• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lastbilar på autobahn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Vi har gjort en höstresa i bl.a. Tyskland.
En iakttagelse: Mil efter mil, en ständig kolonn av lastbilar.
En retorisk fråga: Måste verkligen så mycket gods transporteras med lastbil när det finns järnväg, fartyg och flodbåtar? Är detta verkligen en hållbar utveckling?
Jag kräver inget svar, det är bara en fundering som stärktes av att en lastbil kört in i en annan lastbil och börjat brinna.
Resultat: totalstopp och milslång stillastående trafik.
 

Bilagor

  • bild (155).JPG
    bild (155).JPG
    444,8 KB · Visningar: 11

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Lastbilar på autobahn

Tillgång och efterfrågan. Marknadsekonomin har gjort lastbil till billigaste transportsättet. Konsumenterna vill bara betala 50-150kr för en transport styckegods. Och dom vill ha max ha 1-3 dagars leveranstid.

Andra transportsätt kräver större volymer och ofta längre leveranstid.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Lastbilar på autobahn

Det är nog så att vi i tyskland tidvis har trafikinfarkt. Jag såg samma elände i somras också.
Man har också nått max för sina järnvägar så att flytta mera gods dit kräver byggen där också. Kärnproblemet är att godsmängderna ökar fortare än transportsystemen kan byggas ut. Att köpa lokalproduserade saker vore en lösning men dit är inte utveckligen på väg tyvärr.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Lastbilar på autobahn

Jo Du... Åk till Köln får du se om du kommer emellan lastbilståget. Ägg och räkor som transpoteras och skalas i södra Europa som går tillbaka till där dom kom ifrån det ger ett hållbart EU. Smutsdiesel är billigt och chaufförer från dom nya eumedborgarländerna som kör för 20:-/timme men bara när det rullar däremellan inget betalt när man väntar på nytt fraktuppdrag om ev. 2 dagar, då står man på tomgång och smutsar ner. Och Sverige är det ju gratis att köra igenom för dom transportföretagen.
 
Senast redigerad av en moderator:

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Lastbilar på autobahn

Man kan ju fundera på hur länge detta körande på tyska motorvägar kan fortgå. Kommer mina barn och barnbarn få köra lika fritt och framförallt gratis som jag gör idag. Kommer det att finnas plats. På manga ställen bygger man ju ut motorvägarna till både 6 och 8 filer, för att vi ska få plats
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Lastbilar på autobahn

Räkorna fiskas vid smögen flygs till Tailand för att skalas och flygs sedan tillbaka
Jag vet inte om det stämmer men det har sagts till mig:confused:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Lastbilar på autobahn

Men ganska behagligt att köra i Tyskland lördagar, söndagar och andra helgdagar när det i princip är helt lastbilsfritt på vägarna.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Lastbilar på autobahn

Varför köra på autobahn?

Testa en gång för exempel att köra 4:an eller vilken som helst av de andra fina vägar utanför autobahn och bli överraskad av att ni är kanske snabbare framme, inga köer, vackra omgivningar, nästan alltid omväg runt städer ( med de är besöksvärda de med), massor med ställplatser.

Vi har ju husbil, vi hänger ändå inte med på autobahnsfart, har inte bråttom, spanien osv finns kvar även om resan tar en månad.....

Hälsning
Jyrki
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Lastbilar på autobahn

Som vanligt blir inläggen i en tråd ganska yviga.
Kasta sten i glashus, välj andra vägar än autobahn osv.
Kvar är faktum att väldigt mycket gods transporteras på våra vägar, extra synligt blir det på autobahn. Det var det som var den ursprungliga synpunkten. Skall vi fortsätta diskussionen där.

Jag skulle vilja ha hjälp av dig Leifw att tyda den intressanta bild som du lade in. Jag har svårt att läsa informationen.

PS
Efter att ha förstorat bilden fattar t.o.m. jag lite av den.
Ett flodfartyg motsvarar 164 lastbilar eller 75 godsvagnar.
Sedan finns en uträkning av ton/km, luftföroreningar, olyckor mm som pekar på en stor fördel med flodtransport.
Jag är nog inne på rätt spår när jag ifrågasätter lastbilstrafiken som istället borde styras om till mindre påverkande transportsätt.
DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Lastbilar på autobahn

Sjötransporter är det absolut billigaste transportsättet. Under min yrkesverksamma tid räknade man med att en godstransport mellan Japan och Sverige såg ut på ungefär följande sätt. Landtransport, lastning och hantering från tillverkare till mottagare c:a 96% av den totala kostnaden och sjötransporten endast 4%.:)
(Hur det ser ut idag har jag inte kläm på men troligen är sjökostnaden knappast högre än 15%)

Men på den tiden fanns det tillgång till enormt billig olja och ett fartyg "Nihon" som gjorde över 30 knop i marschfart med sina 3 motorer. När sedan oljepriset steg blev man tvungen att dra ner på farten och endast köra med två av motorerna. Slutet var att ta fartyget helt ur drift, det blev mera lönsamt att åka lite långsammare.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Lastbilar på autobahn

Helt klart är att dagens transporter är för billiga. Det ska inte vara lönsamt att transportera fisk till Asien för förädling och sen tillbaka igen. Samma sak med kött från Sydamerika. Vi kommer säkert att få vänja oss vid högre bränslepriser och vägtullar i framtiden för att kunna "behandla infarkterna". Vi kan ju också själva vara med att påverka genom att köpa närproducerat.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Lastbilar på autobahn

En iakttagelse jag gjorde var att svenskregistrerade släp ofta hade en dragbil med landsbokstäver PL, RO LV, LT.
Jag tror det var Uppdrag Granskning som konstaterat att en del förare hade flera körkort. På ett körkort får man bara köra en viss tid, sedan obligatorisk vila i X antal timmar. När "körtiden" på ett körkort var slut, då växlades till nästa körkort.
Föraren fick bara betalt när bilen rullade.
1:an gjordes under färd i PET-flaskor som sedan slängdes ut.
Åkare som är ärliga och följer lagstiftning och gällande avtal har svårt eller omöjligt att hävda sig i konkurrensen. Om gällande avtal och lagar följs kanske antalet bilar på landsvägarna minskar, förarna får avtalsenliga löner, mer gods transporteras med mindre miljöpåverkande transportsätt.
Det är naturligtvis en idealbild som målas upp men att åtgärder krävs råder det nog ingen tvekan om.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lastbilar på autobahn

"Skyll inte på mig, jag röstade inte för.." börjar bli en klassiker! EU har naturligtvis stor skuld här!

Jappe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Lastbilar på autobahn

Om man läser tråden "Sluta betala Svenska ockerpriser!!!" samtidigt som denna, då kanske man lyckas se ljuset! "Går det upp ett ljus?"
Flygbränslet från China till Sverige för alla billiga paket drabbar väl lika illa?
Visst har det med EU att göra men även utan EU hade vi drabbats av problematiken. Se på Norge, inte med i EU men alla exotiska nummerplåtar fortsätter väl uppför E6an, långt in i Norge? Eller?
Det är påfallande hur mycket husbilarna på Autobahn har ökat, bara en tidsfråga då är de kanske lika många som långtradarna. Kanske vi skall registrera husbilen i Bulgarien, det måste väl bli mycket billigare än i Sverige?
Und so weiter, und so weiter!
:)Julian
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Lastbilar på autobahn

Fuskare fanns innan EU och nu med.

Tittar ju ofta på Hallo Deutschland på ZDF och där ser man många gånger när Autobahnpolizei gör Kontroller av lastbilar. Skrämmande att se ofta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen