• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Värmaren är en Thermo Top E diesel 4kw eller en Thermo Top C diesel 5kw. Jag tror det är samma delar till bägge modellerna.

Nummer på ljuddämparen är 208 446 tror jag.

Visa bilaga 90146

Jappe

Spyr inte dessa ut en massa äckliga avgaser som förpestar luften? Jag trodde du hade tagit din ur bruk med flit?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Du är bara avundsjuk för att du inte har någon Webasto, tror jag! Du har heller ingen isolerad mellanvägg mellan förar- och bodel. Webaston används endast för att värma förardelen kalla vintermorgnar. Du blir tvungen att fly till sydligare nejder när den härliga hösten närmar sig i fäderneslandet.

Ditt inlägg är ett lömskt apparatpåhopp i försåtlig frågeform! Retorik av värsta sort!

Mycket upprörd Jappe

PS. Den bullrar, visslar och ryker som bara den men den är härlig att sätta igång med fjärrkontrollen vintertid innan man ska ut och åka! Bodelen värmer jag med gasolpannan.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Du är bara avundsjuk för att du inte har någon Webasto, tror jag! Du har heller ingen isolerad mellanvägg mellan förar- och bodel. Webaston används endast för att värma förardelen kalla vintermorgnar. Du blir tvungen att fly till sydligare nejder när den härliga hösten närmar sig i fäderneslandet.

Ditt inlägg är ett lömskt apparatpåhopp i försåtlig frågeform! Retorik av värsta sort!

Mycket upprörd Jappe

Om du nu måste ha en sån där avgasspyende grunka utan katalysator, se då till att du inte står nära andra människor eller djur. Jag tror det är där 4m avståndet kommer ifrån.

"Miljövän"
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Så nära bilen går jag inte frivilligt om dieselvärmaren är igång!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Så nära bilen går jag inte frivilligt om dieselvärmaren är igång!

Jappe

Hmm! Tror vi ska sluta kapa tråden och ta den tillbaka till ockerpriser. Såg att du genom nätet hittade bättre delar än via svenska verkstäder. Men även det var dyrt jämfört med DJ:s erbjudande.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Det ser ut som den som jag har liggande..
Kan nog skaffa fram den inom 14 dagar om det är ok....
Då är jag i Göteborg nämligen.. vi får göra upp om tid o plats för överlämningen ;)


//Freddy
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Det är väldigt mycket OK! Tyvärr är Moseln urdrucken men det går väl fler tåg! :)

Jappe
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Körde sönder vänster backspegel i Värmland i somras, kollade runt på nätet efter en backspegel på nätet till en Fiat Ducato x250. Hittade ngn halvdeles trasig på en skrot för 2800 sek, och en i nyskick för 3600 inkl frakt. Hittade en prisangivelse i ett forum där ngn råkat utför samma sak som mig, och denne hade betalat 4000 sek hos en reservdelsbutik för Fiat här i Sverige.

Googlade runt och hittade så småningom en butik i Tyskland, Bildelar online, reservdelar billiga, köp bilreservdelar pÃ¥ nätet. Hittade en ny backspegel med lång arm, elstyrning, eluppvärmning och blinkers för 2080 :- inkl frakt. Snabb leverans, beställde söndag kväll och spegeln var i Uppsala på onsdag eftermiddag...
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Jag tränger mig in i ordgemänget här och avslöjar att jag lyckades googla fram den tyska reservdelsfirmans namn alldeles själv: "Autoteile Augustin". Där fanns inte heller några delar till Webasto! Någonstans ska man väl kunna hitta delar till Webasto! Snart kommer vintern och då behövs en extra värmare till "cockpiten"! Någon som vet? Det är en gammal värmare men den fungerar bra för övrigt!

Jappe

Jappe, om jag inte missminner mig helt så hade jag ett elände att få bort en himla massa webasto serviceställen i Tyskland när jag försökte få ordning på appen Promobil.
Jag har för mig att du har samma app. :)

Annars borde någon återförsäljare i kedjan Autoexperten kunna ordna fram en åt dig till svenska priser, till exempel en sån här: Avgasljuddämpare Ø22mm - W 132 089 5A

Eller en evolution-modell kanske? Avgasljuddämpare Ø 22mm Evo - W 900 180 0A

Ljuddämparna finns med olika rördimensioner och mäta röret på den du har kan nog bli nog en tuff utmaning... Hittar du ingen i Kina eller i Freddys lådor kan du höra av dig. :cool:

mvh jocke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Webasto finns med i androidvarianten men inte i paddorna, i varje fall inte i min padda. Webasto har ju en av/på-knapp i "inställningar" eller "Settings" så den funktonen är lätt av bli av med.

I androids Promobil är den funktionen lite lurig att hitta. Man trycker på loggan i övre vänstra hörnet!

Tack för hjälpen men Dj Freddy ligger nog bäst till i det här "ärendet"!

Jappe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Lämplig tråd för en fråga! Vad heter den stora tyska firman som säljer reservdelar till bl.a. husbilar? Jag behöver nytt avgasrör och ljuddämpare till min gamla Webasto dieselvärmare. Det är svårt att hitta någon firma i Sverige som kan hjälpa mig med detta!

Jappe

Jag får 826 träffar på tyska Ebay när jag söker på "webasto tiele"

Kanske finner du din del där :)

webasto tiele | eBay
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Körde sönder vänster backspegel i Värmland i somras, kollade runt på nätet efter en backspegel på nätet till en Fiat Ducato x250. Hittade ngn halvdeles trasig på en skrot för 2800 sek, och en i nyskick för 3600 inkl frakt. Hittade en prisangivelse i ett forum där ngn råkat utför samma sak som mig, och denne hade betalat 4000 sek hos en reservdelsbutik för Fiat här i Sverige.

Googlade runt och hittade så småningom en butik i Tyskland, Bildelar online, reservdelar billiga, köp bilreservdelar pÃ¥ nätet. Hittade en ny backspegel med lång arm, elstyrning, eluppvärmning och blinkers för 2080 :- inkl frakt. Snabb leverans, beställde söndag kväll och spegeln var i Uppsala på onsdag eftermiddag...

Kanske dags att överge svenska skrothandlare också! Schrotthändler heter det nog inte på tyska. Jag ska prova på "Gebrauchte Autoteile" eller "Gebrauchte Ersatzteile" så får vi se hur dom står sig i konkurrensen! (Audidelar finns det nog gott om, om ni förstår vad jag menar)! :D
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Har köpt det mesta till min husbil från Tyskland. Sparar minst 50%. Frakten är en betydande kostnad om det är tunga grejer.
Om man vill ha beg. delar till husbil så är det egentligen bara två skrotar som gäller- Beg Bildelar Solstad i Västervik och Autodemonteringen i Sjöbo.
Båda skrotarna är svindyra och jag skulle aldrig komma på tanken att handla från dem.
Har också handlat mycket på Tyska Ebay.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Nu du Jappe..

Nu har jag lyckats använda hela mitt ordföråd av mindre väl valda ord.. för att få fram detta ur ett förråd.. Självklart låg den i lådan längst in och längs ner.. ;)

Den finns i Göteborg i början av veckan, har du vägarna förbi? det finns även en ny avgasslang...

//Freddy
 

Bilagor

  • 20141004_161811.jpg
    20141004_161811.jpg
    3,3 MB · Visningar: 5

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Finfina grejer! Jag ska lämna in bilen på verkstad på måndag men det går nog snabbt, hoppas jag. Samma sympton som du fixade för ett år sedan. Du stannar väl i Göteborg ett tag, antar jag. Det löser sig väl på något sätt. Eventuellt kan jag låna GB:s bil. Jag ringer när jag fått besked om bilen!

Jappe
 
Toppen