• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chausson Sweet Garage

Freddy Svensson

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
16414
Medlemskap
2022
Hej,

Vi funderar på att köpa en Chausson Sweet Garage då planlösningen passar oss. Är det någon i vårt land som har någon erfarenhet av denna husbil?
Vi letar efter en husbil för två personer. Stort garage gärna med centralt kök, ej vinkelkök. Automat. Skall fungera även på vintern.
Freddy&Anita
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Chausson Sweet Garage

Den fungerar nog sådär på vintern. Det är en sk 3 säsongers bil som klarar någon vecka vid elstolpe. En riktig vinterbil har vattenburen värme, dubbelgolv med tankarna och kranar i dubbelgolvet. Skall det vara riktigt seriöst har den också drivning på dubbelhjul bak eller fyrhjulsdrift. Bilen bör också vara helt träfri om man skall köra i saltsörjan.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Chausson Sweet Garage

Jag har kört både fram och bakhjuldrivet och haft både luft och vattenburen värme.
Blev "insnöad" i jämtland med framhjulsdriven bil och luftvärme
Fick vänta på plogbilen för att komma loss men frös inte. Avloppstanken frös dock och plastkranen fick bytas. Har också kört en mb baserad hymer i riktig snöstorm. Jag kom fram bra men när jag skulle förbi en lastbil som stod fast i en backe fick jag en bra demo på hur bra ett antisladdsystem kan vara. Det kändes som guds hand styrde upp en bredsladdande husbil. Vinterkörning kan vara spännande och mysigt men något jag nu försöker undvika för salten tar hårt på husbilar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Chausson Sweet Garage

Jag tycker att det är lite synd när du gör sådana här kategoriska uttalanden om husbilars användbarhet på vintern, mest ägnat åt att skrämma folk från att pröva. Vi har sedan 2007 åkt regelbundet till fjällen 3-5 ggr per vinter, några dagar varje gång, dessutom mera normala helgutflykter under resten av vintern. Vi har inte: dubbelgolv, vattenburen värme, bakhjulsdrift, i stort sett har vi inte något av det du nämner. Ändå har vi aldrig frusit? Eller kört fast!
Vi använder inte elstolpe överhuvudtaget eftersom vi fricampar. Vi har heller inte träfri överbyggnad (vad detta nu har med vinterkörning att göra?) så länge bilen är tät har det överhuvudtaget ingen betydelse. Vår bil är från -96 och har gått 17.500mil f.n.
Vattentanken är frostfritt placerad inuti bilen, avloppstanken är oisolerad men brukar få lite spolarvätska före avfärd.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Chausson Sweet Garage

Säljare kallar idag många bilar för vinterbilar och sedan blir oerfarna köpare besvikna.
Du har rätt i att man kan bo i en tresäsongersbil utan att frysa bara man ser till att ha bra tillgång på gasol. Det är dock stor skillnad mot att bo i en riktig vinterbil där allt fungerar lika bra som på sommaren. Det är ganska lätt att köra fast med en framhjuldriven bil vilket jag gjort mer än en gång. Det går bättre med snökedjor men hur många klarar att få dit dem på en fastkörd bil. Det går givetvis att köra fast en bakhjulsdriven bil med dubbla hjul men ribban ligger bra mycket högre. Skrivningen om träfrihet härhör jag till de skador jag sett på egen bil efter att saltsörjan sprutat på träskivorna som blivit fnasiga och uppmjukade.
Trä som utsätts för detta far illa vilket också finns beskrivet i tester i bla. Promobile.
Meningen är bara att varna så att man inte står där när skadorna är ett faktum. De är dyra att få fixade. Skall man vinterköra söder om dalälven bör man också rostskydda sin bil. Det börjar bli ganska lätt att hitta bilar som inte ser så kul ut under. Rostskydd verkar inte förekomma som standard på de husbilar jag tittat på. Skall själv tuffcote behandla min bil i veckan. Dyrt men enligt min mening ett måste.
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Chausson Sweet Garage

Hej Freddy & Anita

Verkar vara en riktigt trevlig planlösning på den bilen!

Sedan är det där med "vinterbil" lite grann avvägd på egen uppfattning...

Vi körde en Bavaria I 71BD med truma, köpte till "Masatäcket" och
fricampa ned till minus 19gr med ett trivsamt skönt väsande från pannan, varm & skönt i bilen.
(vi har alltid med ett inverterelverk som xtra trygghet i bilen)

Dock drog vi släp då vi var(är) ett coverband, där hade ibland bakhjulsdriften troligt vart mer till nytta än något annat.

Allt går, bara viljan finns! ;)
Själv tittat jag efter något liknande och tackar för tipset om modell.


Lycka till med bilköpet!
Mvh. Magnus
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Chausson Sweet Garage

Bestliner, det är intressant, varför skulle en bil med luftvärme förbruka mer gasol än en med vattenburen värme, energiåtgången för att hålla värmen är precis densamma. Att trädetaljer skulle må speciellt illa under vintern är bara en skröna, faktiskt är vintern vår torraste årstid, om vatten sprutar på trä, som sedan får torka händer absolut ingenting, särskilt som trä i golv knappast är helt obehandlat. Saltet påverkar heller inte, så länge det inte är ständigt blött, och då är det väl närmast rost vi tänker på. Träet i väggar och träffar ju inte på något vatten så länge bilen är tät, så där händer knappast något heller!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Chausson Sweet Garage

Bestliner, det är intressant, varför skulle en bil med luftvärme förbruka mer gasol än en med vattenburen värme, energiåtgången för att hålla värmen är precis densamma. Att trädetaljer skulle må speciellt illa under vintern är bara en skröna, faktiskt är vintern vår torraste årstid, om vatten sprutar på trä, som sedan får torka händer absolut ingenting, särskilt som trä i golv knappast är helt obehandlat. Saltet påverkar heller inte, så länge det inte är ständigt blött, och då är det väl närmast rost vi tänker på. Träet i väggar och träffar ju inte på något vatten så länge bilen är tät, så där händer knappast något heller!

Mot ditt tyckande står bla. tester från tyska promobile och andra. Trä på undersidan av bilar som utsätts för vinterkörning i saltsörja tar skada ett faktum som också syntes tydligt på den hymer jag då hade. Det finns också ett antal tester avseende värmesystem som visar att gasol och elförbrukning är mindre för vattenburna system. Du får tro vad du vill men fakta finns från ett otal tester och de visar att du har fel. Trä i väggar är ett gammalt sätt att bygga och nästan alla tillverkare lämnar nu detta. Det är inte bara vatten utifrån utan också kondens som ger problem på sikt. Icke hygroskopiska material är att föredra ett faktum som nu nästan alla tillverkare verkar förstå, Vissa var tidigare än andra bara.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Chausson Sweet Garage

Fortfarande är ju inte lösningen på problemen med fukt i väggar och golv inte att använda fukttåliga material, utan att se till att vattnet aldrig kommer in till materialen, alltså att skalet är tätt. Jag vill nog hävda att mer eller mindre alla bilar som byggs idag, med några få undantag är felkonstruerade. Skarvar mellan väggar och tak som ligger ovanpå taket så att skarvarna ligger i vattenbad, vad händer då när det fryser på?

Alkovbilar som lutar framåt utan avrinning åt sidorna så att vatten blir stående i djupa fågelbad bakom alkoven t.o.m. så att vatten kan komma in via luckorna.
Hjulhus utan ordentliga stänkskydd så att golven får kontinuerlig vattenbegjutning så snart det är blött på vägen. Klart att det blir problem. Med sådana konstruktioner får man ju vara extra noggrann med underhållet, hur många har tätat om sina luckor och fönster efter t.ex. 10 år, vilket säkert är lämpligt i vårt klimat, speciellt om man inte bara kör i fint väder.

Sedan bör man nog förvara sin husbil under tak när den inte används, det är ju en ganska enkel "låda" monterad på ett lätt och måttligt styvt lastbilschassie och som dessutom utsätts för både skakningar och vridningar vid användning, inte precis någon evighetskonstruktion.
 
Toppen