• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderar på "plåtis".

B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Funderar på "plåtis".

Vi har nyligen bytt till en Knaus Boxstar Freeway 630 .150 multijet och comfortomatic.Har varit på en långresa till Mosel och tycker att det fungerar väldigt bra trots lite mindre utrymmen.Smidigheten i trafiken och en mer personbilsliknande komfort är uppskattat.Långbäddarna och den stora duschkabinen är också ett plus.Freeway är byggd på ett högskåp vilket ger fin rymd i bilen och lite mer förvaringsutrymmen.Kompressorkylskåp 90 L i rätt höjd är standard.

Mvh Bengt & Gunni
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Funderar på "plåtis".

Några reflektioner efter en säsong 1400 mil med en La Strada Xl. 5,99
Höga skåpet, kompressorkyl,solcell,dieselvärmare, 120 L dieseltank, 148hk, robotlåda.markis.
Vad är bra:
- Dieselvärmare + kompressorkyl gör att jag inte behöver trassla med gasolen. En flaska
räcker minst 2 År för matlagning och grill. Kylskåpet igång på färjor.
- Längden på bilen gör att i nästan alla fall en normal parkeringsplats fungerar och behöver
inte fundera speciellt mycket på om jag vågar köra där det ser trångt ut.Höjden 3m får
jag ha koll på.
- Tvärbädden kanon trots mina 190cm. Lätt att ta sig upp med litet trappsteg
- Plats för packning utmärkt speciellt disponeringen av utrymmet under sängarna
i två nivåer med en jättelåda.
-Har varit helt oberoende av extern el. Vi är dock mobila så vi stannar aldrig mer än 2 nätter
på samma ställe. Vintertid sannolikt el nödvändigt. Några nätter med ca 0 grader ingen tendens till brist på el.

Vad kan vara bättre
-30 kg markis känns lite onödigt. Använd två gånger. Lastviken kan bli problem med
golfklubbor och vinlådor. Nästa långresa lämnar vi bordet hemma och använder
utdragbara skivan på utsidan av köket.
-Toautrymmet trångt.


En annan reflektion. Varför har vi så stora bilar i Sverige? I undantagsfall ser man dessa jättar i Europa.

Lycka till med plåtisval

Inge
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Funderar på "plåtis".

Om jag då summerar lite av det ni svarat så hittar jag i alla fall en 6 - 7 olika bilar med i stort sett liknande lösningar.

1. Hobby Vantana (som jag tittat på, men som bara finns som ny).

2. Pössl Roadcrusier (verkar ha många nöjda kunder + finns som beg.)

3. La Strada Avanti (kvalitetsbygge säger några)

4. Adria Tween SLX / SHX

5. Globecar Camp Scout

6. Knaus Boxstar Freeway

Det blir att försöka hitta några handlare med sådant i lager så vi kan få se&testa.

Tack för alla inlägg, nu har vi fått en bra grund att starta från.

lailaouno
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Funderar på "plåtis".

Här hos oss har man börjat se Malibu / Carthago plåtisar på vägarna. Träffa en idag på en rastplats den hade Alde väme ganska ovanligt. Den var även byggd på normal chassi inte den höga. Var o titta hos en försäljare de hade en på leverans dock med truma de går med samma de kommer.
Mycket fina bilar har inte sett något skrivet om Cartago här.

Är på mobilen i bilen, et elände att skriva med finger spetsarna.

Leif
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Funderar på "plåtis".

....

En annan reflektion. Varför har vi så stora bilar i Sverige? I undantagsfall ser man dessa jättar i Europa.

.....

Inge

Det beror nog mycket på att vi ha PB klass 2 i kombination med övergångsregeln på körkortet och gällande skatteregler. 3501kg eller 14000kg spelar nästan ingen roll. Har man väl klivit över 3500kg kan man lika gärna göra det rejält!

Sen finns det gott om svängrum i Sverige och de flesta vägarna har "storbilsvänliga" hastighetsbegränsningar.

Sen har vi av tradition stora fordon i Sverige även på personbilssidan. Samma orsaker där, inga straffskatter och straffavgifter för stora bilar som i andra europeiska länder.

Sen har vi god ekonomi u Sverige också.....
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Funderar på "plåtis".

Det går att ta med scotern i både Hobbys Vantana och i Pössl Roadcruser båda 6,36m. Men i båda fallen måste sängarna vara uppvikta under transport. Kanske inte så bra.


Nu när jag studerat "plåtisar" runt om på nätet och i verkligheten, så har vi fått ett nytt "måste". MYGGNÄTSDÖRR!!!

Pössl har vuxit fram som en stark kandidat, och har myggnätsdörr fr.o.m. 2013.
Då är frågan om det går att eftermontera på en tidigare modell t.ex. 2012?

uno
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Funderar på "plåtis".

Myggnätsdörr är också standard i vår favorit Knaus BoxStar. Säljs av bl.a. Den aktade firman Husbilslandet!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Funderar på "plåtis".

I ett par av de plåtisar vi haft genom åren fanns inte plats att montera myggnätsdörr. Det gick bra att klara sig med ett lagom glest gardintyg fäst med kardborreband runt dörröppningen. Vi golvet behövde det inte fästas, lite överskott invikt vid insteget räckte.
Men det är dock så att vi sällan behövde myggnät eftersom vi mest använde bilarna på vintern.

aake
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Funderar på "plåtis".

INGEL gör en bra beskrivning. Markisen kunde jag varit utan.
Jag vill inflika val av kvalitet. Det skiljer ganska mycket mellan de "dyra" och dom mindre dyra bilarna. Carthagos Mailbu är en bil med hög kvalitet (och LaStrada olika modeller förstås). Kolla skarvar i inredningen för att undvika knirk. Dubbelgolv för stuvning o ljudnivå.
3500kg behöver inte vara nåt problem.
Har du sen tillräckligt med pengar, så beställ en bil från fabriken som passar just dig, så slipper du kompromissa vid begagnat.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Funderar på "plåtis".

Om man inte har problem med lastvikten så skulle jag inte välja bort markisen, i vilket fall inte om man tänker sig att åka där det är varmt och soligt. Vi söker oss nästan alltid till skuggan.
Särskilt angeläget i en plåtis, vilka ju brukar vara klenare isolerade än andra husbilar och därmed också blir varmare i solhettan.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Funderar på "plåtis".

Jag tycker nog att det är rätt beslut att inte ha någon markis om man sällan använder den. Vi har själva plockat bort vår som vi nästan aldrig använde, 37 kg mindre att släpa på.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Funderar på "plåtis".

Borde nog tillägga att det kommer förtältsskena på i stället, tanken är att ha ett litet soltak med oss, ifall vi ändå står still och vill ha lite skugga. Vikt förhoppningsvis under 5 Kg. :)
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Funderar på "plåtis".

Vi har efter två "vanliga husbilar just bytt vår sista mot en plåtis eftersom vi tycker att husbilarna varit för bökiga. Det blev en Carthago Malibu 639 cm 180 hk automat. Den har rejäla tankar som är vinterisolerade, den är dessutom trevlig i inredningen, det enda som egentligen saknas är en gasugn men vi ska sätt in en elugn och så får den gamla hederliga Omniugnen komma till användnig igen. Vi har beställt det höga kompressorkylskåpet, monterat högre, så man slipper att ligga på golvet när man ska ha ut det som står längst ner. Vi känner oss väldigt nöjda och det känns som att nu har vi kommit rätt. Visserligen får vi den inte förrän i April men det får väl gå å andra sidan så slipper vi vinterförvaring eftersom vår andra husbil redan är hos handlaren.
När vi köpte vår första husbil för 3,5 år sedan träffade vi en herre som sa att det brukar inte bli förrän den tredje husbilen som blir rätt och vi skrattade åt honom och kände att det gäller ju inte oss, hm.. nu står vi här och har bytt för tredje gången, så kan det bli.
Nu ska jag väl tillägga att vi jobbar båda två heltid så vi nyttjar inte husbilen alls i den utsträckning som många av er andra som bor i den långa perioder, när den tiden kommer kanske vi ändrar oss tillbaka till vanlig husbil igen.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Funderar på "plåtis".

Om man inte har problem med lastvikten så skulle jag inte välja bort markisen, i vilket fall inte om man tänker sig att åka där det är varmt och soligt. Vi söker oss nästan alltid till skuggan.
Särskilt angeläget i en plåtis, vilka ju brukar vara klenare isolerade än andra husbilar och därmed också blir varmare i solhettan.

aake

Plåtisen är med sina två stora dörrar lättare att genomlufta.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Funderar på "plåtis".

Att jag överlevde de första åren i trafiken på cykel, moped, Vespa, mc och därefter bil är inget annat än ett mirakel. Flera kompisar dog i trafikolyckor. Nu när man börjar närma sig döden så ökar antagligen risken för olyckor igen så därför är jag glad att min husbil är en plåtis. Folksam har gjort en sammanställning av olika fordonstyper när det gäller säkerheten och min gamla plåtis ligger i topp med en femma av fem möjliga! :msn_star::msn_star::msn_star::msn_star::msn_star:

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Funderar på "plåtis".

Dublett på grund av sviktande uppkoppling. Förmodlgen åska i Danmark eller Norge. Nähä, det var Nordsjön den här gången!

å.JPG

jp
 
Senast ändrad:
Toppen