• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinter och oväder.

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Hej å hå. Täcket ska på. Vad finns att tänka på? Kanske råttskrämmor och granris. För oss fegisar som inte åker på vintern börjar nu kampen mot möss och annat. Jag vet att detta avhandlats i massa trådar. Men nu är det ny vinter med önskemål om nya tips. Kom igen.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vinter och oväder.

En katt är bästa lösningen på musproblemet. Funkar alltid och är trevlig på många sätt.
En bondkatt kostar nästan inget och kattmat är inte dyrt:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinter och oväder.

Bra kattmat, som katten inte blir sjuk av, är ganska dyr! Katter är köttätare och inte "konstruerade" för den billiga skitmaten som säljs med "mördande reklam" på TV exempelvis!

Den absolut bästa maten är naturligtvis det som finns i naturen: möss, sorkar m.m.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vinter och oväder.

Det finns massor av huskurer:oops:
Vi testade en gång med att vräka in en massa enris i bilen, ja mycket var det!
Sen la vi ut vitpeppar runt alla hjul och även inne i bilen.......inte fasen hjälpte det.
En familj skogsmös hade gjort en mysig boplats i en fårskinnspläd:rolleyes:
Som tur var så hade de små livet inte sabbat några kablar eller annat.

Sen finns det elektroniska antimus pryttlar, men hur funkar de tro?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vinter och oväder.

Huskurer funkar sällan och elektoniken är ett skämt. En honkatt jagar bäst. Honl ligger gärna under bilen där det är tort. Den funkar och blir helt fritt från gnagare. Utom från den jättestora rasen från Solnatrakten. Där hjälper bara stor hund:)
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vinter och oväder.

Huskurer funkar sällan och elektoniken är ett skämt. En honkatt jagar bäst. Honl ligger gärna under bilen där det är tort. Den funkar och blir helt fritt från gnagare. Utom från den jättestora rasen från Solnatrakten. Där hjälper bara stor hund:)

Dom vårdar vi ömt.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vinter och oväder.

Jag provade en under några vintrar. Murre vaktade också så om det var elektroniken eller vår fina nu hädangångna katt som skall ha äran vet jag inte. Vi är nu utan katt så iår blir det bara skrämman så vi får se om vi klarsr oss. Vi får kanske hyra in några blåvita huliganer så att den stora Solnarasen håller sig borta också:)
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vinter och oväder.

Jag provade en under några vintrar. Murre vaktade också så om det var elektroniken eller vår fina nu hädangångna katt som skall ha äran vet jag inte. Vi är nu utan katt så iår blir det bara skrämman så vi får se om vi klarsr oss. Vi får kanske hyra in några blåvita huliganer så att den stora Solnarasen håller sig borta också:)
Dom är svåra att bli av med när dom väl bitit sig fast. Vi göder dom med nån blåvit röra.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Vinter och oväder.

Tack Pelle, jag tänkte på dom däringa som skrämmer möss eftersom någon nämnde dom tidigare. Men dunkelt sida lär vara dunkelt tänkta, eller hur det nu var:rolleyes:

Elektrisk stol lyser upp tillvaron vid senare utnyttjande av husbilen, då känns det inte så dunkelt
Måste berätta att vi har det på Stora Enso Skutskär, vi är på gång att sälja pappersmassa till ett företag i USA som gör blöjor (Pampers) dom har stora krav när det gäller råttor och möss, så här går det till: råttan, musen går in i en fälla och slås ihjäl direkt varefter den transporteras upp i en låda och där grillas med el och faller sedan ned i en påse och ett larm går via sms till ansvarig som tar påsen och kasserar den på lämplig plats.
2014 visst har det gått framåt
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vinter och oväder.

Haha en råttfälla som skickar sms vore klart något att impa på grannen med. Finns dom att köpa? Kul pryl för oss pryltokiga:)
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vinter och oväder.

Nu är i alla fall Julatäcket på. Massor av enris på hjulen. Dubbla musskrämmor från Granngården. Elen får vara inkopplad och så även laddaren. Det har funkat tidigare år. Fick precis besked om nytt barnbarn till våren så nu vete f-n när täcket åker av. Men det är bara kul med fler små tassande fötter. Eftersom vi i år gjorde Iberiska runt så kan vi nöja oss med korta sverigeturer nästa säsong.
 
Toppen