• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skippa reservhjul

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Skippa reservhjul

Jag propagerar inte för att köra utan reservdäck utan har valt detta sedan jag bytte till en bil som saknade reservdäck för snart 5 år sedan.

På den tidigare bilen körde jag omkring med reservdäck under bilen i 9 år och när det behövdes så var hissen fastrostad. Ingår ju i den service man betalt för under alla år att smörja men när man inte kollar blir det uppenbarligen inte gjort.

Dessutom har jag bytt fler hjullager än däck under åren så jag är villig att ta smällen med stillestånd på verkstad om det skulle inträffa en olycklig punktering.

Skulle det bli aktuellt med att stå en helg på fel ställe så finns ju alltid möjligheten att ta in på något hotell eller vandrarhem.

Har full försäkring och assistans via Folksam samt assistans via Midland om det skulle klicka mot förmodan.

Det har blivit några punkteringar under årens lopp men de har alltid löst sig utan reservhjul och utan att det behövts någon längre väntan.

Enda och senaste gången jag behövt reservhjul var 1994 när någon skar sönder däcket vid ett stoppljus i Barcelona och sedan skulle hjälpa oss att byta däck samt minska vårt innehav av onödiga prylar i bilen.
Hade kunnat vänta på bärgningsbil men de var ju så hjälpsamma, Polisen stod ju en bit bort där vi hade stannat, så det kan ju ha haft sin betydelse för hjälpsamheten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Självklart gör ju alla sina egna värderingar av risker och värdet av fritid och arbetstid som eventuellt går förlorad. Men sannolikt finns det väldigt mycket onödigare saker i de flesta husbilar som man kan lämna hemma, innan reservhjulet behöver stryka på foten. :wideeyed:
 
Senast ändrad:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Tydligen lite som att köpa en lott risken att få punktering. Jag har åkt husbuss/bil i 29 år nu och faktiskt aldrig haft en punka trots många mil på dåliga vägar.
Jag hade punka i rusningstrafik på Skanstullsbron 1967, med personbil, det är allt.
Jag vinner aldrig på lotter heller :).
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Lite kluven när det gäller detta, hade jag fått frågan för ett par år sedan så skulle jag varit utan, men har inte sedan jag tog körkort 1970 haft mer än en punktering efter väg. Men nu vet i fasiken hade två punkteringar på kort tid och båda gångerna stod jag så till att ut i trafiken för att byta var uteslutet. När bärgaren kom var jag glad att en reserv fanns. Bilen blev upplyft på bärgaren för att byta på säkrare plats en stund senare var vi på rull igen detta var på personbilen men hade varit värre med husbilen, hur många har undersökt hur reserven är monterad, inte skulle jag vilja ligga och krypa under bilen för att om möjligt få loss det, har man inte underhållit upphängningen skall man nog ha vinkelkap med sig. så för min del skall i alla fall reserven hamna i bagaget hädanefter.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Har självklart reservhjulet med.
Har även behållit säkerhetsbälten,
Fast jag inte krockat på många år :rolleyes:

Och vad har säkerhetsbältet med detta att göra. Av säkerhetsskäl väljer jag säkerhetsbälte samt att låta assistans fixa en eventuell punktering. Har dock klarat mig i ca 15 år eller 100 000 mil utan punktering och skulle det inträffa en fredagkväll så får det väl bli en improviserad helg. Det brukar faktiskt bli ganska lyckat. Se bara till att köra på "färska" däck, rätt lufttryck, rätt belastning, rätt temp. på däcken samt att inte misshandla dem på trottoarkanter etc. Då är sannolikheten liten för punka.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Skippa reservhjul

Jag har inget reservhjul, utan det finns kompressor och "sprayburk" som standard. Funderar ändå så här...
Man kanske skulle klara sig med ett bättre begagnat reservdäck istället för ett komplett hjul. Det är både lättare och tar lite mindre plats.
Bra ifall den verkstad man bärgas till inte har rätt dimension hemma. Senare vill man ju ändå byta båda däcken, så att man får likvärdig bestyckning på axeln.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Ingen dum tanke, kräver bara att det finns däcksverkstad som är igång om det händer vid fel tidpunkt. För oss hände det lördag kväll...?!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Och vad har säkerhetsbältet med detta att göra. Av säkerhetsskäl väljer jag säkerhetsbälte samt att låta assistans fixa en eventuell punktering. Har dock klarat mig i ca 15 år eller 100 000 mil utan punktering och skulle det inträffa en fredagkväll så får det väl bli en improviserad helg. Det brukar faktiskt bli ganska lyckat. Se bara till att köra på "färska" däck, rätt lufttryck, rätt belastning, rätt temp. på däcken samt att inte misshandla dem på trottoarkanter etc. Då är sannolikheten liten för punka.

Så tror man tills det händer? Hur uttryckte sig Tage Danielsson om sannolikhet? :)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Som jag nämnde så går det att påverka sannolikheten(Tage Danielsson kanske inte tänkte på det). Den dagen jag får punka så kommer jag i vilket fall som helst att ta hjälp om det inträffar på trafikerad väg och om man blir strandsatt bakom en gummiverkstad en helg så får man göra nått bra av det. Har man noga tänkt igenom sitt beslut så behöver man aldrig ångra det utan göra det bästa av det istället.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Kändes väldigt behagligt att ha med sig ett reservhjul då vi fick punktering i Brennerpasset i somras. Bekanta till oss, dessutom verkstadsägare, har kört utan reservhjul på sina resor. I fjol somras fick de punktering en söndagkväll i Tyskland. Assistensen fixade ett nytt däck fyra timmar senare. Kostnad för däcket, 6500 kr inkl. montering på fälg. Sedan den händelsen har även de reservdäck med på sina resor.
//Kjell
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Som jag nämnde så går det att påverka sannolikheten(Tage Danielsson kanske inte tänkte på det). Den dagen jag får punka så kommer jag i vilket fall som helst att ta hjälp om det inträffar på trafikerad väg och om man blir strandsatt bakom en gummiverkstad en helg så får man göra nått bra av det. Har man noga tänkt igenom sitt beslut så behöver man aldrig ångra det utan göra det bästa av det istället.

Jo, om man är pensionär kan man ju se det så, men om man har ett jobb att sköta eller ett mål med resan försvinner ju både fritid och kanske arbetstid för att man inte vill ha med ca 30 kg, kan det vara rätt beslut?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Intelligent jämförelse.

........................................
Bättre att sitta tyst och verka dum än att öppna munnen ock skingra alla tvivel// Abraham Lincoln

Ironi,
Jag satt till och med en rolleyes efter så att "alla" skulle fatta.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Skippa reservhjul

Jag har skippat reservhjulet till förmån för viktminskning & är väl medveten om att en punktering då blir besvärande. Men, min inställning är att även malörer på resan är en del av resan & kan faktiskt upplevas positivt. På min resa i Tyskland (Romantische strasse & Alpen strasse) så var jag tvungen att renovera generatorn & justera ett framhjulslager hos Bauer's i Flensburg på hemvägen. Jag passade även på att byta strålkastare & lampor till Night Breakers till en kostnad av 3500:-. Mycket billigare än här hemma & en trevlig kväll på Piet Henningsen med god mat gjorde att jag trots allt upplevde "malören" som ett trevligt inslag. Så en punktering tar jag med ett leende & löser efter omständigheterna på bästa sätt.
I allt elände finns det alltid något positivt, det gäller bara att tänka efter & plocka fram det. I & för sig är det lätt för mej att ha den här uppfattningen eftersom jag tillhör dom lyckligt lottade som har 52 veckors semester & inga tider att passa.
Jag vill passa på att nämna min erfarenhet av Osrams Night breakers. Jag säger som den som haft en nära-döden-upplevelse, JAG HAR SETT LJUSET.


Bennie
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Har sett långtradare på Autobahn med punktering.
Det kom en servicebil, modell större, med en komplett gummiverkstad, så det man behöver veta i en sådan situation är troligen endast däckdimensionen.
Förmodar, men vet ej, att det finns en viss jourverksamhet utefter motorvägarna i Tyskland.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Har reservhjul, men kan inte byta själv. Vid punktering behöver assistans inte rycka ut med
bärgare utan det räcker med servicebil.
Risken att råka ut för punktering och trasigt däck är störst i Norrland, med dåligt belagda
vägar och all grusväg.

Tommy R
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Jag har haft 3 punkteringar på 5 år. Reserven ligger under motorhuven, så lätt att få fram.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Jag har haft 3 punkteringar på 5 år. Reserven ligger under motorhuven, så lätt att få fram.
Tack kenjon, det stödjer min "teori" om att man SKA ha ett reservhjul/däck med sig även om det väger ca 35 kg! Jag väljer hellre att minska på något annat...
 
Senast ändrad:
Toppen