• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt mellan glasrutan !!!

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fukt !!!

Hej ,vi har fukt mellan sidorutorna på en äldre niesmann arto.Vad gör man åt detta??Göran:mad:
Er det glassrutene foran så er det endast en mulighet - bytte. Er det plastrutene bakover så kan en borre et lite hull i underkant på rutens utside, dette drenerer vekk kondens og skader ikke isolasjonen om hullet er mindre enn 3 mm. På største rute kan det være behov for 2 slike hull - i begge ender av underkanten.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Fukt !!!

Om det är isolerrutorna i glas som sitter vid förar/passagerarsidorna så går det att åtgärda. Det finns glasmästare som har speciell utrustning för att fixa detta. Jag skulle inte tro att det är något som en lekman kan göra.

Jag har en bekant som fått detta fixat på sin Niesmann.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fukt !!!

Om det är isolerrutorna i glas som sitter vid förar/passagerarsidorna så går det att åtgärda. Det finns glasmästare som har speciell utrustning för att fixa detta. Jag skulle inte tro att det är något som en lekman kan göra.

Jag har en bekant som fått detta fixat på sin Niesmann.

Hej, kan du ge någon mer info om vem som fixar sådant?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fukt mellan glasrutan !!!

Jag har på förardörren fått lite som en dimmig hinna (dubbelglas) och tänkte höra med Göran Hellman här på HBK som har Hellmans Glas här i Falköping.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Fukt mellan glasrutan !!!

Har man fått in kondens i en isolerglaskonstruktion så går det att limma om dessa. Problemet kan vara att demontera limmade glas i karossen. Det får inte varit fukt för länge mellan glasen för då kan det ha etsat sig fast i glasytan, (blivit anlöpt) och då är det förstört. Bengt-Åke kan du komma in med glaset till oss så skall vi limma om Din ruta. Hälsningar Göran Hellman.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fukt mellan glasrutan !!!

Hej, vad tar ni för ett sådant jobb?
Har man fått in kondens i en isolerglaskonstruktion så går det att limma om dessa. Problemet kan vara att demontera limmade glas i karossen. Det får inte varit fukt för länge mellan glasen för då kan det ha etsat sig fast i glasytan, (blivit anlöpt) och då är det förstört. Bengt-Åke kan du komma in med glaset till oss så skall vi limma om Din ruta. Hälsningar Göran Hellman.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Fukt mellan glasrutan !!!

Hej Teknik-Lasse. Det är svårt att exakt säga priset beroende på vilket lim vi använder, distansbandets längd och tiden för arbetet. Men har vi en lös normalstor ruta bör priset ligga mellan 1.500:- - 2.000:- inkl. moms för en omlimning. Hälsningar Göran Hellman.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fukt mellan glasrutan !!!

Jag mäter limtjockleken och sedan tittar på hur man delar förardörren så jag får ut rutan samt när vilken helg vi inte åker ut så har jag/vi 1,5 veckor på oss .
 
Toppen