• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta av fjädring på Argos 747 fram och bak?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag ska byta fjädring på min Argos. Har läst om en del som bytt fram och lyft bilen ca 8 cm. Men Argosen är ju låg, och jag befarar att den blir ännu känsligare för iskrap i överhänget bak? Hur upplever ni som bytt fram på dessa bilar detta? Om man ska byta bak, vad rekomenderas? Och var har ni bytt?

Anledningen till att jag vill byta är i första hand för att få mer utrymme för snökedjorna samt att jag vill ha högre markfrigång.

/Ludde
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Byta av fjädring på Argos 747 fram och bak?

Fram finns det tydligen färdiga, fungerande lösningar.
För att höja markfrigången bak kan man tydligen "kugga om "torsionsstavarna" i bakaxeln.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byta av fjädring på Argos 747 fram och bak?

Fram 3 alternativer: endast nye fjädrar, ALKO sine nye ben med lengre vandring eller luft.
Bak også 3 alternativer: kugga um, tilsats luft eller hel luft (fjerner da en av 3 staver i torsjonsboksen).
Fint med 3 alternativer: billig, dyr eller dyrest :D

4 kanal helluft gir en ny kjøreopplevelse, samtidig som en kan legge igjen hjemme kilene - trykk på en knapp og bilen stiller seg i vater om det er mulig. Trenger en ekstra frihøyde så løfter en bilen med noen tastetrykk, men dette er bare for kort kjøring i lav hastighet - samme med ekstra lav, noe en kan bruke for å komme inn et sted som er nesten for lavt. Samme nivå velger en om en parkerer et sted som er flatt - fjæringen er da borte og bilen ikke så høy. Forskjell mellom ekstra lav og ekstra høy er nesten 15 cm.
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Byta av fjädring på Argos 747 fram och bak?

Vi gjorde denna operation på vår Argos två år sedan, Egon tittade på vår bil i Göteborg under årsmötet.

Vi började med att byta till förstärkta fjädrar fram, för axelvikt 2100 kg hos Bossings i Jönköping. Kostnad för detta första steg 8 200 kr.
Resultatet blev att framvagnen höjdes 6 cm. men överhänget bak gick ner 6 cm. Motmedicinen var att höja markfrigången bak genom att spänna upp "torsionsstavarna" i bakaxeln. Det krävdes dock också att stötdämparna fick bytas mot modell längre, (AL-KO 250 L). Baken höjdes nu 9 cm. (från -6 cm till +3 cm.). Kostnad för detta andra steg 10 600 kr. hos Bossings.

Sammantaget blev effekten 6 cm upp fram och 3 cm upp bak. Men Argos blev en mycket stabilare bil i kurvegenskaper och "gungningen" i svackor på väg är borta efter dessa åtgärder. Jag mailar till dig Ludde mera detaljer.:spinny:
 
Senast ändrad:
M

MatsFo

Guest
Sv: Byta av fjädring på Argos 747 fram och bak?

Det är flera här på forumet som hänvisar till någon som har gjort många byten av fjädringq4 på husbilar, någonstans i Småland om jag kommer ihåg rätt. Priset där var bara drygt hälften mot Bossings.

Tyvärr hittar jag inte namnet nu, men förhoppningsvis ser någon av de som vet den här tråden :)

/Mats
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Byta av fjädring på Argos 747 fram och bak?

Dohini i Växjö heter de. Du kan söka, står ganska mycket här på forumet om dem, bara positivt vad jag sett, och som sagt mycket billigare.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Byta av fjädring på Argos 747 fram och bak?

Vi gjorde denna operation på vår Argos två år sedan, Egon tittade på vår bil i Göteborg under årsmötet.

Vi började med att byta till förstärkta fjädrar fram, för axelvikt 2100 kg hos Bossings i Jönköping. Kostnad för detta första steg 8 200 kr.
Resultatet blev att framvagnen höjdes 6 cm. men överhänget bak gick ner 6 cm. Motmedicinen var att höja markfrigången bak genom att spänna upp "torsionsstavarna" i bakaxeln. Det krävdes dock också att stötdämparna fick bytas mot modell längre, (AL-KO 250 L). Baken höjdes nu 9 cm. (från -6 cm till +3 cm.). Kostnad för detta andra steg 10 600 kr. hos Bossings.

Sammantaget blev effekten 6 cm upp fram och 3 cm upp bak. Men Argos blev en mycket stabilare bil i kurvegenskaper och "gungningen" i svackor på väg är borta efter dessa åtgärder. Jag mailar till dig Ludde mera detaljer.:spinny:

Jo han har surrat om nån som han pratade med på årsmötet, men han minns inte vem det var, nu fick vi svar på det!

Men då måste du med andra ord klossa upp ännu mer eftersom den är ytterligare 3cm högre bak?

Du kan maila på seldenphoto (snabela) telia.com

/Ludde
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Byta av fjädring på Argos 747 fram och bak?

Fick bytt innan semestern på vår Kabe 750 T 2012 fram hos Clemens bil i Ludvika. Dom monterade in Bossings fjädrar, hjulinställning och ljusinställning. Allt till ett pris av 7.250:- Helt ny bil att köra!!
Nu funderar vi på att som det skrivits i tidigare inägg i tråden, göra bakaxeln mjukare men sätta in hjälpluftfjädring. Bilen är "hård o stötig" bak.
Kom med tips.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byta av fjädring på Argos 747 fram och bak?

Med ALKO så er forskjellen på stødluft og fulluft om en har fjernet en torsonstav. En kan godt montere stødluft med kompressor slik at en kan løfte ekstra ved behov. Men en må også passe på at en ikke strekker støddemperene helt ut - dette vil gi en stiv og ubehaglig bil på dårlig vei. Så både om en justerer opp høyden på kuggene i torsjonsboksen eller med luft så bør en samtidig bytte til lengre støtdempere.

For å slippe klosser er det full luft og 4-kanal automatikk som gjelder. De er minst to produsenter i Tyskland for slike systemer - Goldschmitt har levert siden 2009 mens VB nettopp lanserte sitt system, tror og Kuhn har noe på gang.

Goldschmitt - Vollluftfedersysteme
Full Air Suspension: VB-FullAir 4C: Fiat: Ducato + AL-KO: Front- & Rear-axle, twin axle, 2006-current » VB-Airsuspension
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Byta av fjädring på Argos 747 fram och bak?

Har fått svar från Dohini, dom gör endast byta av framfjädrar. Priset 5000kr monterat och klart är intressant!

/ludde
 
Toppen