• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabeldimension solceller Adria Sonic

Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Har fått tag på en manual på det block du skickade bild på från Sonic, bifogar pdf dokument .. verkar vara möjligt att ansluta direkt till blocket (JP7 solar panel) och på så vis få laddning både på bodelsbatteriet och start batteri. Om man väljer en regulator med EBL utgång typ Votronic som ex. så blir det optimalt med kabel däremellan.. Kan ju vara bra att veta ifall din nya bil har detta block? /Rolf
 

Bilagor

  • Nordelettronica EBL NE237_EN.pdf
    603,6 KB · Visningar: 178

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Lysande! Det är ju den kontrollpanelen i bilen, och EBL.
Nu ska jag läsa lite i manualen....tack för den!!!
 
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Det ska gå att koppla regulatorn till det EBL så laddning syns i kontrollpanelen.
Men då behövs en kabel med tre stift, såg på bilden från Prevent att det bara finns 2 kablar...får bog hitta det nån annan stans
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

2 kablar=1 kabel startbatteri+1 kabel bodelsbatteri och sedan jord=3 stift .. så ser kabeln/kontakten ut som jag har nu mellan regulator och block. Det ger informatiom om laddning på panelen, bör vara samma kabel oavsett fabrikat på elblock såvida ingång finns på blocket för solcell ... sedan är ju info/styrpanelen en annan sak hur den visar information?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Panelet produseres normalt custom for den enskilde husbilstilverkar, men boksen er nesten alltid en av standardmodellene.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

OBS! Kontrollpanel NE266 i manualen är ej den som sitter i Sonic, det är bara blocket NE237 som ev. är av intresse för oss då Sonic har en annan kontrollpanel .. :)

Hittade denna bilden på kontrollpanelen i en Adria Sonic Plus.
Nog är det bra likt kontrollpanelen som är med i bruksanvisningen du laddade upp?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    426 KB · Visningar: 48
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Troligtvis är det så att den också är från Nordelletronica? Var i går inne i en Sonic Supreme 2015 utställd hos handlare i Stockholmstrakten och där satt samma elblock som du tagit bild av. Fanns där också en ingång för solpanel på blocket och då kan man anta att när en solpanel är ansluten via den kontakten så ges information om A- A+ på väggpanelens symbol för det. Kollade dock ej detta på plats då ingen solpanel var inkopplad i bilen.

Vi kan ju skaffa en sådan app så styr vi panelen från plattan .. Nordelettronica srl
 
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Den var cool den appen!!!
Det lär ju visa laddning från solcellen, minskat med förbrukningen. Så gjorde det på min Matrix. Men man kommer inte se exakt vad solen laddar om man samtidigt har förbrukare igång. Därför kan det vara intressant med displayen som följer med i paketet från Prevent.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Verkar som det är 24volts paneler?
Spänningen låg på 35 volt för en panel. Med en MPPT regulator funkar det ju.
Men tror att vanliga paneler är effektivare.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Någon som vet mer om appen som Rolf länkar till?
Undrar vad för tillbehör man behöver för den ska fungera...


Troligtvis är det så att den också är från Nordelletronica? Var i går inne i en Sonic Supreme 2015 utställd hos handlare i Stockholmstrakten och där satt samma elblock som du tagit bild av. Fanns där också en ingång för solpanel på blocket och då kan man anta att när en solpanel är ansluten via den kontakten så ges information om A- A+ på väggpanelens symbol för det. Kollade dock ej detta på plats då ingen solpanel var inkopplad i bilen.

Vi kan ju skaffa en sådan app så styr vi panelen från plattan .. Nordelettronica srl
 

lorentzjan

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
11870
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Hej på Er
Jag undrar om Ni har kommit vidare i val av solceller och regulatorer för jag är inne på att sätta upp ngt på min bil som är en Adria Matrix supreme.
Jag har det EBL block som Ni tydligen har fått i Era nya bilar. Vore kul o få lite info hur det gått o vad lösningen blev.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Jag hänger på med en fråga. Har en ny Adria med NE237 och regulator Morningstar PS-30M. Bodelsbattriet laddas bara, hur får jag startbatteriet att ladda?
Ska lämna in hb på fredag till ÅF med är rädd att de inte har kompetensen.
Lennart
 
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Jag hänger på med en fråga. Har en ny Adria med NE237 och regulator Morningstar PS-30M. Bodelsbattriet laddas bara, hur får jag startbatteriet att ladda?
Ska lämna in hb på fredag till ÅF med är rädd att de inte har kompetensen.
Lennart

Jag kollade lite på din regulator, och det verkar bara finnas utgång för ett batteri på den. Rätta mig om jag har fel...
På elblocket, i kontakten för anslutning av solcell finns tre stift. Ett till bo-batteri, ett till startbatteri, och jord.
Men först måste det finnas utgång för två batteri på regulatorn.
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension solceller Adria Sonic

Hej,

Jag har en adria coral supreme som jag precis satt in solceller i, den har Nordellectra. Jag letade länge efter fördragna kablar, en återförsäljare sa att det inte fanns en annan sa att det låg under ett golv. Ingen tycks använda dem. Lätt att dra egna. Även lätt med montage. Jag försökte köpa av prevent men de har slutat sälja till privatpersoner i Sverige pga nya EU regler, åker man förbi eller har ett företag är det ok. Jag köpte av solexperten, inte väldigt mycket dyrare, den stora skillnaden är på panelerna, det andra är ungefär samma. Fri frakt o bra service. 2*100 med MPPT 250 och soldator. Jag kopplade direkt till batteriet för effekten är högre än vad EBL vill ha. Jag kopplade även in startbatteriet direkt på ingående SB till EBL. Laddar max 1 A men fungerar perfekt. Med soldator/skärm så får man god kontroll over laddningen. Jag kompletterade även med temperatursensor. Dessutom drog jag en kabel från regulatorn AES till Kylskåpets inkopplingsplats som jag anslöt till S+. När det finns ett överskott av energi så ligger 12V högst upp på prioriteringen. Fungerar också bra och sparar lite gas, fast mest tekniskt kul.
 
Toppen