• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu börja kriget på allvar

F

F.d. 29925

Guest
Fram tills nu har jag bara tagit möss runt omkring huset. Men nu har någon eller några hittat fram till husbilen.
Blir den vanliga proceduren musfällor av div. slag.:D
 

Bilagor

  • R0011962.JPG
    R0011962.JPG
    80,2 KB · Visningar: 24
  • R0011963.JPG
    R0011963.JPG
    78,8 KB · Visningar: 16
  • R0011964.JPG
    R0011964.JPG
    80 KB · Visningar: 13

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nu börja kriget på allvar

Varför inte prova med enris på olika ställen utanför, inne i bilen & i motorrummet? Gammalt & beprövat, väl värt att prova. Det finns dom inom HBK som anser att det inte är verksamt utan det är fällor eller elektronik som gäller & det får stå för dom. Min erfarenhet av enris är bara bra. Jag har provat både enris, fällor & en kombination av dessa. Resultatet blev : Bara fällor & fällorna fulla. Enris eller enris + fällor, inte ett spår av möss i HB'n. Således har jag använt både i båten & de "campingfordon" jag har & har haft sedan dess.

Bennie
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Nu börja kriget på allvar

Hej!

Nu när kylan börjar, kommer de första husmusarna till bilen.
Satte i 3 st slagfällor i motor utrymmet söndagskväll, har tagit 5 st tills i kväll.
Kontrolerar varje dag.
Har provat med enris o elektroniska skrämmare 2st i motorutrymmet + slagfällor samtidigt. De finns där ändå o går i slagfällan.
De går ej in i bilen har även slagfällor där.

MVH

Uno Larsson

Skratt hälsar
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Nu börja kriget på allvar

Katt är en bra lösning om den inte är för lat. Bäst skall vara en mindre terrier typ Cairn eller westie. Det lär finnas ett rekord med mer än 100 möss på en timma:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nu börja kriget på allvar

Jag har full förståelse för att ni vill vara i den yttersta frontlinjen när det är krig. Men jag som har en mer strategisk blick på kriget ville inte alltid besöka fronten varje dag på den tiden jag var indragen i stridigheterna.

Numera lever jag i (väpnad) neutralitet med smågnagarna, dels då bodelen i vår nuvarande bil är absolut gnagarsäker och dels då bilen är i drift större delen av vintern.

Men för något decennium sedan förvarade jag bilen periodvis i ett förråd på flera mils avstånd från hemmet och då använde jag den typ av vippfälla som såldes av Lantmännen. Enligt medföljande instruktion skulle hinkens botten fyllas med vatten för att dränka mössen, men jag använde en glykolblandning, dels av humanitära skäl, glykolen gjorde att mössen sjönk och drunknade momentant och dels av sanitära skäl, glykolen hindrade förruttnelse och mössen luktade inget.

Sedan dess har krigets lagar skrivits om och denna typ av passiv krigföring lär inte längre vara tillåten och fällan finns inte längre i handeln. Men vippfälla utan vatten är säkert OK om man på ett humant sätt slår ihjäl fiendetrupperna dagligen.

En dylik vippbräda borde gå tillverka själv? längst ut på den vippande delen finns en liten hake för att fästa fiendens sista måltid.
Bild 001 (Large).jpg

aake
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nu börja kriget på allvar

Jag tror inte dom blir kvar i spannen om dom hamnat där. Dom är skickliga på att hoppa. Vi har ett stort rostfritt kärl i ladugården med foder till fåren, väggarna är ca 70 cm höga och jag har själv sett dom hoppa upp därifrån.
Jag har börjat använda slagfällor från Clas Ohlson, blågula i plats, funkar perfekt, dom har inte en chans att sno bytet!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Nu börja kriget på allvar

Jodå aake, de finns att köpa fortfarande. Inhandlade ett par hos Jem&Fix. Det får inte finnas vatten i dom, men man kan ställa dom ute, och vem kan klandras om det regnar.
:)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Nu börja kriget på allvar

Jag har svårt att tro att en mus eller råtta, skulle stanna mer än några sekunder i hinken.
Min far hade höns när jag var ung. Jag har själv sett en råtta springa upp för en vägg som var klädd med blank masonit, efter att kalasat på hönsens mat. Enda hålet i hönshuset fanns i taket.
Jag pratade med en grabb som arbetar på Antisimex, han förklarade, bästa sättet är smällfälla, laddad med choklad och oboy strödd runtom. Detta gällde en råtta som huserade hos oss. Med denna metod tog vi den på ett par timmar.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nu börja kriget på allvar

Som barn fångade jag brunråttor med en hink med kraftigt omslagspapper knutet över; ett kryss skuret i papperet på mitten och en liten bit ost nära mitten. Men på den tiden rådde inte krig, råttorna fördes till djurstallarna i gårdens cirkus och släpptes fria efter att ha beundrats av kvarterets barn.

Under skarpa förhållanden i husbilarna var alltså hinkarna till knappt 10 cm fyllda med glykolblandning och fungerade bra som musfällor även i vinterkyla.

aake
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Nu börja kriget på allvar

När jag var nyutflyttad på wischan byggde jag en seriös fälla. Jag klädde en skiva med alufolie. Sedan klippte jag en "vallgrav i folien. I mitten på den ö som blev lade jag betet. Den yttersta folien kopplade jag till jord och folien i mitten till fas.

Mkt simpelt, inga rörliga delar och lättservat.

Fast det ställde lite krav på placeringen...:)

Nuförtiden har jag katt.

/M
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nu börja kriget på allvar

Med en sådan här human musfälla kan man fånga tio åt gången, dock bör den vittjas ofta.

image.jpg
Laddas med en chokladbit
 
Toppen