• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS för outdoor och Geocaching

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
[FONT="Times New Roman","serif"]Problem utanför Sverige-Danmark:[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Vi parkerar bilen, jag tar med bilnavigatorn TomTom Start60, min iPhone och går in till city-kärnan. Där går vi runt och tittar på sevärdheter. När jag inte har GPS:en med så brukar jag ta fasta på vissa landmärken såsom kyrktorn och dess placering i förhållande till andra hus, torn eller solen.[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Men när jag har GPS:en med så memorerar jag inte sådana landmärken.[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Så skall vi gå tillbaka till bilen. I många fall är vägen tillbaka given, t ex gå till hamnen/floden och följ den nedströms.[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]I andra fall skall TomTom hjälpa oss tillbaka. Problemet är att den uppdaterar positionen så sällan eftersom vi rör oss i gångfart. Vi får anvisning ”vänd där det är möjligt”. Vi vänder och efter någon minut i den andra riktningen får vi anvisningen ”vänd där det är möjligt”. Jo-då, vi har ställt in den på ”Promenadvägar”.[/FONT][FONT="Times New Roman","serif"][/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Jag skaffade Fogg-Mobile och DovadoGo, en batteridriven router att stoppa i fickan, just för att kunna använda min iPhone och dess navigerings-appar även utomlands utan höga surfkostnader. Problemet är att Fogg-Mobile inte byggdes ut så som grundtanken var och är därför nu ointressant.[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Önskan:[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Att någon internet-leverantör kommer med liknande erbjudande som tre.dk har, då skulle jag kunna använda den lösningen men det lär väl dröja.[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Annan lösning:[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Vilken handhållen GPS är lämplig för det beskrivna användningsområdet och gärna för Geocaching utanför Sverige-Danmark?[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"][/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Historia:[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Jag har en gammal Silva MultiNavigator. Den slutade jag använda efter följande händelse.[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Vi skulle gå i Härskogen och Härsjön runt. Vi parkerar bilen och jag markerar utgångsläget i Silvan.[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"]Så småningom mörknar det och vi har svårt att hitta stigens markering och det finns många stigar. Fram med Silvan. Bra, bilen står 700m däråt. Vi går ca 500m och kommer fram till Härsjöns strand. Där, 200m fågelvägen rakt över sjön står bilen. Silvan har alltså ingen kartbild utan visar bara riktningen. Det blev slutet för den enheten.[/FONT]
[FONT="Times New Roman","serif"][/FONT]
 

Bilagor

  • Silva.JPG
    Silva.JPG
    17,2 KB · Visningar: 345

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

När vi Geocachar tomlands så får det bli med lite planering. När man har tillgång till Internet så lagra ja ned dem till iPhonen under sparad som ligger underst.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Eftersom lösningen skall fungera även utan Internet-kontakt, så:
Vilken handhållen GPS är lämplig för det beskrivna användningsområdet och gärna för Geocaching utanför Sverige-Danmark?
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Jag var kanske otydlig, men har du har sparat cacharna, så kan du använda iPhonen utan att var uppkopplad.
Du gör så här:
När du har laddat ned cachen så finns det 3 små prickar upp till höger, tryck på dem så får du valet att spara till offline-lista.
Gör du samma moment när du skärmen full med cachar så laddas alla ned till en lista som du namngett.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Som redan nämts ladda ned cacheområdena i förväg med eller utan kartor.
Hitta dem i iPhone/iPad med appen Geocaching.

image.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Ok, det var delvis lösningen för geocaching. Vid något tillfälle krävs allts internetkontakt för att tanka ner cachar.

Hur hitta tillbaka till husbilen från stadscentrum, trångt mellan husen och därför kanske avskärmning från några navigeringssatelliter eller från hjortronplockningen. långt mellan husen ;-) ingen Internetkontakt men bra inkommande signaler från GPS-satelliterna.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Ok, det var delvis lösningen för geocaching. Vid något tillfälle krävs allts internetkontakt för att tanka ner cachar.

Hur hitta tillbaka till husbilen från stadscentrum, trångt mellan husen och därför kanske avskärmning från några navigeringssatelliter eller från hjortronplockningen. långt mellan husen ;-) ingen Internetkontakt men bra inkommande signaler från GPS-satelliterna.

Samtidigt med cacherna kan även gratiskartor laddas ned i förväg (OpenStreetMap)
Annars kan en navigeringsapp användas, funkar i regel med gångläge.
Navigeringsapparne fungerar offline. Vad du menar med hjortronplockning och långt mellan husen förstår jag inte riktigt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Trångt mellan husen = husen skärmar av signalerna från en eller flera satelliter.
Långt mellan husen = obebyggt, fritt fram för satellitsignaler men ingen mobiltäckning.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Trångt mellan husen = husen skärmar av signalerna från en eller flera satelliter.
Långt mellan husen = obebyggt, fritt fram för satellitsignaler men ingen mobiltäckning.

Man behöver ingen mobiltäckning och att det inte är obruten sikt till satelliterna har ringa betydelse med moderna telefoner/plattor.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Bygater var tidligere et stort problem, men i dag hvor alle GPS og Glonast sat er i drift så skal det ikke store åpningen til for å se de 5 som skal til for å få en grov fix med noen meter nøyaktighet.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Ge mig tips på vilken eller vilka navigeringsappar som bl.a. är användbara för det behov som jag skrivit om.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Jag uppfattar det så att dessa app:ar är till för geocaching.
För det andra exemplet, parkera bilen, markera i app:en utgångspunkten och sedan vandra för att sedan kunna navigera tillbaka till utgångspunkten.
Fortfarande utan krav på internet-kontakt.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Oj, det finns mängder av bra navigeringsappar!
iGO, Navigon, Sygic, Copilot, Tomtom och Eniro är några.
Min favorit är iGO Western Europe för under 300:- en gratisapp med svensk karta är Eniro Navigation.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Tack!
Jag testar Eniro och för att simulera avsaknaden av internet-kontakt så stänger jag av Mobildata. Hoppas jag tänker rätt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Nu har jag testat Eniro.

I "Flygplansläge" uppdateras inte förflyttningen vilket innebär att det läget inte är användbart.

Vid avaktivering av "Mobildata" fungerar det.

Frågan är då om app:en fungerar där det inte finns mobiltäckning.
Hur simulerar jag enklast ett sådant läge, är det att ta ur SIM-kortet?
 
Senast ändrad:
M

MatsFo

Guest
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Rätt, jag tror Knarrevik tänkte fel där, för vid Flygplansläge fungerar inte Gpsen heller..

Du har redan simulerar det. Att stänga av mobildata är just att inte ha någon kontakt till internet med mobila bredbandet från ditt simkort.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Jag tog ur SIM-kortet för att vara säker på att all extern kommunikation uteblev.
App:en Kartor visar rätt kartbild och position men när jag skall ange en adress så krävs internet-anslutning.
App:en Navigation (Eniro) fungerar om man går på gator. Ute i naturen eller på gångvägar är det väldigt svårt att gå i rätt riktning till en väg. Den klarar alltså vägvisning om man är vid en väg.
App:en Fiat Ducato Camper, samma resultat som för app:en Kartor.
App:en TomTom Places, samma resultat som för app:en Kartor.
App:en ViaMichelin, samma resultat som för app:en Kartor.
App:en mobil life+ (promobil +), ingen kartbild annars samma resultat som för app:en Kartor.
App:en Find my car, fungerar inte utan internet-anslutning.
App:en Google Maps, ger felmeddelande "Ingen nätverksanslutning".
App:en Talk & Drive, ingen kartbild, fungerar inte.
App:en Geocaching, (utan att ha tankat ner kartan) fungerar men ingen kartbild visas.

Vad skall jag testa mer?
Är lösningen för mig en Garmin e-trex 10, 20 eller 30?
 
Toppen