• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny bil med fukt

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har nu fått en fuktskadad bil på halsen. Mäter på olika ställen med fuktmätare med olika utslag.
Om plywooden på insidan är helt utan skador och perfekt men mätaren ger utslag. Var sitter fukten ? Väggen är uppbyggd av plywood,blå isolering och sedan plåten på utsidan. När jag har torkat en dag med värmefläkt och sedan mäter någon dag efter och då får jag inga utslag på mätaren i flera dagar.
Ett gott råd önskas, behöver jag börja med att riva väggen ändå ?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med fukt

Hej
Att du har en bil med fuktskador var ju något du visste när du köpte bilen enligt egen utsago. Hur mycket mätte du då och med vilken typ av fuktmätare? Att mäta fukt i en husbil är tyvärr inte helt lätt och det tar lång tid att torka upp en bil som har förhög fuktighet. En värmefläkt funkar men inte så bra som riktiga avfuktare. Det är också viktigt att bilen står torrt inomhus under längre tid så att du då kan vara säker var du verkligen har fukt. En bil som står utomhus utsatt för sol och väder kommer vid mätningar att uppvisa ganska varirerande siffror utan att ha problem. Hoppas du inte hittar för mycket skador men bilar som är 26 år skall nog ses som renoveringsobjekt eller redan renoverade. Något annat är inte att förvänta och vid köp måste man utgå från detta.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med fukt

Hej!
Sitt lugnt i båten och gör ingenting!

Intressant ämne, men för att på hjälp så måste du berätta vad du använde för instrument och hur du mätte. Dessutom redovisa värden inklusive temperatur vid de olika mättillfällena.

Den blå isolering är högst sannolikt cellplast som har slutna celler som bara kan ta åt sig vatten på en snittyta.

Slutligen en fråga: Är du väl förtrogen med begreppet "relativ fuktighet"?
//Conny
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med fukt

Köpte Voltkraft MF-100 fuktmätare som Larwin rekommenderade.
Den visar tre nivåer Dry,Risk och Wet. Jag gjorde fuktmätningen igår.
Ofta visade den Dry men på vissa ställen Risk och givetsvis ibland Wet.
Min undran innan jag börjar med något alls eller försöker sälja om bilen igen och hitta en bättre. Som jag fattar så kan det inte finnas fukt i plåten, nästa är då om det är i isoleringen eller i plywooden. Hur visar då fuktmätaren Dry efter två dygn. Det är min undran
Hade bara haft fläkten på i en natt ett dygn tidigare och mäter jag idag igen två dygn efter så visar den fortfarande Dry. Kan jag ha en sån tur att det bara var plywooden som var lite fuktig och torkade så fort ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny bil med fukt

Som jeg har sagt flere ganger - tett de steder vatnet trenger inn og tørk. Best er det med en overvintring inne i en varm tørr garasje. Nest best er inne i kald lagring om varme (og evt avfuktare) inne, kan en få på plass et par fläkter slik at luften sirkulerer inne så hjelper det bra på.

Min første husbil fikk fukt i veggene under alle fönster i en alder av 15 år, tok ut alle fönster og satte de inn igjen med ny butylmasse. Ett år etterpå var rapporten at bilen var helt fri for fukt, den hadde overvintret ute med en liten elfläkt. Og en 1985 Hymer har fiberplater innvendig og ekspansjonsskum i veggene.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med fukt

Tack för alla goda råd.
Kommer att hyra in bilen i ett garage och ha luftavfuktare stående i den hela vintern. Har aldrig varit utsatt för fukt eftersom jag alltid haft nya bilar men nu blev det en gammal. Är bara nu väldigt villrådig hur jag skall göra. Ge upp eller försöka sälja om den direkt ?
:)Kanske åka i sommar med en presenning:)
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med fukt

Jag skulle nog tätat om bilen om du inte redan efter nogran ispektion hittat någon röta eller swap eller mögel. Omtätad kommer ju ingen ny fukt in och om du inte heller har någon fukt av dignitet kvar efter vinterns torkning så borde du ha en bil att åka med ett bra tag framöver.:) Omtätning kostar säkert en slant om du inte gör det själv. Butyl är ju inte så dyrt men det är ett riktigt jobb att skrapa bort allt det gamla. Lycka till:)
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Ny bil med fukt

Mitt tips är att ta hjälp utav någon som har en Termografikamera!
Då ser du hur det står till med isolering, ev.fuktskada och till och med värmeläckage!


Det måste dock vara någon med kunskap i området, räcker inte med att äga en kamera!

Hoppas det ordnar sig!

/Malbeck
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med fukt

Hej igen
Har nu börjat ta tag med fuktskador. Väggen består av 3mm plywood,15mm blå isolering och sedan plåt. Det verkar som det är plywooden som har blivit skadad genom att separera på en del ställen. När jag tagit bort den på dessa ställen så ser reglarna under ganska bra ut utan vissa delar har blivit lätt svarta men kan inte sticka in en kniv i dem utan något motstånd. Verkar lite onödigt att ta bort alla reglar då. Funderar på att bara byta plywooden och sedan sätta vit tapet el duk på väggen. Vad för duk (tapet) skall jag använda och vilket klister? Tänkte ev tala med min målare om det är ett jobb för honom. Tacksam för alla råd eftersom jag aldrig gjort något sådant innan
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med fukt

Hur ser man det enklast eller luktar det på något sätt ?
Fick tips av en målare att använda en nonwowen tapet ?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med fukt

Hej!
Affzell ditt egentliga problem verkar vara att du inte har så speciellt djupa tekniska kunskaper (sagt i all välmening). De gör att försöker lösa ett problem som du inte riktigt förstå, eller hur?

Att försöka täta med något kan få direkt motsatt effekt som också Håkans svar antyder.
Man kan som exemepl inte direkt överföra kunskaper från hus till en husbil eftersom det kan vara kallare inne än ute i en husbil under vissa perioder.

Mitt råd är att du kostar på dig att ta dit Anticimex som både har kunskap om fukt och fuktmätare i en klass som du inte har råd att själv köpa.
//Conny
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med fukt

Många här i klubben har väl reparerat fuktskador utan anticimex. Vad ka dom göra ? Reparera bilen eller ? Proffsig fuktmätare har jag utan min fråga var väl att när man satt dit ny plywood vad skall man ga för ytskikt. Det gar väl alla bilar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ny bil med fukt

Affezell

Det bästa du kan göra är att täta läckor utifrån & sedan riva ner & renovera inifrån på samma sätt som bilen ursprungligen är byggd. Om bilen är isolerad med frigolit så byt ut detta mot någon isolering med täta celler typ styrofoam. Innersidan kan du kläda med skiva avsedd för husbilar eller husvagnar. Du kan köpa 3mm skivor till väggarna hos en firma som renoverar husbilar & husvagnar. Denna skiva är redan tapetserad & klar. Om du tar med dig ett prov på den gamla skivan så kan du ha tur & få samma eller snarlik tapet på den du köper. Det gjorde jag när jag renoverade min HB förra året. Priset var ca 600:-/skiva.

Bennie
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med fukt

Efter goda råd så byter jag väl ut alla reglar och isolering , plywood mm. Fick ett problem med väggens anslutning till plastkåpan som sitter över förarutrymmet. Skall rita upp hur jag tror att det ser ut och ta ett foto så kanske jag får ett gott råd här på forumet. Ritningen kommer senare.
 
Toppen