan gör då vi är rastlösa själar) så blir det hotell eller annat boende.

Då vi nu funnit bilen med så få begränsningar som möjligt så kommer vi att behålla den tills nya miljöregler eller andra nya begränsningar "tvingar" oss till ett byte för att fortsätta kunna använda den som ett transportmedel så fritt och obegränsat som vi vill.

Antar att vi tillhör en minoritet i den här husbilsvärlden och är en dålig kund i den ;)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Byte av husbil?

Johnssma

Trodde utifrån din beskrivning att du måste ha en systerbil till min, men så visar sig inte vara fallet.:D

aake
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil?

Vår tredje husbil levereras till nästa vår, då alla säger ni måste byta 3 ggr för att komma rätt, få se nu om det stämmer eller behövs det kanske flera?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Byte av husbil?

Johnssma

Trodde utifrån din beskrivning att du måste ha en systerbil till min, men så visar sig inte vara fallet.:D

aake

(Ända)målen helgar medlen som det heter och våra mål finns oftast långt söderut, inte sällan i trånga stadskärnor eller känsliga miljözoner. Men skulle vi plötsligt få ett anfall av brinnande intresse för att istället vinterfiska i avlägsna fjällsjöar så får vi nog sälla oss till husbilsbytarna. ;)
 

hobsen

HBK Intresserad
Inlägg
42
Kommun
Norge
Sv: Byte av husbil?

Vi kjøpte vår første bobil i 2007, og har flere ganger vurdert å skifte.
Hver gang vi kommer tilbake i vår trofaste sliter finner vi ut at den trives vi så godt med at vi ikke vil bytte.
Visst er det ting vi kunne ønsket, så som stor garasje for sykler, og kanskje annen sengeløsning.

Men så lenge bilen fungerer godt nok for oss så beholder vi den.
Sparer nok mye penger som kan brukes på andre ting... Nå står amerikatur på vår ønskeliste, og det kan lett realiseres med penger spart på å ikke skifte ut bilen.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil?

Allt detta torde vara synnerligen person & familjerelaterat!
Finns väl ingen av oss som tittar på någon annan och peka finger kring dess val, eller antal fordon?

Själv har jag bytt/ägt/sålt 5st. under 10år... (på väg in i #6)
Det har hela tiden vart brukandet & tillvaron som avgjort mitt mobila val!

Har även köpt helt nytt på Elmia, visst det kostar pengar, men det drabbar ingen fattig... :p:

Nu tittar jag på fler sovplatser 5-7st (nytt förhållande) och en prisvärd dito.
(därav start av tråden 4600bilar på blocket)

2st är köpta i Sverige, 3st. i Tyskland. Köper gärna i Sverige, bara det är till ok pris!

Kan inte heller förneka att teknikintresset och byggandet i vart fordon vart
av stor glädje, förhoppningsvis även för många fler här på HBK kring mina olika byggtrådar! :)

Så det kommer troligen nya ideer/trådar med nästa bil... :yes:

Vänl. Magnus
 
Toppen