• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lastbilar på autobahn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lastbilar på autobahn

Saken med multie kjørkort ble oppdaget i forbindelse med en ulykke i Norge, ved gjenomsøking av bilen ble id-settene funnet - fra flere land, med forskjellige namn og samme bilde! En annen ble tatt i flere normale kontroller med forskjellig identitet - hadde han betalt sine bøter hadde ikke dette blitt oppdaget, men under oppsett av innkrevning ble det avklart at alle kjørkortene var falske - de fantes ikke i de nasjonale registre!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Lastbilar på autobahn

Tyvärr börjar lastbilsbranchen lika taxibranchen. Ett antal nya aktörer kör smarta upplägg och konkurerar ut gamla familjeföretag som funnits och skött sig under många år. Att de nya skiter i regler och avgifter är ofta en del av det smarta upplägget. Branch efter branch tas över av denna "organiserade brottslighet" Låga straff och slapp myndighetsutövning gör detta möjligt. Kortsiktigt blir det kanske billigt men på sikt mycket dyrt.:(
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Lastbilar på autobahn

Visst har lastbilarna ökat markant i Tyskland, så har de också gjort i Sverige. Mycket av vårt gods går med lastbilar eller mindre budbilar. Skulle vi börja använda andra transportslag blir säkert de transporterade varorna dyrare och tar längre tid. Det blir i slutändan vi som kunder som får betala ett högre pris på våra varor. Det är lite av moment 22, färre lastbilar men inte dyrare priser.
Marknaden är så och vi är med i EU på gott och ont.

Om man tar ut vägavgift eller vad man nu skall kala det, leder förmodligen inte till mindre trafik utan bara dyrare varor.

Den som har en lösning på problemet kan nog räkna med Nobelpriset.
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Lastbilar på autobahn

Utan lastbilen stannar Sverige, detta framförde åkeriföreningen för några år sedan. Det är nog så det är! Hur skulle transporter inom skogstransporter och lantbrukstransporter klara sig utan lastbilstransporter. Det finns varor som inte är lämpliga för omlastning. Järnvägen kunde bli bättre om bolagen samarbetade på dessa spår, som det är nu om ett tåg stannar av tekniska problem på spåret får inte något anat bolag sätta för deras loket och dra undan det trasiga loket. Prisbilden för svenska åkerier mot utländska åkerier som kör för underbetalda transporter. På vintern ser man fordon som inte ska vara på svenska vintervägar. Har själv kört lastbil under många år inom olika transporter, från asfaltstransporter och snöplogning mm. /Bernt
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Lastbilar på autobahn

Tyvärr börjar lastbilsbranchen lika taxibranchen. Ett antal nya aktörer kör smarta upplägg och konkurerar ut gamla familjeföretag som funnits och skött sig under många år. Att de nya skiter i regler och avgifter är ofta en del av det smarta upplägget. Branch efter branch tas över av denna "organiserade brottslighet" Låga straff och slapp myndighetsutövning gör detta möjligt. Kortsiktigt blir det kanske billigt men på sikt mycket dyrt.:(


Bestliner reda<n i början på 80 talet kämpade en god bekant (som var åkeriägare) mot alla fuskare i branchen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lastbilar på autobahn

Visst har lastbilarna ökat markant i Tyskland, så har de också gjort i Sverige. Mycket av vårt gods går med lastbilar eller mindre budbilar. Skulle vi börja använda andra transportslag blir säkert de transporterade varorna dyrare och tar längre tid. Det blir i slutändan vi som kunder som får betala ett högre pris på våra varor. Det är lite av moment 22, färre lastbilar men inte dyrare priser.
Marknaden är så och vi är med i EU på gott och ont.

Om man tar ut vägavgift eller vad man nu skall kala det, leder förmodligen inte till mindre trafik utan bara dyrare varor.

Den som har en lösning på problemet kan nog räkna med Nobelpriset.

Det finns en enkel lösning på detta! Statlig reglering, kanske genom kraftiga avgiftshöjningar. Transportnäringens strupgrepp på planeten måste upphöra! Skrota EU! Inför skyddstullar på en mängd varor och tjänster. Överkonsumtionen kommer att ge svåra konsekvenser för framtida generationer djur på jorden (människan är ett djur)! Snart är Jorden förödd om det här vansinnet får fortsätta!

Enkel domedagsprofetia eller ”Kunskapens” pris

Mot många djur här på klotet
är människan det största hotet
arterna försvinner i rasande fart
snart finns inte många kvar, det blir inte rart
när kolföreningarna har dödat alla våra vänner
många tänker så, bland dom människor jag känner
Snart får vi förmånen att leva i splendid isolation bland all plast och oljan
medicinarna med alla sina gifter ser till att människan överlever men ej koljan
När det så småningom blir ännu tydligare vad rovdriften har ställt till med, begriper kanske menigheten
att det är lättare sagt än gjort att få tillbaka allt det som gjorde livet värt att leva, då sitter vi fast i smeten
Av jordens skönhet finns då ej längre det minsta spår, allt är förött och plundrat av skapelsens krona, människan
[FONT=&quot]Den förr så vackra planeten Tellus klarar ej att återfå sin forna glans trots all vetenskap och kunskap. Se människan, Maskinmänniskan! [/FONT]
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Lastbilar på autobahn

Kuba är jag nog lite nyfiken på, faktiskt, men knappast Nordkorea! :D

Jappe

Det finns knappast några "lastbilar på autobahn" varken på Kuba eller Nordkorea men ingen vill åka dit ändå. Då får vi väl leva vidare med "vår" autobahn även med lastbilar och troligen en kommande "trängsel"-avgift...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lastbilar på autobahn

Det går så länge det går men jag är så gammal och sjuk nu så jag hinner inte uppleva jordens undergång! :D

Jappe
 

MisterK

FD HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
12860
Medlemskap
2021
Sv: Lastbilar på autobahn

Jo det finns en lag att utländska lastbilar ska betala för att köra i Sverige, frågan är bara hur många som gör det eftersom ingen kontrollerar.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Lastbilar på autobahn

Den skatt ett utländskt långtradarekipage betalar i sverige är evt bränsle o moms på ev andra inköp.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Lastbilar på autobahn

Den skatt ett utländskt långtradarekipage betalar i sverige är evt bränsle o moms på ev andra inköp.

Utlänska lastbilar ska betala motorvägsavgift i Sverige, dock inte alla för sverige har en överenskommelse med vissa länder att svenska bilar kan köra gratis där.

Med vänlig hälsning,

stig
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Lastbilar på autobahn

Det finns en enkel lösning på detta! Statlig reglering, kanske genom kraftiga avgiftshöjningar. Transportnäringens strupgrepp på planeten måste upphöra! Skrota EU! Inför skyddstullar på en mängd varor och tjänster. Överkonsumtionen kommer att ge svåra konsekvenser för framtida generationer djur på jorden (människan är ett djur)! Snart är Jorden förödd om det här vansinnet får fortsätta!

Enkel domedagsprofetia eller ”Kunskapens” pris

Mot många djur här på klotet
är människan det största hotet
arterna försvinner i rasande fart
snart finns inte många kvar, det blir inte rart
när kolföreningarna har dödat alla våra vänner
många tänker så, bland dom människor jag känner
Snart får vi förmånen att leva i splendid isolation bland all plast och oljan
medicinarna med alla sina gifter ser till att människan överlever men ej koljan
När det så småningom blir ännu tydligare vad rovdriften har ställt till med, begriper kanske menigheten
att det är lättare sagt än gjort att få tillbaka allt det som gjorde livet värt att leva, då sitter vi fast i smeten
Av jordens skönhet finns då ej längre det minsta spår, allt är förött och plundrat av skapelsens krona, människan
[FONT=&quot]Den förr så vackra planeten Tellus klarar ej att återfå sin forna glans trots all vetenskap och kunskap. Se människan, Maskinmänniskan! [/FONT]

Räknar med att det skall vara en smiley som avslöjar att detta är sagt med en glimt i ögat?:confused:

För detta är skrivet av någon som kör runt över Europas gränser med gammal dieselbil för sitt höga nöjes skull och för att det när det blir kallt ordna värme genom tomgångsförbränning av ytterligare diesel!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lastbilar på autobahn

Du förstår inte allvaret?! Mina resvanor gör nog varken till eller från i det här avseendet!

Enkel argumentation, dessutom felaktig, tycker jag! :D (Här kom den, smileyn!)

Jappe
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Lastbilar på autobahn

Du förstår inte allvaret?! Mina resvanor gör nog varken till eller från i det här avseendet!

Enkel argumentation, dessutom felaktig, tycker jag! :D (Här kom den, smileyn!)

Jappe

:D
OK, du var allvarlig!

Lägg ned ALLT...... så länge det inte påverkar eller kostar mig något-retorik.
Eller jag vill inte dra mitt strå till stacken-retorik! någon annan får göra och fixa.... Jag vill ha, men inte ge....
Även kännt som dubbelmoral och stenkastning i glashus.

I rest my case!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lastbilar på autobahn

Jag åker till varmare trakter på vintern av medicinska skäl. Får jag det?

Jappe
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen