• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resan till Portugal

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: Resan till Portugal

18/10 kör till Sagres och får en härlig plats med utsikt över Atlanten ,en parkering gratis med tömning i en brunn. N 37 0 24,4 W 8 56 22,9
På em blev det en promenad till fortet och tittade på Harald sjöfarares kompassros,50 m i diameter. Härlig promenad med underbar utsikt.
Kvällen tillbringades med Ami o Kjell i vår husbil.

19/10 vaknade till solsken och dagen inleddes med en promenad i byn,hittade saluhall och köpte färska fikon. Sedan var det bara slappa och sola ,och stickade på raggsockor .

2o/10promenad och sedan bjöd vi på fisksoppa med torsk,räkor och lax,kvällen tillbringades i Ami o Kjelles husbil med kortspel.

21/10 tisdag ,promenad till byn och handlade mer fikon,melon och clementiner.
Solade på em och gick en runda ner till havet och kände på vattnet,samtbokade bord restaurangen.
Bjöd på ett gott Mozelvin innan vi gick ner till restaurangen som låg vid havet,åt en mycket god svärdfisk.
Sedan satt Stig och jag och njöt av hur bra vi har det i värmen ,kunde sitta ute tills 22.00

22/10 Stig och jag cyklade till fyren ,som är Europas västligaste udde,fin utsikt och lite backigt var det men vi har elen som hjälper till när det behövs.
Ami o Kjelle bjöd en Irisch, och vi satt ute länge och pratade.

23/10 säger adjö till Ami o Kjelle och kör till Lagos ,lite Wifi där men vi tyckte inte SP var bra så vi kör till Alvor N 37 07 28,4 W 8 35 38,9 då kommer Kjelle och Ami bakom oss:)
Vi går till stranden och badar i dom härliga vågorna. På kvällen promenerar vi upp i den mysiga byn med massor med restauranger.

24/10 vaknar till lika fint väder och det blir bad och slappa på stranden.efter maten en promenad till byn för en drink och lite Wifi.

25/10 hade fått tips om en camping i Pera som heter Mikkis men letade länge ,hittade den inte så vi körde vidare till Albufeira N37 05 54,7 W 8 14 35,1
Fint ordnad SP med tömning och bra Wifi ,även tvättmaskiner.
Fikar med A o K och sedan bara slappa igen.
Tittar på Idol på TV4 play och Hellenius hörna.

26/10 tvättar och det torkar fort i det fina vädret,sedan en promenad till saluhall ,Aldi och Lidl ,behövde fylla förråden lite. Nu står vi 10 svenska husbilar SP
Ikväll blir det en promenad ner till havet och en restaurang som serverar goda ribs.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Resan till Portugal

Citat:
22/10 Stig och jag cyklade till fyren ,som är Europas västligaste udde,fin utsikt och lite backigt var det.

Det är inte Europas västligaste udde och det är heller inte Europas sydligaste udde. Sagresborna med sin Cabo de São Vicente ville också vara med på ett hörn i den här "tävlingen" och då kom de fram till att fyren ligger på Europas sydvästligaste udde!

Jappe
 

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: Resan till Portugal

27/10 kvällen igår på restaurang blev kanon,havsutsikt och fantastisk goda Ribs med tillbehör ,Ami och jag tog sedan efterrätt stora glass med chokladsås,mums.

Vaknar till fint väder igen och Stig och jag går en lång runda ner till centro och handlar lite till barnbarnen . Sedan lunch omelett med skinka och vatten till eftersom det är en 5:2 dag. Tillbaka till husbilen och fikar med Ami o Kjelle sedan fixar Kjelle och jag på datan så vi kan checka in på Ryan Air och vi har tur, och Thomas som har en skrivare skall hjälpa oss att få ut våra boardingkort. Skype med vänner hemma ,tur man har Wifi .blir nog lite snack med barnbarnen med. Kvällsmaten som idag blir lax och sallad kommer säkert att smaka gott .
 

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: Resan till Portugal

28/10 markisen var ute så vi fick gå upp sent i natt och ta in den då det började blåsa. Vaknade till en varm men mulen dag och promenaden blev i dag en timma. Lunchen idag bestod av avacado ,lax och kokt ägg ,sedan en slappe em och vi lyssnade på en bra bok från paddan ,en vanlig man läst av Stefan Sauk .
Fika med A o K sedan gick Ami och jag en liten runda.
Kvällsmat blev stekt fläsk med löksås ,morötter och potatis samt ett glas vin, så bra vi har det
 

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: Resan till Portugal

29/10 Upp 7.30 ,frukost sedan körde Stig och jag iväg till en marknad i Quanteira,efter tips på parkering hittade vi en bra plats bakom Lidl.
Marknaden var sedan bara 3 minuters promenad bort. Efter 5 minuter ville jag ha chorritos( osäker på stavning) med socker på kanongoda sedan var det shoppingdax. Hittade en fin väska till dottern Mikael Kors,lite saker till barnen och även ett par byxor till Stig och ett par till mig. Det prutades ganska mycket men jag tror att både säljaren och vi var nöjda.
Sedan satt det fint med lite kaffe och en bacon smörgås,till efterrätt en stor frityrkaka med socker på. Nöjda med dagen körde vi tillbaka till ställplatsen,gjorde ett stopp på hem vägen och köpte 5 kilo apelsiner. Resten av em tillbringades i solen och vi lyssnade på en talbok,blev serverad en god drink av färskpressad apelsin med ngt gott i.
Efter kvällsmaten blev vi bjudna på en Irisch av Ami o Kjelle och vi satt ute och pratade några timmar.
 

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: Resan till Portugal

30/10 Torsdag,vi vinkade adjö till Ami o Kjell ,städade husbilen och skulle sedan gå en runda. Utanför SP kom en Cartago och det var Barbro o Ingemar som vi träffade i fjol i Alberobello i Italien.
Fick en pratstund med Birglas med.
Det blev trevlig samvaro med fika på em med massor att tala om. Favorit i repris så vi gick ner till en restaurang som vi var på i söndags och åt ribs med sallad.helt klart blev det en lika stor glass till Barbro och mig.
Strosade runt på de smala gränderna sedan avslutade vi kvällen med en cognac i deras husbil. Blev en sen kväll men vad gör det ( fastedagen hoppade vi över)
 

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: Resan till Portugal

31/10 fredag och vi beslutar att köra vidare till den SP som vi fått rek. Ligger ca en mil från Albufeira N 37 05 22,4 W 8 09 39,8 ,fin plats med höga träd.
Blev en promenad till stranden ,många trappor ner men vattnet var härligt Lagom med vågor ,satt en stund i solen sedan blev det sifferkubb med Birglas ,dom vann.
Kvällsmat blev lagad i Cookern och ett glas rött smakade gott till.
 

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: Resan till Portugal

1/11 promenad till byn och vi köpte en melon som blev vår lunch tillsammans med skinka. På em blev det boulspel med Birgitta o Lars-Åke ,vi stärkte oss först med en Jäger. Blev oavgjort :) och sedan fikade vi ihop och vi blev bjudna på ngt gott till kaffet. Em gick fort och sedan var det dax för middag som blev kalops. Kvällen tillbringades i lugn och ro med en spännande bok En nästa vanlig man och min schal blev färdigstickad.


2/11 vaknade till sol och vindstilla en härlig morgon 21 grader,efter frukosten så passade jag att tvätta och renbädda. Sedan efter lunch så klippte jag håret på en som åxå är här på SP ,hoppas att hon blev nöjd.
Efter fikat blev det en runda till stranden för att ta lite kort.
Vi blev bjudna på mer fika och gott till av Benny o Inger,Mona o Kjell
 
Senast ändrad:

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: Resan till Portugal

3/11 åkte till Manta Rota en fin SP och vi njöt av stranden och det fina vädret. Promenad till affären och vi köpte 5 L vin för 6 euro . Såg en video på kvällen .

4/11 Lugn morgon,köpte bröd av brödbilen till frukost,blev bjudna på go fika av Kjell o Mona. Sedan en tur till affären igen. Bjöd Max o Ann-Helen på fika sedan kom Birglas med ,trevlig samvaro i Portugal.
Efter middagen gick vi till Inger o Benny och spelade kort till sena kvällen. Första kvällen det var kallt,ca 16 grader när vidgick hem kl 23.30
 

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: Resan till Portugal

5/11 promenad två stranden till Alagoa där våra vänner Ami oKjelle stod,blev bjudna på fika och vi beslutade att åka dit .Gick tillbaka till Manta Rota utmed havet och sedan körde vi till Alagoa.
Efter lunch blev det en runda till Intermache och handlade .
Sedan till en restaurang med Wifi och vi tog ett glas vin och en öl och FaceTime med barnbarn ,saknar dom så mycket. Blir en lugn kväll då jag fått en förkylning med som gått ner i luftrören ,vill inte smitta ner ngn.
 

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: Resan till Portugal

6/11 torsdag,promenad till saluhall och vi köpte två stora skivor med tonfisk till middag. Boulespel på em med Margot,Kurt,Ami,Kjelle,Nonne,Laila,Marianne och Sven,gubbarna vann.
Inger och Jerry kom på em och det blev ett glatt återseende,mycket prat och lite gott att dricka för dom som kunde( jag 5:2dag) Efter kvällsmaten blev det one card spel i vår husbil.

7/11 fredag visade Inger var affärer och Wifi ställen fanns i Altura, efter lunch kör tre husbilar till Lidl i Vila Real ,tankar och sedan efter kl 15.00 kör vi till parkeringen i Castro Marim. Bjuder AoK samtNonne och Laila på em fika med Portugals national bakelse Pastel de Nata, efter tips från Nonne tog vi kanel på ,mycket gott,blev även lite starkt till kaffet.
Sedan ville jag gå en runda i byn och AoK följde med,blev ett restaurang besök när vi promenerat i den fina byn,smakade gott med revben,pommes och sallad.
Mätta och belåtna gick vi tillbaka till husbilarna och Stig o jag avslutade kvällen med Avatar.

8/11 till den stora marknaden som låg 2 minuter från parkeringen. Handlade Jacka till Stig,mer underkläder och sockar ,det är så billigt.
Lunchen åt vi på marknaden grillad kyckling o fläsk,det var mycket gott ,fått tips om det annars hade vi nog inte vågat äta det.
På em körde vi tillbaka till Altura där Inger och Jerry står. Blir trevlig samvaro med Birgitta,Lars-Åke,Margot ,Kurt ,Inger och Jerry.
Satt sedan på kvällen i Inger o Jerrys husbil och spelade kort.


9/11 promenad till Intermache och handla,bjuder sedan Inger o Jerry på Gulaschsoppa med créme fraiche ,sedan var det dax för Boulespel igen ,damerna hade vunnit om inte jag på sista klotet puttade fram motståndarna.
Inger bakat LCHF tårta till kaffet och det smakade verkligen gott.
Sedan var det Wifi dax och Birgitta,Lars-Åke,Inger o Jerry och vi gick till en restaurang och lite jobb med padda o data sedan kom maten ,blev lite fel på beställningen och Stig fick den maten som Lars-Åke skulle ha,ja så är det när man inte kan språket,men det löste sig till slut.
Kvällen avslutades med kortspel .

10/11 vi säger adjö till Inger o Jerry och de svenskar som stod kvar,körde till Vila Real,där stod AoK ,Max ,Annhelen,Nonne o Laila. Efter inköp av fin frotté så var vi med i Boulspelet,men tyvärr kom det regn så vi gick in i våra husbilar.
Lugn kväll med läsning
 

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: Resan till Portugal

11/11 solen lyser och Annhelen och jag beslutade att gå en shoppingrunda i stan ,under tiden tvättade killarna bilarna. Helt plötsligt började det regna och vi köpte fina paraplyer med smart plast runt som gör att den inte droppar när man tar in den. En häftig vindpust tog tag i våra paraplyer och dom vrängde sig,oj så fort det kom ,sen var vinden borta.
Beslutade att ta en aptitretare med Max o Annhelen innan vi gick till en strandrestaurang och åt en fantastisk god fisk,blev en god efterrätt med.
Sedan var det dax för Boulespelet och tyvärr vann killarna igen.
Vi satt alla fyra i vår husbilen och snart var vi sex som satt och snackade då Birgitta och Lars-Åke knackade på,tiden går fort när man har trevligt och helt plötsligt var kl 20.00 ,kvällen fortsatte i lugnt tempo med stickning.

12/11 Körde vidare mot Monsterio de la Ribida och gick in i klostret där Christoffer Columbus var och väntade att pengar till sina resor,fin klosterträdgård,fina målningar att titta på och där var modeller av båtarna som han åkte med.
Efter lunch åkte vi vidare till Camping i El Rocho,promenad in i byn som bara har grusvägar. Fantastisk fin kyrka och vi travade runt några timmar.
Tillbaka till campingen och härligt att sitta ute och chatta med vänner.
Ikväll blir det stekt potatis med lök och kotlett.
 
Toppen