• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isolermatta

R

rolfaxel

Guest
Ska skaffa en isolermatta. Osäker på vad som är bäst in- eller utvändig matta. Tacksam för synpunkter.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Isolermatta

Vill Du flytt ut kölden är det bara utvändigt täcke som gäller!
//Kjell
Skall förklara vad jag avser med ovanstående svar. Isoleringen handlar ju om att inte släppa ut värmen ur husbilen. Om Du isolerar invändigt stoppas värmeutflödet av isoleringsmaterialet. Det som ligger utanför detta är kallt som exv. fönster eller vägg. Du hjälper således in kölden i bilen via detta förfarande. Köldtester har visat att om exv. en madrass i en upp- och nerfällbar säng av någon anledning legat dikt an mot taket då sängen varit uppfälld har det varit flera minusgrader i madrassen trots att det varit beboelig värme inne i bilen.

Gör Du däremot tvärtom och har isoleringen på utsidan hålls värmen inne i bilen och ända fram till och in i isoleringen. Således är både de isolerade fönstren och väggarna varmare än de var innan isoleringen. Det betyder att Du även slipper kondens inne i bilen. Genom utvändig isolering hålls således även kylan på bilens utsida.
//Kjell igen
 
Toppen