• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dieseltrim

F

F.d. 54784

Guest
hej har fundering om automatlådan i fiat 2015 håller den om man ökar effekten till mer än 200hk 470nm
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: dieseltrim

Kontakta AutoStable i Eskilstuna så får du svar. Min kompis lämnade sin bil där och är imponerad och mycket nöjd.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: dieseltrim

Kul fråga! Lådan er identisk med den manuelle, elektronikken i styringen av låda og koppling bruker informasjon fra motorstyringen for riktige valg. Om tuningen er en boks som mater feil informasjon inn i motorstyringen og overstyrer styresignalene så er det uklart om styringen av lådan fungerer.
 
F

F.d. 54784

Guest
Sv: dieseltrim

Med andra ord lite riskfyllt att mappa om den, inga planer för tillfället bara nyfiken om den pallar.
Bilen skall jag använda i mitt arbete och ville testa och bo och arbeta med en liten husbil ist för att inreda en skåpbil igen, har kört VW dom 2 senaste bilarna 75000 mil, får se hur Fiat klarar sig.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: dieseltrim

Som någon skrivit tidigare, är din växellåda en manuell låda som försetts med växlingsrobot.

Iveco använder, i princip, samma motor och plockar ut drygt 200 hästkrafter ur den. Vet dock tyvärr inte hur "lika" Fiats och Ivecos manuella växellådor är. Klart är dock, att Iveco kommer med en "egen" automatlåda inom kort.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: dieseltrim

Man bör nog fundera noga innan man trimmar dagens bilar. När man bygger en husbil av de transportbilar som är byggda för 3500kg väljer man att lägga sig på max eller över max av vad bilen ursprungligen är byggd för. Att sedan öka effekten med kanske 25% till är att vara modig. De marginaler som normalt alltid finns kan ju redan vara intecknade när man byggde husbilen och höjde vikten till kanske dryga 5 ton. Att sedan mixtra med en bil som har partikelfilter skulle jag aldrig göra. De krånglar ofta ändå och har man då monterat trimbox lär all garanti vara borta.
Slutligen undrar också jag vad man skall med extraeffekten till. Moderna husbilar har sällan för svaga motorer och de är redan från standard snabba nog för att vida överskrida alla hastighetsbegränsningar. Väghållning och bromsar är ju inte byggda för snabb körning ändå så varför då ta dessa risker.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29911

Guest
Sv: dieseltrim

Vi har en Solifier Capron 2011 med Fiat 3 liters 160 hk och automat. Har inget behov att trimma ! Har fartresurser och kraft som räcker gott å väl.
Hälsningar HBK 5081
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: dieseltrim

Kan ej Fiat, men jag "optimerade" min pb hos Kraftwerk i Tyskland och dom tog bort en vridmomentspärr i originalprogrameringen på automaten.

Kanske även Fiat har en vridmomentspärr som ska skydda lådan.
Isåfall kommer vridmomentet att begränas oavsett vad en trimbox gör.
Detta uppger inte "boxnasare".

Jag gick från 520Nm till 650Nm och den lådan håller ännu, som tyskarna "lovade".
 

Fredie W

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2024
Sv: dieseltrim

Har skrivit om detta tidigare.
När Fiat höjde effekten från 157- 177 hk/116-130KW, så höjde man inte vridmomentet.
Har fått lite insyn i detta via en "säker källa i Fiatkretsen", att framförallt kopplingen inte tål mer.
Vidare säger man, att risken med högre vridmoment, gör att man inte växlar ner i tid, och då tar även lådan stryk. 205-hästaren som finns i Iveco-chassierna, är i princip densamma, som i Fiat, men finns bara med manuell låda, och har ett annan koppling.
Så undvik allt vad trimning heter, om grejerna ska hålla.
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: dieseltrim

Har haft fem bilar inkl. två husbilar med KCR trimbox. Aldrig några problem. Det är inte fartresurserna man vill åt, utan vridmomentet. Kör mycket i södra Tyskland, Österrike, Schweiz osv. Man behöver inte växla lika mycket och har en helt annan råstyrka i uppförsbackarna. Jag skulle dock aldrig montera en trimbox på en bil med automatlåda. Automatlådan är mycket mera känslig och skall inte utsättas för högre driv.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: dieseltrim

....Jag skulle dock aldrig montera en trimbox på en bil med automatlåda. Automatlådan är mycket mera känslig och skall inte utsättas för högre driv.

Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom.
Automatens momentomvandlare kan bygga upp ett enormt vridmoment, oavsett trim.
Dock blir denna effekt värme som kyls bort i automatens kylare, till en viss gräns.
Smörjning är aldrig ett problem.
På en manuell låda är kopplingen nästan alltid den svaga punkten, vissa bilar klarar inte ens originalvridet, sedan smörjningen där har ju bevisligen vissa tillverkare misslyckats fullständigt.

Fiat kan väl inte va så dumma att man höjer effekten/vridmomentet utan att ha god marginal i transmissionen, eller (?)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: dieseltrim

Det är naturligtvis därför dom inte har höjt vridmomentet, för att behålla marginalerna, om man sedan vill ta bort marginalerna får man ju göra det på egen risk. Men då kan man ju inte klaga sedan...?!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: dieseltrim

Det är naturligtvis därför dom inte har höjt vridmomentet, för att behålla marginalerna, om man sedan vill ta bort marginalerna får man ju göra det på egen risk. Men då kan man ju inte klaga sedan...?!

Ok, jag missförstod, då är det bara effekten man höjt, till 200hk.
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: dieseltrim

Och hur många trimboxar från KCR har du haft. Vore trevligt om du delade med dig om dina erfarenheter. Eller är det bara teorier du framför?
 
F

F.d. 54784

Guest
Sv: dieseltrim

Hej
Tack för all feedback angående detta ämne ,ska köra bilen ett tag å se hur den går så återkommer i ärendet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: dieseltrim

Håller inte alls med dig. Men vi får väl ha olika uppfattningar efter erfarenhet?

Ifall det var till mig Tomas.

Självklart skall man inte hålla med ifall man har olika erfarenheter,
detta är ju styrkan med forumet att många olika erfareheter kommer fram.
Annars kan, tyckande bli fakta, tror de flesta skriver utifrån sina erfarenheter.
Men även tro/tyckande ska ventileras.
Detta är styrkan/svagheten med just ett forum som detta.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: dieseltrim

Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom.
Automatens momentomvandlare kan bygga upp ett enormt vridmoment, oavsett trim.
Dock blir denna effekt värme som kyls bort i automatens kylare, till en viss gräns.
Smörjning är aldrig ett problem.
På en manuell låda är kopplingen nästan alltid den svaga punkten, vissa bilar klarar inte ens originalvridet, sedan smörjningen där har ju bevisligen vissa tillverkare misslyckats fullständigt.

Fiat kan väl inte va så dumma att man höjer effekten/vridmomentet utan att ha god marginal i transmissionen, eller (?)

Nu är det ju så att fiats låda är en robbotväxlad manuel låda och ingen riktig automat. Den saknar därför momentomvandlare. Här kan man med trimning lätt hamna fel då ju styrningen för växlingen bygger på orginalvärderna.
 
Toppen