• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Airtop luftfjädring

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Finns det någon som monterat Airtop eller motsvarande luftkuddar till bakaxel dämpning?
Erfarenheter?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Airtop luftfjädring

Enkelt och kanonpassning från Karnag fungerar bra också.
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Airtop luftfjädring

Hej
Jag har monterat Goldsmitt från Campingvaruhuset.se ca 9 000 kr inkl kompressor +frakt.
Fungerar alldeles utmärkt och är relativt lättmonterat ca 1 lång dag map på placeringen av kompressorn i skyddat läge.

mvh
Bengt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Airtop luftfjädring

Tack ,märker man stor skillnad mot orginal,hur upplevs bilen efter montage.
Tänkte inte montera kompressor utan bara luftslangar.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Airtop luftfjädring

Går mjukare med lagom mycket luft det gamla var så att genomslagsgummina stötte nästan hela tiden. Monterade inte kompressor efter vi ändra inte styvheten så ofta mer än när vi skall lasta extra mycket men då har jag en liten lös kompressor med som går snabbt att koppla till 12 uttaget. Och olika mycket luft i vänster som höger ser jag inte som helt nödvändigt. Men givetvis är ett helautomatisk från Goldsmith bättre men 20 ggr så dyrt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Airtop luftfjädring

Tack,vilket märke skall man välja,Dunlop eller Airtop eller?
Är det vanliga luftnipplar samma som till däck?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Airtop luftfjädring

Jag har sedan någon vecka hjälpluftfjädrar från Dunlop monterade på min integrerade Dethleff med Ducatochassi. Dessa fylls med en kompressor som sitter i motorutrymmet. Om inte kompressor ska användas fylls luften på via två schrader-ventiler (vanliga bilventiler). Manöverpanelen sitter vid insteget på förarplatsen, där den nås från förarstolen men också om man står utanför bilen med dörren öppen. Paketet är inköpt hos Tolson Maskin.

Jag har inte åkt så mycket med husbilen för att kunna utvärdera funktionen bra, men det verkar kunna gå att höja bilens bakparti åtminstone 5 cm vid bakhjulen. Vidare verkar bilen gå mjukare över ojämnheter i körbanan.

Johan K.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Airtop luftfjädring

Ett tips:)
En av sidorna på våran höll inte trycket mer än någon timme:(
Jag ringde då till Bossings som gjort hela installationen och "gnällde;))

Jag fick prata med tusenkonstnären Janne och han sade;

Inga problem, det kan komma lite talk från bälgarna och det sätter sig i luftventilerna där uppe och sen tätar det sämre.
Ta bara bort ventilen med en sån däringa ventilnyckel och blås rent med kompressor så att bälgarna får in lite fräsch luft.

Sen var det bara att skruva dit ventilerna igen och tjoof:rolleyes:

'JOB DONE':D

Ett litet grattistips från Mjölby till resten av landet;)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Airtop luftfjädring

Tack för tipsen,tänker montera själv största problemet verkar vara att ta bort gummidämparna,verkar som bultarna går av hur löser ni detta?
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Airtop luftfjädring

Genomslagsgummina sitter normalt sett skruvade i övre bärbalken.
Knackar man på flänskanten med skruvmejsel/hammare så brukar
hela paketet gå att skruva loss.

Monterade själv Air Top på vår bil med Fiat Heavy chassi -11 (4,5 ton) och hela
jobbet att demontera genomslagsgummi, montera bälgar och dra slangarna
in i kupén tog totalt 2 timmar. Otroligt smidig lösning där bälgarna kläms fast
på nedre bladfjäderfästet samt bultas i samma hål som genomslagsgummit i överkant.

Ändringen i beteende var inte att ta miste på. Stabilt och lite "lättare" i aktern.
Det "ormliknande" beteendet när man kör om eller blir omkörd av lastbilar har
nästan helt raderats.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Airtop luftfjädring

Har provat att lossa genomslagsgummina det var inga problem,nu gäller att hitta en bra placering av påfyllningsnipplarna,har golvvärma i bodelen så där vågar man inte borra genom golvet.
Har funderat på att dra slangarna till motorrummet så slipper man borra,finns det någon annan bra väg in i bilen? (Ducato halvintegrerad)
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Airtop luftfjädring

Går mjukare med lagom mycket luft det gamla var så att genomslagsgummina stötte nästan hela tiden. Monterade inte kompressor efter vi ändra inte styvheten så ofta mer än när vi skall lasta extra mycket men då har jag en liten lös kompressor med som går snabbt att koppla till 12 uttaget. Och olika mycket luft i vänster som höger ser jag inte som helt nödvändigt. Men givetvis är ett helautomatisk från Goldsmith bättre men 20 ggr så dyrt.

Kan man använda den kompressor som följer med husbilen til däcken?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Airtop luftfjädring

Har provat att lossa genomslagsgummina det var inga problem,nu gäller att hitta en bra placering av påfyllningsnipplarna,har golvvärma i bodelen så där vågar man inte borra genom golvet.
Har funderat på att dra slangarna till motorrummet så slipper man borra,finns det någon annan bra väg in i bilen? (Ducato halvintegrerad)

Jag vet inte om mitt tips är väl sent, men jag såg någonstans att genomföringen för handbromsvajern går att använda.

Johan K.
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Airtop luftfjädring

Har provat att lossa genomslagsgummina det var inga problem,nu gäller att hitta en bra placering av påfyllningsnipplarna,har golvvärma i bodelen så där vågar man inte borra genom golvet.
Har funderat på att dra slangarna till motorrummet så slipper man borra,finns det någon annan bra väg in i bilen? (Ducato halvintegrerad)

Brukar oftast finnas genomföringar i torpedväggen annars. Fanns i alla fall i de flesta bilarna "förr" när jag drog ström och ljud för bilstereo. Det är ju många genomföringar som skall in i kupén som ström, värme, ev. reglagevajrar m m. Nått borde va ledigt.

Borra sig in i bodelen borde vara det sista alternativet. Borra hellre då i bilens plåt om inga andra slternativ finns.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Airtop luftfjädring

Absolut inga problem tar därför köpte jag inte till kompessor.
 
Toppen