• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skippa reservhjul

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Ha, ha Montreal, det kändes som 45 kg! Vilket jobb att hasa med däcket in-och-ut tills det slutligen hamnade i källarförvaring (tillsammans med den tunga domkraften) :twitcy:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Tror inte många får loss bultarna som sitter riktigt hårt på dom flesta bilarna

Ett bra tips är att dra hjulbultarna själv med motsvarande verktyg som man har med sig, så behöver man inte råka ut för det här problemet, men tipset med ett alurör som förlängning är inte dumt! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Det som har hänt sedan förra inlägget är att vi har avverkat bl.a. 3 månader i Norska vildmarken + en hel del inom Sverige (mestadels skogsvägar). Resrväcket följde med liksom ca 100 kg övervikt. Bilen vägde 3 600 kg fulltankad när vi gav oss norrut :swoon: vilket betydde 25% övervikt (numera preskiberat). Inget hände med däcken trots otroligt jobbiga underlag på bl.a. Kiruna sträckan, massor med "vassa" småsten, div. vägarbeten, taskiga skogsvägar, osv...

Nu är det dags för resan söderut (asfalt) och reservhjulet måste stanna hemma, tyvärr. Jag gissar på att vi tjänar ca 50 kg inkl. domkraft. Det smärtar, må jag säga, men vi vågar inte riskera en vägning med eventuellt körförbud. Hellre vänta på assistans några timmar med en kopp kaffe vid vägkanten än att köra "olagligt". Ska bli spännande att se hur vår 1:a övervintringsresa söderut blir, dessutom utan reservhjulet :wideeyed:...

Går det inte att väga upp er bil?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Går det inte att väga upp er bil?

Jo då, upp till 3 8xx kg, men jag vill inte det pga alla nackdelar. Hellre väntar jag i Portugal från fredag-måndag på ett däckbyte än följer regelverk för HB > 3,5 t. Får se hur vi klarar oss kommande halvåret, sen får vi fatta nya beslut : )

Jag monterar reservdäcket när vi återigen ska till Norge (då har vi inga cyklar i alla fall)...
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Jo då, upp till 3 8xx kg, men jag vill inte det pga alla nackdelar. Hellre väntar jag i Portugal från fredag-måndag på ett däckbyte än följer regelverk för HB > 3,5 t. Får se hur vi klarar oss kommande halvåret, sen får vi fatta nya beslut : )

Jag monterar reservdäcket när vi återigen ska till Norge (då har vi inga cyklar i alla fall)...
Ta resan som det kommer... tid har ni ...
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Till vår husbil fanns det inte ens med ett reservhjul,vilket jag tycker är helt oacceptabelt.
Jag letar efter en passande fälg där jag kan lägga på ett avlagt däck att ha med som reserv.
Under de ca 300000 mil jag kört har jag haft fler punkteringar än jag kommer ihåg. Det är främst sprängsten som skurit igenom men jag har även fått såväl spik som skruv i däcket och även den stenflis som oftast används vintertid har vid ett tillfälle orsakat punktering.
Med den bakgrunden anser jag punktering som en klart möjlig händelse än om det inte sker ofta.
Jag ser heller inte skiftet av hjul som något problem då jag varje år måste ta av bakhjulen för att justera handbromsen inför besiktning.
 
F

F.d. 55460

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Man har ju assistansförsäkringen för att slippa byta däck m.m. och jag skulle aldrig komma på tanken att börja byta däck på en husbil. Och som många också skriver så slipper man ju "konka" på ett reservdäck.
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

I mitt fall så handlar det inte att spara vikt. Tog ner reservhjulet för att göra rent hjulet och kolla lite hur det var med tillgängligheten,som tur var jag hemma och hade tillgång till domkraft så tungt var däcket och åtkommligheten att jag hade inte klarart detta ute i det fria.Däcket ligger under bilen i en hållare,jag har haft tungt jobb i hela mitt liv så jag har ganska bra krafter men måste ändå ha lyft hjälp.Så i mitt fall så har jag köpt ett Hamrons vulklagnings kitt på hjula och en flaska punka sprej,vet att sprej är bra men i ett nödläge så är det ok.Vet att man kan ringa efter hjälp,men som många andra så har jag inte täckning över allt att ringa.Så har jag gjort och det är det bästa sättet för mig.Valle
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Vi åker omkring med ett tungt o mördande tråkigt reservhjul, i garaget.
För snart tio år sedan hade vi inget reservhjul med oss. En lördag middag var vi på väg upp till Öppet Varv i Bohuslän, motorväg, regnigt, paff på höger bak!

Bärgaren kom o hjälpte oss till en gummiverkstad i obygden. "Såna där specialdäck, det har jag inte hemma vet du". Men på Söndag fixade han fram ett så det löste sig. Dock tillbringades lördagkvällen på en annan plats än tänkt.

Vi har tid att vänta men ibland så är man ju på väg till något... Sedan dess har vi med oss ett i reserv, assistanshjälp tar vi ändå, hälsar Björn
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Hade en ställning under bilen men hjulet såg inte ut att må speciellt bra där, för att inte tala om att ta fram det vid behov. Hjulet fick en egen plats i garaget.
Men håller med om att vikten kunde vara lägre när man byter hjul. (har justerat lagerglapp bak på en sida och turligt nog kom regnet så jag kunde lämna de två övriga till morgondagen):cool:
 

Bilagor

  • Reserven.JPG
    Reserven.JPG
    2,8 MB · Visningar: 6

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

.............Jag ser heller inte skiftet av hjul som något problem då jag varje år måste ta av bakhjulen för att justera handbromsen inför besiktning.

Stig i Väröbacka!
Om du måste justera handbromsen varje år har du väl fel på självjusteringen?
För du har väl trumbromsar bak?
// Göte
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Jag ser heller inte skiftet av hjul som något problem då jag varje år måste ta av bakhjulen för att justera handbromsen inför besiktning.

Hej Göte
Sen bilen vägdes upp (vilket var nödvändigt) ställs högre krav på handbromsen då % i bromsverkan räknas på totalvikten.
Det blir då nödvändigt att manuellt justera bromsbackarna så att de näst intill ligger på.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Under mina snart 50 år med körkort och ca 5000 mil om året så har jag kört punka en gång och det var på motorväg. Har lovat mig själv och familjen att aldrig byta däck utmed vägen någon mer gång, livet är värt mera än någon timmes väntan på assistans. Lämnar med glädje över det till ett assistansföretag som kan spärra av vägrenen.
På rallybilden däremot så blir det ett antal byten per tävling och säsong så jobbet är ju inget jag är rädd för
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Helt rätt men jag har släpat på ett reservhjul i 200 000 mil och bara använt det en gång så det är inte prio 1 för mig längre. De senaste 10 åren har vi åkt utan reservhjul. Bättre att lasta lite extra vid Bordershopen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Helt rätt, alla gör som dom vill, man kanske ändrar uppfattning när man väl varit utsatt?
Om sedan bytet reservhjul-Bordershop är det rätta, i de flesta husbilar finns nog mycket som hellre kunde stanna hemma, före reservhjulet? :)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Ja så kan det vara, vi har plockat bort de flesta " bra att ha saker" från husbilen, de bara irriterar oss när de ligger o skräpar. Har också medvetet valt en bil på max 3500 kg, dels med hänsyn till barnens kk men framför allt vill vi ha friheten och möjligheten att resa hur/var vi vill. Senast vi åkte ner mot Medelhavet för 8 veckors semester hade vi över 200 kg tillgodo och med fyllda tankar så reservhjulsvalet är inte viktavgörande utan i första hand säkerhetsmässigt. Även personbilen vi åker i till vardags saknar reservhjul sedan många år.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Barnens kk? Det betyder väl inte vad jag tror...

Reservhjul har jag alltid med, utom i min senaste personbil, där finns inget. Murphy's lag....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Ja så kan det vara, vi har plockat bort de flesta " bra att ha saker" från husbilen, de bara irriterar oss när de ligger o skräpar. Har också medvetet valt en bil på max 3500 kg, dels med hänsyn till barnens kk men framför allt vill vi ha friheten och möjligheten att resa hur/var vi vill. Senast vi åkte ner mot Medelhavet för 8 veckors semester hade vi över 200 kg tillgodo och med fyllda tankar så reservhjulsvalet är inte viktavgörande utan i första hand säkerhetsmässigt. Även personbilen vi åker i till vardags saknar reservhjul sedan många år.

Då förstår jag ju ännu mindre varför reservhjulet inte skall med, när ni har 200 kg tillgodo med fullastad bil?! Men, alla efter sitt huvud såklart. :)
 
Toppen