• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importförsäkring

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Är det någon som har koll på olika bolags tariffer då man ska teckna en importförsäkring då man kör hem fordonet från landet man köpt bilen.
Har tidigare använt Länsförsäkringar men dom har en övre gräns på 700 000kr
 
J

Jarn

Guest
Sv: Importförsäkring

Hej Göran, be att få se de villkoren som säger så. Kan ibland vara någon person som kanske tänker i vanliga personbilsbanor,
Jag tog ju en importförsäkring i maj till ett högre värde än så utan problem i LF.

Visserligen kan det ju skilja i villkor mellan de olika LF bolagen, men detta borde ju vara ett generellt villkor tycker man.
 

ÖrjAnn

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17047
Medlemskap
2023
Sv: Importförsäkring

Dina Försäkringar och Folksam erbjuder "införselförsäkring" från EU-land.
Vi betalade ca. 3200:- för 30 dagars helförsäkring hos Folksam, värdet på husbilen var dock bara 300.000kr.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Importförsäkring

När jag hämtade hem en PB från Tyskland så använde jag försäkringen som följde de tyska exportskyltarna med röd märkning (gäller även i Danmark) gällde i 14dgr.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Importförsäkring

När jag hämtade hem en PB från Tyskland så använde jag försäkringen som följde de tyska exportskyltarna med röd märkning (gäller även i Danmark) gällde i 14dgr.

Enbart trafikförsäkring, kan bli en dyr affär om man själv orsakar skada(vagnskada) eller stöld o brand.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Importförsäkring

Tänk på att "gula skyltar" har trafikförsäkring som gäller enbart i Tyskland.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Importförsäkring

En viktig sak då man förhandlar om priset på bilen är att man även ska ta med exportskyltar i förhandlingen.Dessa har en kostnad på drygt 100Eur.
Denna kostnad kan man istället lägga på bränsle då man kör hem.
 
Toppen