• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt sug i SOGen

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Vår förra bil, en Hymer 644 var utrustad med SOG vilken fungerade mycket bra så det beställdes även till vår nya bil. Dock har den inte fungerat så bra utan det har luktat mycket efter tvåan har blivit gjord. Har provat med såpa, biltemas gröna medel och Thetfords gröna tabletter men inget hjälper. Öppnar toaluckan lite först så lukten ska hinna sugas ut men vi klarar inte stanken längre. Kollade nu så slangen till fläkten är hel, filtret inte igensatt men allt fungerar.
Men det är ju en löjligt liten fläkt som sitter där med liten kapacitet! Ca 40mm stor så räcker den ju inte till. Funderar därför att bygga om lite på insidan och sätta dit en 80mm datorfläkt. Inte så mycket jobb och lätt att återställa.

Är det någon som har samma problem?
Och isåfall gjort någon modifiering?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt sug i SOGen

Gick ut igen och kollade allting. Tog loss slangen och startade fläkten, mycket dåligt sug, knappt märkbart. Provade att polvända fläkten men då gick den inte. Skruvade bort fläkten från luckan och kollade vilket håll den snurrar, och se, den är felgjord och snurrar åt fel håll!!!! Problemet löst och nu ska återförsäljaren få skaffa fram en ny fläkt snabbt!

Och tack för tipsen! Det var kondensen jag gick ut för att kolla.


Detta var fel, fläkten snurrar åt rätt håll, troligen lurad av ledlampans flimrande.
 
Senast ändrad:

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt sug i SOGen

Har du den på kredit så får du nog vänta till den är betald :twitcy:
När vår monterades så kunde man testa genom att låta en rökare puffa ut
i Toan, därmed skulle man kunna se hur "puffen" sögs ned och vidare ut i det fria.
Men även efter att gatans största storrökare kom med sin "Havanna Skogsbrand" så kunde då inte jag se att röken försvann.
Tyckte precis som du att det var dåligt drag. MEN förpassa doften från Torsdagens Ärtsoppa var inga problem.
Så sett till funktion var det en av de bättre investeringar som vi gjort.
Visst din fläkt kan var "dålig" men det kan också vara kondens, igensatt filter eller att doften inte har "fri" väg.
Är det en nyinstallation så har du både support och garanti.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dåligt sug i SOGen

Hadde for noen år siden en SOG fläkt som mistet blader, men der endret lyden seg samtidig som suget ble dårlig. Det var det gamle typen hvor en kune åpne huset og komme til propellen selv. De nye har hellimt hus på fläkten.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt sug i SOGen

Installationen är gjord av LaStrada och första gången använd i juni i år. Filtret är helt rent. Slangen är är helt ren inuti och inget stopp. Hålet där man stoppar i slangen i toalådan är öppet. Spänningen till fläkten är över 12V när den är igång. Och bladen på fläkten är kvar.

Fler förslag?
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt sug i SOGen

som jag ser det så återstår ditt "kvittokontroll" dvs fläktproblem. Men förvänta dig inte någon typ av dammsugare, fläkten suger knappt märkbart men fungerar fantastiskt bra.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt sug i SOGen

Jag installerade en SOG i vår bil i somras, tyvärr har vi ej samma toa, vi har en Thetford c402. Där öppnas en ventil i tanken när man för in den i toan som SOG'en suger luften ur. På din fungerar det antagligen inte så. Jag antar att där du ansluter SOG'en är ett öppet hål ner i tanken?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt sug i SOGen

Jag installerade en SOG i vår bil i somras, tyvärr har vi ej samma toa, vi har en Thetford c402. Där öppnas en ventil i tanken när man för in den i toan som SOG'en suger luften ur. På din fungerar det antagligen inte så. Jag antar att där du ansluter SOG'en är ett öppet hål ner i tanken?

Japp, hål rakt in i tanken som på bilderna!

SOGdetalj.jpg
 
Senast ändrad:
C

Cat3208

Guest
Sv: Dåligt sug i SOGen

For meg ser det ut som om slangen får en 180 grader knekk når døren lukkes
Sjekk om du kan snu den 90 grader vinkelen som sitter i døra slik at slangen peker til venstre når døren er åpen og ikke mot høyre som nå.
Alternativt la den peke opp
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt sug i SOGen

Bilderna visar inte min installation men den är i stort sett identisk. Slangen är mycket kraftig och kan inte böjas.

Håller på att bygga om och byta ut fläkten till en 90mm datorfläkt för att testa om det blir bättre. Ickeförstörande prov :)
 
Toppen