• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startar inte

Inlägg
116
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2024
Jag var och besiktiga HB i fredags. Fick nerslag på parkeringsbromsen. Jag åkte direkt till verkstan och bokade tid för att få detta fixat. Då jag ska åka så startar inte HB. Helt död! Killen på verkstan kommer ut med något han kallar "Power Boost" (tror jag han sa) kopplar den på batteriet och bilen startar! Batteriet är nytt sedan i våras och på panelen i HB visar de 13,5V. Nar jag ska starta bilen i går händer samma sak. Jag har startat utan problem vi flera tillfällen sedan första gången det inträffade. Är det någon som har en bra förklaring till vad det kan vara för fel!
/Lennart
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Startar inte

Mest sannsynlig en jordkabel som ikke er skrudd fast / har løsnet, dette vil gi en "funkar - funkar inte" fel (norsk svenskevits om sjekk av blinkers). Allt annet enn startmotoren funker og den funker med hjelpestart hvor jord kobles til motoren.
 

Kennet & Cecilia

HBK Medlem (P)
Inlägg
19
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Kan vara säkringen som sitter på batteriet ?Går att koppla förbi med hjälp av startkabel vid start.
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Startar inte

På min Fiat Ducato fra 2004 havde jeg på vores tur Sortehavet rundt periodisk svigt når bilen skulle startes.
Det viste sig som følgende ved startforsøg slukke alt lys i instrumentbrættet, triptælleren stod efterfølgende på 0 km.

Fejlen var som følger. på den bagerste pol på batteriet er der en skinne hvorpå der er monteret flere ledninger, den var delvist knækket, samtidigt var den ikke spændt ordentligt på polen.

Det blev klaret, det viste sig så senere at der også var en periodisk fejl i starteren, der var et par vindinger på ankeret der var defekte. Starter udskiftet . Nu starter den hver gang.

Håber at du finder fejlen, og får rigtig mange oplevelser med din Husbil.

På denne hjemmeside kan du finde inspiration til en eventyrlig tur
Jonna og John Ahrenkiels Slægtsforskning
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Kolla jordflätan/jordkabelns fastsättning i karossen.
 
M

Mekanikern

Guest
Sv: Startar inte

Hej!
Ett enkelt sätt att prova jordflätan om man misstänker den är dålig är att ta en startkabel från minus på batteriet till en bult på motorn.
Startar den då som vanligt är felet jordflätan.
// Mekanikern
 

inka55

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Om nu killen på verkstaden ha kopplat den så kallade "Power Boost" direkt på batteriet så är det inte fel på jordkabeln, troligen är det batteriet som det har blivit kortslutning i. Men har han bara kopplat plus till batteriet och satt minus till chassi så är det troligen jordkabeln som är felet.
 
Inlägg
116
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Jag har nu gjort ett nytt försök att få fart på bilen. Jag kopplade bortkabeln från minuspolen. Ohmmäte mellan kabeln och jord på karrossen. Ohmmätarens summer pep så det borde inte vara fel på jordkabel. Gjorde ren minuspolen och kabel även om de inte såg ärgade ut. Slår på tändning, alla lampor och mätare tänds upp som de ska. När jag sedan försöker starta så slocknar allt! Helt död! Jag kopplar då startkablar mellan HB och min PB. Då jag försöker start så hander samma sak som utan starthjälp. Tycker det lutar åt kortis i batteriet. Men frågan är då varför har jag kunnat starta efter att felet uppträdde första gången.
Ha en bra dag i regnvädret!
/Lennart
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Ohm måle jordkabel er ikke bra nok. Gjør som en annen foreslo over, sett på en startkabel i parallell på jord fra batteri til motor og se om noe hender. Da eliminerer du eventuelt feil på jord siden.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Prova det gamla knepet. En aktiverar startmotorn, en annan ger startmotorn ett slag med en hammare. Fungerar av och till men reparerar givetvis inga fel för gott.
Se noga till att ingen växel ligger i, man måste krypa under.
bosse b
 
L

Lars Gregersen

Guest
Sv: Startar inte

Hej kan vara tändlåset som glappar inte ovanligt. hälsningar Lars
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Startar inte

Hej
Tjek om den lille gule hængelås i venstre side af instrument brættet lyser.

Prøv med en anden nøgle
 

inka55

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Det troliga är att du har ett batteri som inte är friskt, att prova med ohmmeter ger inte något när man har en ström till startmotorn som är mellan 400 - 900 Amper för en diesel på ca: 3 liter vid starttillfället. Är din PB utrustad med ett litet batteri och motorn inte går på ett högre varvtal så kan den inte hjälpa till att ge den ström som saknas. Tändningslåset är det inget fel på och inte nyckeln.
Sen kan det vara så att startmotorn har tagit skada av den låga ström som fanns vid tidigare startförsök, kommer inte startmotorn upp i varv så är det lätt att kollektorn bränner.
Men du får säkert hjälp på en duktig verkstad, lycka till.
 
Toppen