• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabeldimension solceller Adria Sonic

Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimention solceller Adria Sonic

Hej, kul med likasinnade, söker nu svar på samma fråga som ni, vi får meddela varann om vi kommer fram till detta om fördragen kabel till solcell .. anledning mässbesöket på Elmia slutade i husbilsbyte, från Burstner till Adria Sonic Supreme SBC, 2015. Vi föll helt enkelt för nytänket i planlösning samt att det är en mycket snygg och fin husbil. Får den i april/maj 2015, lite försenat pga tillval som ACS på framaxeln och ALC på bakaxeln mm. /Rolf
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Vad trevligt! Vi beställde en Adria Sonic Plus SBC, fastnade också för den planlösningen!
Tänkte jag skulle beställa solceller som handlaren monterar, och då vore det bra att veta lite om kablarna. Vore även bra att veta hur stora solceller man får plats med...där är ju många takluckor att ta hänsyn till....
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Har ställt frågan till min återförsäljare fvb Adria om måttritning över fria ytor på taket. Sedan tänker jag beställa komplett solcellspaket från Tyskland 130W bör räcka bra, har haft 90W förut, kanske i underkant på sen höst. Priset på detta paket är ca 250 Euro med all kabel, lim, rengöring, konsoler, regulator och kontakter inklusive frakt. Montage gör jag själv då jag gjort det på nuvarande bil. (Oh kanske om fördraget kablage finns så underlättar det ytterligare) .. /Rolf
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Jag har monterat solceller på mina tre sista husbilar, så det borde man ju kunna fixa själv. Men det är det där med tätgaranti. Tror jag låter de montera...
Tänkte också beställa från Tyskland, Prevent, där har Jag beställt två gånger tidigare...de är bra att handla av.
Får du måtten på taket, så hör av dig. Antar att det är samma för suprem som för plusen.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Jag hade tänkt mig 2st 100w paneler, samt en Votronic Mppt laddare.
Den kan även ladda startbatteriet, och det kan vara bra om man vill köra musik i bilstereon...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Bilstereon bør på en husbil koples til bobatteriet! Spesiellt om en har flere høgtalare og subwof som det er på min husbil, og bruker bilstereon også for tvlyden. 2 døgn og nesten tomt startbatteri var fasit på dette før jeg koblet om.
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Har också anlitat prevent.de som leverantör av solcellespaket tidigare och som jag monterat själv, få se hur det blir denna gång med montaget. Meddelar om jag lyckas få tag i mått på takytor men vad jag hittils kunnat se så skall det ej vara några problem med 2 st. 100W paneler. Har kikat på detta paket, Solar Set KOMFORT mit zwei 90Wp Solarmodulen 12V Caravans Wohnmobil | preVent GmbH - Solaranlagen für Ihr Wohnmobil

Votronic EBL kabelsats tillkommer, 10 Euro ..

/Rolf
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Ja helt rätt .. tänker skräddarsy mitt eget paket på prevents hemsida, tar ev. ta bort Votronic Solar Computer S .. ser Computer S som bra för äldre system utan förfinad visning av olika funktioner på styrpanelen?? Man ansluter ju den extra Votronic EBL kabelsatsen mellan Votronic regulatorn och Electroblocket i bilen så får man info om laddning mm. på Adria styrpanelen .. Vad tror du? /Rolf
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Går det att koppla in i ebl då?
Såg att det inte är märket shaudt längre, utan nordelettronica.
Men går det så är det ju perfekt!
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Ja det går bra, gjorde det på min Burstner och fick all data om laddning direkt på bilens panel. Men det måste vara en regulator med EBL anslutning som på denna Votronic som ex. om du kollar på regulatorbilden så ser du EBL vid anslutningen ..behövs som sagt en Votronic EBL anslutningskabel, extratillbehör .. Laderegler Votronic MPP165 Duo Dig. | preVent GmbH - Solaranlagen für Ihr Wohnmobil
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Okey, vad trevligt!
Då måste det finnas nån special-ingång på ebl?

Bifogar en lite halvdålig bild på ebl som jag passade på att ta på mässan...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    682,8 KB · Visningar: 48
J

Jarn

Guest
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Om du har en Votronic 250 Duo Dig regulator kan du ladda startbatteriet även om du nu inte kan ansluta den via EBL utan går direkt till batterierna.

Du ansluter +kabel från batteriet till regulatorn vid anslutningen märkt II Start +
 
Senast redigerad av en moderator:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Jag fick svar från Prevent nu, att det är bättre om tomgångsspänningen ligger närmre batterispänningen...hmmmmm.
Pratade med Awimex försäljare på Elmia, han sa precis tvärt om...
Borde väl vara bättre med högre spänning....
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Verkar vara ett annat block du visar, måste nog veta fabrikat och typ innan det går att fastställa möjligheter ..hur som helst så ser det ut i min Burstner med ett på bild visat Schaudt EBL 220 inkopplat mot regulator Votronic. Du kan se vid pilarna ingångar i EBL, för laddning den grova kabeln och för styrpanel den mindre kabeln ..
 

Bilagor

  • ebl.jpg
    ebl.jpg
    83,4 KB · Visningar: 34

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Misstänker att det inte finns ingång som på shaudt...
Tror jag beställer med en display ändå, det finns säker nått kul man kan se i den.:twitcy:
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

På din bild är det ett italienskt märke på elblocket, Nordelettonica NE237 som inte verkar finnas mera, (hoppas det) åtminstone inte på deras hemsida? Får önska att Adria har ett annat märke nu på blocken i bilarna, gärna Schaudt, skall försöka få tag i uppgift om detta men det kan vara så att det blir känt först efter bilen byggts vad som satts in? /Rolf
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Tyvärr är det nog så att Adria gått över till ett annat märke på ebl. Detta satt ju monterat i en sonic 2015....tror inte de hade nått special på mässan ...
 
Toppen