• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera / Backljus

grolle

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Krokom
HBK-Nr
14621
Medlemskap
2024
Hej !
Har en Burstner I 685, årsmod. 05 och har fått problem med backkameran. Kameran är originalmonterad från fabrik och fungerade felfritt i flera år. När jag nu lägger in backväxeln fungerar varken backljuset eller kameran. Att starta kameran manuellt från displayen fungerar, men inte med växelspaken.Har förgäves försökt finna någon säkring för backljuset, all annan belysning är säkrad och fungerar, så om det finns en säkring är den förmodligen gemensam för flera förbrukare. Min första tanke var att backljuskontakten på skiftaxellocket var trasig, så jag bytte den men kontakten var felfri.
Nu står mitt hopp till alla kunniga och trevliga personer i Husbilsklubben, har någon annan råkat ut för detta fel och kan någon ge mig ett tips på hur jag ska gå vidare.

Vänliga hälsningar Grolle
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera / Backljus

Låter som själva backljuskontakten på växellådan är utnött, det är den som jordar när du lägger i backen, och får det hela att fungera. Det har även hänt mej. Enkelt o billigt att byta.
 

grolle

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Krokom
HBK-Nr
14621
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera / Backljus

Tack för tipset.
Jag hade redan bytt backljuskontakten och den var felfri. Det går två ledningar till kontakten så den har förmodligen till uppgift att sluta strömkretsen till backljuset och att ge ström till backkameran.
Eftersom jag inte hittar någon säkring till backljuset törs jag inte koppla ström till någon av ledningarna,kretsen måste vara säkrad på något sätt, men vart och över vilken säkring?
Att byta backljuskontakten var inte lätt eftersom det är bara ca 10 cm mellen kontakten och durkgolvet, man ser inte kontakten men känner den med handen.
Jag är mycket tacksam för ytterligare tips och önskar alla husbilsklubbens medlemmar en trevlig höst, än är inte säsongen slut.

hälsningar grolle
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera / Backljus

Hej
Har också samma problem.
Jag har förlängt kablarna och dragit in dom i förarhytten och där har jag en brytare med en kraftig röd varningslampa som indikerar att backljusen är tända.
Du kan testa med att sluta strömkretsen geom att koppla ihop de båda kablarna(avsäkra med en hängsäkring), då tänds troligtsvis backljusen.
Backljuset lyser inte - Husbil
Mvh. Klas
 

grolle

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Krokom
HBK-Nr
14621
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera / Backljus

Tack för tipset Klas!

Felet finns i växellådan. Skiftaxeln når inte fram till backljuskontakten när backväxeln ligger i läge (eller om det är någon annan konstruktion för att påverka kontakten).
Jag kontrollerade först wiren till backväxeln för att vara säker på att växelarmen gick ända ut till ändläget och det var ok.
Sedan gick jag på ditt tips om att koppla förbi backljuskontakten och drog en separat ledning som jag kommer att koppla till en mikrobrytare i spakstället.
När jag kopplade förbi backljuskontakten fungerar kretsen, både backljuset och backkameran.
På min husbil är det mycket svårt att komma åt kopplingsstycket för backljuskontakten, man måste använda ficklampa och spegel för att se den och sedan en lång smal mejsel för att bryta loss kontaktstycket.
Men jag undrar fortfarande vart säkringen för backljuskretsen finns.

Än en gång tack för ditt tips.
Vänliga hälsningar Grolle
 
Toppen