• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skippa reservhjul

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Jag har ingen nytta av reservhjul och byter hjul på motorväg gör jag aldrig mer, där kan man prata om risker och med förödande konsekvens
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Skulle heller aldrig komma ens på tanken att fixa en punktering på en motorväg. Där gäller, på med varselvästen, samtliga ut ur bilen och bort från vägen, först därefter ringer man efter hjälp. I Tyskland finns det tydligen däckfirmor som åker ut på motorvägen och har möjlighet att lappa en punka tom på lastbilar. (Såg något sådant fordon för något år sedan) Men det går förmodligen betydligt snabbare om ett reservhjul finns tillgänglig. Det finns ju en enorm variation på däckdimensioner.
Men visst förstår ja att man åker utan reserv när man ligger risigt till med lastvikten.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

När någon medvetet slopar reservhjul och helt förlitar sig på väghjälp / assistans så gäller det att noggrant ha läst igenom villkoren för dessa.
I de flesta fall så byter en väghjälp/assistans reservhjul om ett sådant finns med, finns det inte med så gör de normalt inget annat än att ringa en bärgare.

Det är i detta läge som det kan vara mycket stora skillnader på vad som då ingår. När jag för ca tre år sen läste igenom Falcks avtal och även kollade detta via telefon så framgick det att de transporterar ett fordon Max 6 mil, därefter får man betala resterande kostnad själv.
Några bolag transporterade bara till närmsta verkstad och då var det vid närmare koll endast NÄRMSTA verkstad som gällde. Låg det en annan verkstad längre bort med kanske rätt däcksdimension hemma så fick man stå för den extra kostnaden själv.
En del utförde transport till närmsta märkesverkstad, vilket är bättre.
De bästa hade ingen större begränsning vid transport och vid ett större haveri (inte vid punktering) så kunde man om så ville få H-B:n transporterad hem till sig ,vilket är av stor vikt för min del men kanske meningslöst för många.

Det var också klara skillnader på vad som ingick om försäkringen hette assistans eller väghjälp.

Men det är väl ingen som inte grundligt läst igenom sina avtal.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Jag skulle aldrig drömma om att lägga ur reservhjulet, även om jag inte hade lastvikten för det, då får jag prioritera bort annat som inte har med husbilens framförande att göra.
Reservhjul=en självklarhet :)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Ja vi gör alla olika val. Som jag skrev i tidigare inlägg så har jag haft en punka på 48 år och ca 250 000 mil så sannolikheten är inte så stor. Däremot så fick jag byta startmotor nere i Kroatien nu i höstas och i min ungdom (mycket länge sen) hade jag problem med en startmotor i en V4a så man borde kanske ha en startmotor med sig i stället. Jag har inga som helst problem med lastvikten men vi har lärt oss att lämna "bra att ha saker" hemma.
Har 100 % på min assistansförsäkring också.
Det är medvetna val jag gjort och kan mycket väl omvärdera besluten om jag i framtiden får bra argument för det. Sen är det ju naturligtvis viktigt att vårda däcken, rätt lufttryck, åldersbegränsning och undvika trottoarkanter osv. Men det är ju självklara saker för alla.
Av någon anledning så är ju reservdäcken borttagna ur i princip alla nya bilar och ersatta med Reparationskit i stället.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Skippa reservhjul

Funderar också på att ta bort mitt reservhjul. Jag har ett fastskruvat under bilen och en stor låda med verktyg följde med. Men den gången jag fick punka (Benidorm) så ringde jag Folksam, så körde dom mig och bilen till en däckfirma som fixade till allt. Kommer normalt på en timme, men garanti 2 timmar. Och ingen självrisk.:D

Det är bättre än reservhjul.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Fick punka utanför Arvika.
Vågade inte krypa under bilen, vid vägkanten, och plocka
fram reservhjulet. Ringde efter assistansen.
Satt i bärgar´n och tänkte, varför släpa på reservhjulet.....
Vid gummiverksta´n i Arvika konstateras att dom inte har
rätt däck hemma.
Vilken tur att jag har reserven.....
Samma hur man vänder sig så har man ändan bak.....
Släpar fortfarande på reservhjulet!
// Janne
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Bertil, måste fråga dig medan du är kvar på tråden: har du tagit bort domkraften också? Bara den väger 7 kg!

Jag vet inte, har inte tänkt på om den finns undangömd nånstans. I min förra bil låg den under ena sätet, kanske den är där i den här bilen också. Som jag nämnt tidigare så har det absolut inte med vikten att göra, jag har stor marginal till bilens totalvikt så det är totalt ointressant ur den synpunkten och har heller aldrig vägt en domkraft. I rallybilen har jag en ombyggd VW-domkraft som går snabbt att höja och snabbt att sänka men den kanske är något lättare också, ett hjulbyte ska helst inte ta mer än en minut, alternativt åker man på fälgen tills sträckan är slut.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Märkligt "säkerhetstänk" att byta hjul på en motorväg :confused::confused::confused:

Jag vet inte vad som är märkligt med inte ta allvarliga risker. Har haft punktering en gång och det var på motorväg. Men att stå på vägrenen med ändan ut mot vägbanan är inget man vill uppleva igen. Högst 10 % av bilisterna tog någon hänsyn till varningstriangeln och varselljus, utan rusade förbi i hög hastighet.

Högaktar vägarbetarna som står ut med att dagligen utsätta sig för dessa risker.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Vi var på väg till Grekland i slutet av augusti men fick problem med startmotor, fick vänta en vecka på en ny och under tiden blev vi stående i Kroatien. Det blev ingen Greklandvisit men vi hade fem kanonveckor i Kroatien i stället. Grekland får vänta till nästa år. Får man stopp pga av fel tex däckexplosion, startmotorhaveri eller liknande får man hitta på nått annat kul, ingen ide' att gräva ner sig. Huvudsaken är att man hittar på något kul under den tid som vi har kvar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Jag tror att han, liksom jag undrar varför den där motorvägen kommer upp hela tiden, medförandet av reservhjul har ju egentligen inget med det att göra? Hjulet kan ju komma till användning vid andra tillfällen?! Dessutom byter ju bärgaren åt dej om du har begärt hjälp. :)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Ja det kan man ju undra, men om du läst inläggen tidigare så framgår det att jag haft en punka på 48 år och ca250 000 mil så sannolikheten är inte så stor. Den punkan inträffade på en motorväg, väster Borås, så det är ju av naturliga skäl det enda jag kan referera till. Att referera till annat är ju bara lösa antaganden. Som du förhoppningsvis förstår så är det ju naturligtvis mitt beslut och gäller enbart mina bilar, vilka beslut som andra tar är ju deras ansvar, det har jag inga synpunkter på. Detta är bara mitt svar på frågeställarens fråga och det framgår ju att du är av motsatt mening vilket förhoppningsvis ger frågeställaren tillräckligt med underlag för att hen skall kunna fatta ett bra beslut. Viktigast vill jag påstå är att sköta sina däck, kolla lufttryck regelbundet, tänka på däckets ålder, inte köra på trottoarkanter, tänka på förhöjd däcktemperatur mm mm. Då är inte risken för punka så stor och samtidigt bidrar det till högre säkerhet
Ha de gött, och glöm inte att kolla lufttrycket, även reservdäcket!
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Jag saknar reserv hjul i husbilen,men vet inte var jag skall förvara det, under bilen tror jag blir bäst ,jag jobbar som service tekniker i truck branschen, har hela Västra Götaland som distrikt, fick punktering på en grusväg i Dalsland ,körde på en sten som skar upp däcket ,,fick vänta ca 3 timmar på bärgning ,dom tog bilen till Melleruds däck firma, fick vänta ca en timma innan dom fick tid att byta däck efter ca fyra timmar,var jag på väg till nästa kund, det blev en sen kväll ,efter detta skaffade jag ett reserv hjul, även till privat bilen ,som jag använt vid ett anat tillfälle ,så jag skall ha ett resevhjul i husbilen, som man även, kan låna ut till en hbk kompis som får problem ,,mvh håkan :):)
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Skippa reservhjul

Fick punktering på chevan med camper på, jag hade inte heller med reservhjul, det blev en mardröm som jag inte vill vara med om igen, fick punktering utanför en liten by i västernorrland, detta var en helg, med hjäpsamma bybor så lyckades jag få tag i en däckfirma som normalt var stängt på helgen men dom var på firman och grejjade med privata saker, man satt i en innerslang som var för liten men vi bedömde att det borde hålla så pass att jag tog mig hem, bytte däcket och betalade en 500 för jobbet och jag kände mig nöjd och åkte vidare.

jag kom 5 mil, sen small det och det blev en vinglig inbromsning och stod där på vägrenen typ 7 mil från sundsvall, vad göra?, jo var tvungen å ringa taxi sundsvall och dom åkte dessa 7 mil och hämtade upp mig, sen åkte jag med taxi tillbaka (5 mil) till däckfirman som fixade däcket första gången, då hade ju dom givetvis stängt lokalen.

jag fick åka runt med taxin till olika firmor tills jag till slut fick tag på en ny firma, fick där låna verktyg för att åka tillbaka och ta lös det trasiga däcket för att sedan åka tillbaka till firman och få ett nytt däck, då under dessa resor med taxin så frågade taxi chaffören, ursäckta om jag frågar...
men har du råd att betala denna taxiräkning, jag svarade att nu skiter jag i vad det kostar, jag vill ha ett nytt däck och komma hem till soffan!

Taxiresorna gick på 5400 om jag inte kommer ihåg fel+ nytt däck+ repet av första däcket, hade man haft facit så hade man ringt bärgare eller ännu bättre haft ett reservhjul med sig..:)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Det var en skrämmande berättelse doggydoggen, ingenting man önskar ens sin värsta "fiende"! I vårt fall är det så att fakta talade om att vi inte kunde göra oss av med varken markisen (integrerad med en av rörliga solceller), extra bodelsbatteriet eller något annat "extra" som vi kunde avvara. Vi ville absolut ha cyklarna med oss och då fick vi t.o.m. köpa 2 nya för att minska vikten med ytterligare 10 kg, inte heller göra oss av med kol-grillen på 7 kg.

I motsats till din berättelse "doggy-mannen", en av våra goda vänner fick 3 kontinuerliga punkteringar i Frankrike (våren 2015), ganska långt ifrån stora vägnätet. Hela förfarandet med vägassistans fungerade mycket bra. 3 ggr hämtades hans HB, fraktades till en däckfirma där däcket byttes med max 3 timmars väntetid. Gösta, som han heter, är tyvärr inte medlem i HBK och kan berätta sin story, men han säger att han själv var lite "dum" då hans däck var dåliga redan från början. Hans äventyr gjorde att vi "vågar" testa en övervintring söderut utan reservhjulet (som finns kvar i källaren och väntar på Norgeresan 2016 : )
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Fick punktering på chevan med camper på, jag hade inte heller med reservhjul, det blev en mardröm som jag inte vill vara med om igen, fick punktering utanför en liten by i västernorrland, detta var en helg, med hjäpsamma bybor så lyckades jag få tag i en däckfirma som normalt var stängt på helgen men dom var på firman och grejjade med privata saker, man satt i en innerslang som var för liten men vi bedömde att det borde hålla så pass att jag tog mig hem, bytte däcket och betalade en 500 för jobbet och jag kände mig nöjd och åkte vidare.

jag kom 5 mil, sen small det och det blev en vinglig inbromsning och stod där på vägrenen typ 7 mil från sundsvall, vad göra?, jo var tvungen å ringa taxi sundsvall och dom åkte dessa 7 mil och hämtade upp mig, sen åkte jag med taxi tillbaka (5 mil) till däckfirman som fixade däcket första gången, då hade ju dom givetvis stängt lokalen.

jag fick åka runt med taxin till olika firmor tills jag till slut fick tag på en ny firma, fick där låna verktyg för att åka tillbaka och ta lös det trasiga däcket för att sedan åka tillbaka till firman och få ett nytt däck, då under dessa resor med taxin så frågade taxi chaffören, ursäckta om jag frågar...
men har du råd att betala denna taxiräkning, jag svarade att nu skiter jag i vad det kostar, jag vill ha ett nytt däck och komma hem till soffan!

Taxiresorna gick på 5400 om jag inte kommer ihåg fel+ nytt däck+ repet av första däcket, hade man haft facit så hade man ringt bärgare eller ännu bättre haft ett reservhjul med sig..:)
Vilken mardröm, nu har jag falk assistans, men det kan ta tid innan man får hjälp, så jag ,tror på ett reserv hjul, håkan
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Skippa reservhjul

Faktum är, sambon var inte så nöjd å kunde inte förstå hur jag kunde ta med henne på semester utan reservhjul och allt var allt annat än trevligt, så på slutet hade jag lust att springa rakt ut i skogen å skrika, alternativt sätta mig i ett dike å grina..sen resterande resan till umeå, jag var så nojjig att tyckte jag fick punktering typ var 200 meter å var så spänd å sönderstressad efter denna resan så jag var tvungen å ta ett par dagar ledigt från jobbet för att varva ner..=)
 
Toppen