• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford C2 spolproblem

F

F.d. 30146

Guest
Så här är det, när jag trycker ner vredet för spolfunktionen så spolar det bara typ 2-3 sekunder, alltså det spelar ingen roll hur länge jag håller ner knappen, det kommer vatten bara i typ 2-3 sekunder.
Pumpmotorn låter men något vatten kommer inte, om jag släpper upp knappen och trycker ner den igen upprepas vattenflödet i 2-3 sekunder.

Jag undrar också var magnetventilen sitter, och sedan undrar jag var mikrobrytaren/mikrobrytarna sitter, och hur svårt är det att byta dessa?
Jag vet inte om det kan vara pumpen eller något annat som gör att vattenflödet bara fungerar i 2-3 sekunder, så alla tips och råd mottages tackasamt.
:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Thetford C2 spolproblem

går den på färskvattentanken? i så fall skulle man kunna gissa att slangen är klämd nära pumpen ?
Finns även en sil i magnetventilen som kan bli tät
Förutsatt att elen funkar då
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Thetford C2 spolproblem

Hejsan, som svaret ovan. Tar den spolvatten från färskvattentanken eller har den egen tank för spolvattnet, för det blir lite olika förutsättningar beroendepå variant.

Om spolvattnet är i toatanken så sitter det en pump i toaletten som kan krångla trots den snurrar.
Om spolvattnet kommer från färskv.tanken så sitter det i stället en magnetventil i toan som kan strula med att öppna så vattnet inte kommer fram till skålen.

I båda fallen så hittar du pump eller ventil om du bänder/drar upp behållaren som toarullen ligger i. Den sitter med en stor O-ring bara.

Om det sitter en pump så är den dränkt i spolvattnet.
Om det sitter en magnetventil så sitter det även ett relä där nere.

Det sitter två mickrobrytare i serie nere i kassettutrymmet. En för spolning och en för avkänning att det finns en kassett på plats, annars går det inte att spola.

För att komma åt dem så får man med en spegels hjälp lossa tre skruvar som sitter uppåt inne i kassettutrymmet, så man får ner hela enheten som öppnar skivan i kassetten när man vrider på vredet.

Det kan också finnas en plastplugg inne i en slang vid toan, i den är det då ett mindre hål för att strypa vattenflödet lite som kan ha kläggat igen.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Thetford C2 spolproblem

Hejsan, som svaret ovan. Tar den spolvatten från färskvattentanken eller har den egen tank för spolvattnet, för det blir lite olika förutsättningar beroendepå variant.

Om spolvattnet är i toatanken så sitter det en pump i toaletten som kan krångla trots den snurrar.
Om spolvattnet kommer från färskv.tanken så sitter det i stället en magnetventil i toan som kan strula med att öppna så vattnet inte kommer fram till skålen.

I båda fallen så hittar du pump eller ventil om du bänder/drar upp behållaren som toarullen ligger i. Den sitter med en stor O-ring bara.

Om det sitter en pump så är den dränkt i spolvattnet.
Om det sitter en magnetventil så sitter det även ett relä där nere.

Det sitter två mickrobrytare i serie nere i kassettutrymmet. En för spolning och en för avkänning att det finns en kassett på plats, annars går det inte att spola.

För att komma åt dem så får man med en spegels hjälp lossa tre skruvar som sitter uppåt inne i kassettutrymmet, så man får ner hela enheten som öppnar skivan i kassetten när man vrider på vredet.

Det kan också finnas en plastplugg inne i en slang vid toan, i den är det då ett mindre hål för att strypa vattenflödet lite som kan ha kläggat igen.

M.v.h. JANKRO.

Toan har egen tank, jag får helt enkelt byta ut pumpen som en första åtgärd, men jag trodde inte pumpen kunde krångla när den "fungerar", den låter i varje fall.
Vad gäller microbrytarna får jag väl se efter att jag bytt pumpen, som det nu är verkar de känna av för spolning, och för den andra brytaren verkar den känna av att det sitter en kassett på plats, annars skulle man ju kanske inte kunna spola överhuvudtaget, visserligen spolas min toalett bara i 2-3 sekunder innan vattnet slutar komma.
Det skulle kanske indikera att en (eller båda) brytarna är dåliga, och hur jag kommer fram till det vet jag inte, får väl kanske köra "trial and error" metoden.

Tack för anvisningen vad gäller åtkomst av dessa brytare, men jag har inte hittat någon bild på själva brytarna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Thetford C2 spolproblem

Hej, kolla så inte själva impellern i pumpen sitter lös, jag tror jag läst om något sådant. Det kan ju kanske räcka bara med rengörning och lite renovering.
Här kommer en skiss på toadelarna. Bilden är upp och ner för del 59 hänger med sina tre skruvar 51 i "taket" på kassettutrymmet. I den sitter de två brytarna 50. Den ena ligger till när kassetten är på plats, den andra kommer till när man trycker ner vreded för spolning, Om man har elen avstängd så hör man tydligt att den klickar när man trycker ner vreded. Men går pumpen så funkar ju brytarna, så det är nog bara att göra en obduktion av läget :p:.

capture_11172009_233013.jpg

Lycka till. JANKRO.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Thetford C2 spolproblem

Hej, kolla så inte själva impellern i pumpen sitter lös, jag tror jag läst om något sådant. Det kan ju kanske räcka bara med rengörning och lite renovering.
Här kommer en skiss på toadelarna. Bilden är upp och ner för del 59 hänger med sina tre skruvar 51 i "taket" på kassettutrymmet. I den sitter de två brytarna 50. Den ena ligger till när kassetten är på plats, den andra kommer till när man trycker ner vreded för spolning, Om man har elen avstängd så hör man tydligt att den klickar när man trycker ner vreded. Men går pumpen så funkar ju brytarna, så det är nog bara att göra en obduktion av läget :p:.

Visa bilaga 90134

Lycka till. JANKRO.

Tack JANKRO!

En sista fråga bara, vet du Thetford:s partnummer för dessa brytare, jag kan inte hitta det på någon sida, behöver det i fall jag behöver byta.

Tack än en gång:yes:
:mcride:

Rättar mig själv, microbrytarna har beställningsnummer Thetford 20107, och det verkar som att det är lika för båda brytarna.
Kan köpas från England för c:a 125:- kostar i dyrlandet 275:-
 
Senast redigerad av en moderator:

Skrutten

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
11667
Medlemskap
2024
Sv: Thetford C2 spolproblem

Hej. läste ditt inlägg, har nyligen mekat med saMMA GREJER SOM DU BESKRIVER OCH HAR HITTAT BESKRIVNING PÅ NÄTET. rING MEJ PÅ 0270-66110 OM DU VILL HA RÅD.
m.V.H TORD LIDÈN
 

Skrutten

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
11667
Medlemskap
2024
Sv: Thetford C2 spolproblem

hEJ IGEN,GLÖMDE EN SAK DET LÅTER JU SOM DET INTE KOMMER TILLR. MED VATTEN.dET SITTER EN SIL VID INLOPPET TILL MAGNETVENTILEN, DEN VAR I VÅRT FALL NÄSTAN HELT IGENSATT.
lYCKA TILL
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Thetford C2 spolproblem

Silen ska hållas ren...sen har jag stoppat i vattenutloppet två 6 mm tryckluftslang bitar enligt bild...nu får jag jätte snurr på spolvatten...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    556,7 KB · Visningar: 44
Senast ändrad:
Toppen