• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV antenn problem

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Jag har en fast monterad tv rundstrålande tv antennn som sitter ca 30 cm över taket. Det är ofta jag inte får in programmen trots jag är i en stad med nära till masten. På Elmia sa Kama fritid att plåttaket stör. många jag ser har antenner man skickar upp en bit. Någon som vet vad jag ska göra. Vilken antenn skall jag skaffa?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn problem

Köp en Telves omninova. Dyra men fungerar alltid. Finns det tvsignal så fåt fu bild.
Tyvärr en av de dyraste men bäst.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: TV antenn problem

De flesta antenner fungerar dåligt utan någon form av strömmatning, antingen 5V direkt från TV:n eller en separat enhet för 12V. Detta har jag lärt mig praktiskt, är väl bäst att tillägga!

Exempel på detta:

akt ant.jpg

ant fö.jpg
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn problem

Vad är det för skillnad på Triax UFO och Telves Omninova. Båda är väl rundstrålande och har strömmatning. Är ngn bättre eller sämre eller lika :confused:?
 
F

F.d. 55396

Guest
Sv: TV antenn problem

Gissar att även detta är ett antenproblem så jag hänger med på¨tråden.
Har varit i södra Danmark och misslyckats få in bild på deras öppna kanaler
men däremot fått fram text TV vilket är märkligt. De tyska kanalerna fungerade utmärkt.
Tacksam för tips, har en rundstrålande antenn som fungerar bra i i övriga Europa.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: TV antenn problem

Gissar att även detta är ett antenproblem så jag hänger med på¨tråden.
Har varit i södra Danmark och misslyckats få in bild på deras öppna kanaler
men däremot fått fram text TV vilket är märkligt. De tyska kanalerna fungerade utmärkt.
Tacksam för tips, har en rundstrålande antenn som fungerar bra i i övriga Europa.

Finns lite info om Danmarks sändningar här, så har nog inget med din antenn att göra Ny teknik kräver ny box - Sydsvenskan
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn problem

Gissar att du redan har en av de bästa antenner som finns, WING. Om så är fallet är det med all säkerhet inte ett antenn problem. Börja med att kontrollera Antennförstärkaren, det skall lysa en liten röd diod när den är på. Fungerar det ändå inte så kolla alla anslutningar. Sist men inte minst, om LED lampor har installerats av tvivelaktig kvalitet så kan det störa TV'n
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn problem

Jo problemet ligger i att jag har plåttak och antennen skjuta upp. Har stått på platser där jag inte fått någon bild men de som haft uppskjutningsbara antenner haft bra bild. För de som har glasfiberkaross lär inte problemet vara så stort.
Har en god vän som köpte en Kabe i Tenhult som hade fast antenn men den fick de byta ut mot en höj o sänkbar. De märken som rekommenderas i tråden är de höj o sänkbara? Vem säljer dessa?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: TV antenn problem

Har alltid haft bra bild men ibland fått höja något, som sagt alltid bild i hela Europa med Triax.

Fästet säjer alla husbil/vagn affärer.

DSCN2806.JPG

Leif
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn problem

Jo problemet ligger i att jag har plåttak...
Jag trodde du hade en ADRIA med plasttak!
Har aldrig hört att det skulle vara problem med plåttak.
Men en bra antenn är också den som Bestliner tipsar om.
Den kan monteras på "rör" som kan höjas och sänkas.
Du kan ju också fråga vilken antenn KABE monterade.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: TV antenn problem

Det är inte antennens fabrikat som är avgörande, utan möjligheten att få upp den någon meter från taket om mottagningsförhållandena blir dåliga. Viktigt är också att aktiva antenner får den spänningsmatning som de behöver för att fungera, antingen från tv apparaten eller från en separat matning. Vi har själva En Triax Ufo som fungerar alldeles utmärkt, liten och smidig till vettigt pris. Tänk också på att mottagningsproblem kan bero på tv-apparatens känslighet, den varierar ganska mycket.
 
Senast ändrad:

karwis

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn problem

Hej

Vi har bytt vår rundstrålande antenn till en nyare rundsrålande med inbyggt störningsskydd för Lte (4g), då fungerar den utmärkt :).

//Karin
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV antenn problem

Gissar att även detta är ett antenproblem så jag hänger med på¨tråden.
Har varit i södra Danmark och misslyckats få in bild på deras öppna kanaler
men däremot fått fram text TV vilket är märkligt. De tyska kanalerna fungerade utmärkt.
Tacksam för tips, har en rundstrålande antenn som fungerar bra i i övriga Europa.
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,första tanken utan att jag helt håller reda på olika länders uppgradering av sändningssystem.
Har du möjligen en gammal TV eller box som inte tar in Mpeg-4 utan bara klarar Mpeg-2 sändningar.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen