• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Åretruntdäck"

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Åretruntdäck"

Mina finns och de fungerar utmärkt. Värre var det i Partille på det glada 80-talet när vi körde buss på vinterväglag med utslitna sommardäck.

Jappe
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: "Åretruntdäck"


Det räcker enl. lagkrav att däcken är märkta med någon kombination av MS och att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning.
Listan som branschen tagit fram kanske kan vara vägledande. Men det finns inget stöd i lagen eller ens i de allmänna råden att den gäller som enda alternativ.
(jag tror inte man vill lagstifta att en branschlista ska var juridisk gällande)

Däcken som är med på STRO-listan är däck som branschen importerat, det kan finnas andra som också importerar däck (privat eller företag) som inte är medlem i branschorganisationen.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: "Åretruntdäck"

Lagkrav är en sak.. vem är det du lurar med ett dåligt fungerande däck. För lugn och städad körning duger de säkert skapligt, men vad händer i en
plötsligt uppkommen nödsituation. Man är ju inte själv på vägen.
Snålhet bedrar visheten, det gäller mer än någonsin när det gäller däck.
Tester visar att när ett bra däck har stoppat en bil från 100 km/tim då har det dåliga fortfarande en fart på 30 km/tim.
Det gör ont att krocka i 30 också.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: "Åretruntdäck"

Jag tror att de flesta som väljer "åretruntdäck" gör det för att spara in ett set däck.
Andra kanske inte är medvetna om de dåliga egenskaper dessa däck har.
Finns det något annat skäl att välja ett sådant däck?
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: "Åretruntdäck"

Då vill jag ha hjälp att välja. Jag startar i Sverige i mitten på februari, kör genom Tyskland och Frankrike för att så småningom landa i södra Spanien.
Sedan upp genom Portugal, Frankrike och Tyskland i maj någon gång.
Jag får inte köra i Sverige och Tyskland utan vinterdäck på väg ner, (om det inte råkar vara sommarväder i februari) och jag har inte tänkt släpa med dubbla uppsättningar.
Dessutom borde jag ju ha dubbdäck för att korta bromssträckan optimalt i vinterväglag, men det är ju inte tillåtet.

uno
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: "Åretruntdäck"

Det räcker inte med beteckningen MS (mud and snow) i Sverige utan däcket skall ha en snöflinga som märke.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: "Åretruntdäck"

Jag har läst någonstans att M+S inte står för Mud and snow utan Mud and Sand.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: "Åretruntdäck"

De flesta experter, "förståsigpåare" och tester är ju eniga om att sommardäck är bättre på sommaren och vinterdäck bättre vintern. Sen är det ju en annan sak om man väljer åretruntdäck av andra skäl som inte har med säkerhet att göra. Tyvärr, oavsett hur duktig och försiktig man är, så kan det ju uppstå situationer som man inte själv råder över och då är däcken en viktig faktor för att kunna undvika en olycka. Vi kan nog också vara överens om att vi är dåliga på att anpassa hastigheten till väglag och däckens kondition
 

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Sv: "Åretruntdäck"

Ett besök hos transportstyrelsen reder ut lite av trådens åsikter om vad som gäller vinterdäck (dock inte "åretruntdäck") Vinterdäck - Transportstyrelsen
och däckslistorna man hänvisar till finns på stro, de är olika om man är över eller under 3500 kg.

/Jan-Åke
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: "Åretruntdäck"

Vägarna är så nerkörda och spåriga, när det regnar står det flera cm. vatten i spåren. Fritiondsdäcken är bättre än sommardäcken och svälja detta vatten genom mönstret. Dessa däck kalas inte för Åretrunt däck men med sitt skurna mönster passar de bra vid blöta körbanor. /Bernt
 
Toppen