• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Poi Hbk ställplatser till Sygic

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Poi Hbk ställplatser till Sygic

Jag försökte göra sådana en gång men fick så många fel hela tiden att jag lade ner det projektet. Dessutom så finns ju filer till PoiViewer (iPad) och till Locus Maps (Android) som man kan använda istället. Från de två apparna kan man skicka koordinaterna till Sygic för navigeringen.

//Stefan
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Poi Hbk ställplatser till Sygic

Vilka länder behöver du?
Jag lägger inte ut dom under markisen så vem som helst kommer åt dom.
Jag kan lägga in dom under "Husbilsplatser att ladda ner" i kväll.
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: Poi Hbk ställplatser till Sygic

Det behöver inte vara rupi-filer.
Med appen Rupi Manager kan du ladda ned de flesta filformaten och få in de i Sygic automatiskt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Poi Hbk ställplatser till Sygic

Sorry, men HBK ställplatser för en del länder fanns i min gamla laptop som gick till de sälla jaktmarkerna innan jag hann backa upp allt som fanns i den.
Men jag har Womobils ställplatser som är mer heltäckande än HBKs om detta är intressant.
Men det kan ta ett par dagar innan jag hinner få ner allt till servern.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Poi Hbk ställplatser till Sygic

Har testat den nya versionen 14.3.4 live t.o.r. Malmö idag. Märkte ingen stor skillnad - fukade ungefär som förut, fast med ett "häng".
Har laddat hem Rupi mgr appen och ska testa att dra in senaste hbk listan med den. Återkommer.
Om det funkar är det kanon. Har liksom flera andra här stångat pannan blodig när jag försökt att konvertera olika poidatabaser till rupiformat, och också haft stora problem med importen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Poi Hbk ställplatser till Sygic

Om man vill slippa att konvertera filer varje gång de uppdateras finns som tur är POIViewer som installerar ställplatsfiler med ett klick på länken.
Den funkar med de bästa navigeringsapparna.

image.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Poi Hbk ställplatser till Sygic

Det lär finnas en motsvarighet till Android, Locus Map?
Den fanns inte när jag använde Android så jag har inte testat.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Poi Hbk ställplatser till Sygic

Locus maps funkar utmärkt.
Det jag vill säga är att det kanske inte alltid är till gagn för nyanlända/ovana navigatoranvändare att ständigt få svar i "androidtrådar" som inte funkar i den miljö som diskuteras.
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Poi Hbk ställplatser till Sygic

OT:
Om man vill slippa att konvertera filer varje gång de uppdateras finns som tur är POIViewer som installerar ställplatsfiler med ett klick på länken.
Den funkar med de bästa navigeringsapparna.

Det lär finnas en motsvarighet till Android, Locus Map?
Den fanns inte när jag använde Android så jag har inte testat.

Om nu ditt intresse var att informera, hade det då varit så svårt att skriva "POIViewer för iOS och Locus Map för Android....", redan i första inlägget? Men i många av dina inlägg känns det mer som du vill "påtvinga" alla andra dina egna (enligt mitt tycke extremt) subjektiva bedömningar om vad som är bra/bäst. Och det tycker jag är väldigt synd, för det är samtidigt inte särskilt svårt att märka att du är mycket kunnig inom olika områden.

Tillbaka till tråden: Sedan är ju nackdelen med POIViewer/Locus Map att de inte visar ställplatserna i Sygic utan bara i det programmet. En del vill säkert ha kvar ställplatserna i själva kart-programmet man använder då man kör, speciellt Sygic som automatiskt visar de 4 nästkommande POIerna på skärmen hela tiden.
Då kan man t.ex. kolla in ställplatser man kör förbi, eller varför inte ibland välja den som kom lite tidigare om den såg bra ut......

/Mats
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Poi Hbk ställplatser till Sygic

Jag vet inte om alla känner till detta men när POI (ställplatser, mackar mm) dyker upp i rutan till vänster i Sygic så kan man välja/klicka på den ikon man vill köra till. Då kommer det upp en meny "kör via".
Helt suveränt, då slipper man programmera om rutten och slipper höra "gör en U-sväng" hela tiden.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Poi Hbk ställplatser till Sygic

Det är en bra funktion wizard. :)

Angående filer till sygic, är det någon av er som kan tänka er att hålla i det och med en ny Sygic-tråd kunna förklara för oss hur man gör?

I den gpx-fil jag knackat ihop är alla platser taggade med land i förebyggande syfte, men det verkar vara svårt ändå att bygga filer till sygic och själv har jag aldrig kommit till skott.
Ett alternativ skulle ju också kunna vara rupi-appen jag läst om, även här skulle jag uppskatta en guide hur man gör och hur man använder sygic med egna pois, helt enkelt en tråd man kan vända sig till om man vill lära sig sygic.

mvh jocke

ps, filen jag snackar om finns i den här tråden under Utvecklingshörna/hobbyverkstad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Poi Hbk ställplatser till Sygic

Sedan är ju nackdelen med POIViewer/Locus Map att de inte visar ställplatserna i Sygic utan bara i det programmet. En del vill säkert ha kvar ställplatserna i själva kart-programmet man använder då man kör, speciellt Sygic som automatiskt visar de 4 nästkommande POIerna på skärmen hela tiden.
Då kan man t.ex. kolla in ställplatser man kör förbi, eller varför inte ibland välja den som kom lite tidigare om den såg bra ut......

/Mats

Visst kan det vara bra om intressepunkterna syns på kartan och dessutom med röstinformation.

En fördel med POIViewer är annars enkelheten att lägga in intressepunkter (POI) med enbart ett klick på fillänken och att man kan bilda sig en uppfattning om dem genom att undersöka omgivningen medelst den inbyggda gatuvyn (Streetview). I regel finns även bilder från Panoramio och Instagram.

image.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Poi Hbk ställplatser till Sygic

OT:




Om nu ditt intresse var att informera, hade det då varit så svårt att skriva "POIViewer för iOS och Locus Map för Android....", redan i första inlägget? Men i många av dina inlägg känns det mer som du vill "påtvinga" alla andra dina egna (enligt mitt tycke extremt) subjektiva bedömningar om vad som är bra/bäst. Och det tycker jag är väldigt synd, för det är samtidigt inte särskilt svårt att märka att du är mycket kunnig inom olika områden.

Tillbaka till tråden: Sedan är ju nackdelen med POIViewer/Locus Map att de inte visar ställplatserna i Sygic utan bara i det programmet. En del vill säkert ha kvar ställplatserna i själva kart-programmet man använder då man kör, speciellt Sygic som automatiskt visar de 4 nästkommande POIerna på skärmen hela tiden.
Då kan man t.ex. kolla in ställplatser man kör förbi, eller varför inte ibland välja den som kom lite tidigare om den såg bra ut......

/Mats

Funktionen att visa de 4 nästkommande hade jag missat. Verkar kanon - tack för tipset!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Poi Hbk ställplatser till Sygic

Nu har jag testat lite med Rupi Manager.
Jag har importerat Sjöbergs gpxfil, Hbk2014.gpx som ligger i Poi till GPS, Husbilsplatser till Garmin under Utvecklingshörna.
Det verkar funka att navigera till de svenska ställplatserna. Däremot tycks jag inte kunna se de Norska eller Danska platserna. (lite förbryllande - den verkar ha plockat ut svenska platser och ratat övriga..?)

Installerade betalappen (8,49SEK) - gratisversionen är en demo som bara tar de 10 första posterna.
Gick till inställningarna och ändrade Import Directory till den mapp där gpx-filen fanns.
Gick till fliken Import, valde Import GPX och klickade på filnamnet. Filen importerades och öppnades i fliken Poi Edit.
Klickade på fliken Export och valde Export to navigator.

När filen exporterats startade jag Sygic och svarade ja på frågan om att importera nya pois.
I Sygics inställningar under Favoritpunkter måste man klicka på filnamnet och bocka i markeringen huvudkategori. Sen funkade det!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Poi Hbk ställplatser till Sygic

Menar du att du fick det att fungera Roland? (för sverige)
Det är ju ett steg i rätt riktning. :)

Själv råkade jag köpa appen i går som kan konvertera fram rupi-filer, jag missade att det fanns en gratis...
Allt verkade fungera som det skulle och så även exporten till sygic, men efter det körde jag fast. Jag fipplade och knappade en del men jag har ännu inte hittat några platser i Sygic.
Det kan iofs bero på att jag inte känner mig så hemma i sygics menyer, eller så knappade jag bort mig någonstans på vägen.:confused::)

mvh jocke
 

roslagen

FD HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1232
Medlemskap
2023
Sv: Poi Hbk ställplatser till Sygic

Hur gör man för att se dom fyra närmaste poi i Sygic?
Nu har jag dom bara i
Locus.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Poi Hbk ställplatser till Sygic

Menar du att du fick det att fungera Roland? (för sverige)
Det är ju ett steg i rätt riktning. :)

Själv råkade jag köpa appen i går som kan konvertera fram rupi-filer, jag missade att det fanns en gratis...
Allt verkade fungera som det skulle och så även exporten till sygic, men efter det körde jag fast. Jag fipplade och knappade en del men jag har ännu inte hittat några platser i Sygic.
Det kan iofs bero på att jag inte känner mig så hemma i sygics menyer, eller så knappade jag bort mig någonstans på vägen.:confused::)

mvh jocke

För att hitta platserna i sygic måste man vara på, eller hålla på att navigera till, en plats i närheten.
När jag väljer navigera till och skriver in en ort, och sedan väljer Intressepunkter på orten, tar ner tangentbordet, så finns "Grupper" längst ner till höger. Där finns den importerade filen, som då visar de pois som finns i närheten av det valda målet.
 
Toppen