• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Citroën C25 ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har läst igenom forumet ang mitt ev köp av en Pilot 800 med C25 motor (Bensinare) Verkar vara hur många fel som helst på dessa motorer och växellådor. Är dom så problemfyllda eller är det bara jag som oroar mig i onödan. Lika bra att kanske avstå från köp även om bilen ser bra ut i övrigt
Vad. bör. man titta på ?
 
Senast ändrad:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Citroën C25 ?

Om du avser bensinmotorn så kan jag meddela att vi hade en Pilot R750 och den gick som en klocka och den 5-växlade lådan var det inget som helst krångel med vi körde tusentals mil utan ett enda maskinellt krångel överhuvudtaget däremot dieselvarianten har jag ingen erfarenhet av personligen men vi hade flera C25 lastbilar på jobbet med dieselmotorer som gubbarna körde som idioter med och det var sällan något problem med dom
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Citroën C25 ?

Hejsan Affezell, Jag vet inte om du mixar med nästa generation Ducato (-94 till -02) när du skriver hur många fel som helst.

Första generationen -82 till -94 är väl långt från perfekt :p:, men både växellådor och motorer, en bensinare men med två olika hästkraftsuttag från dem. Ca. tre st olika dieselmotorer som inte heller finns något känt grundfel på, i någon av dem.

Ditt köp är ju en bensinare. Det är en Peugeotmotor som satt i miljoner personbilar från Peugeot. Den går hur länge som helst om den är servad och fått ny olja.
Kamkedja som troligen håller bilen ut, förgasare, mek. bensinpump, elektronisk tändning m.m.
Om något går sönder så går det att laga hos en bysmed mitt i Geklands vildmark :D.
Om man har kontroll på det mesta så går den inte sönder om man inte har otur.

Det man skall kolla upp är kylsystemet och den elektriska kylfläkten + termokontakten till den, för motorn har lösa cylinderfoder så den skall absolut inte kunna få riskera att gå varm.
Man bör också kolla över att elanslutning och kablar till tändningen p.g.av oxid, samt jordanslutningar kablar/kaross m.m.

Femmans växel var lite svag redan på den här första lådan. Men bensinmotorerna var rätt klena så den brukar hålla skapligt även med en förare som inte fattar att man bör växla ner om man kör sakta eller om uppförsbacken är seg.
Dieslarna hade nog lite lättare att förstöra femman med sitt högre vridmoment.
Ny femma kostar bara några tusenlappar, om man inte blir skinnad av de som monterar den.

Du har ju en annan tråd med frågor om extraktorsystem m.m.
Med ett sådant, andra munstycken i förgsaren och annat tändläge m.m. så blir den mycket roligare att köra runt med dessutom :).

Jag är kanske lite partisk, men jag gillar faktiskt de här gamla bensinbilarna utan massor med påplockad elektronink, burkar, lådor, m.m. som inte ens de som är aktoriserade verkstäder verkar begripa sig på........(förlåt :oops:).

Sen är det ju fuktproblem, som inte har med motor och växellåda att göra, utan mer med husbilstillverkarens och ägarnas kvalité och underhåll. Men är den fin så behåll den.
Relativt "billig" skatt också.

Men........... visst kan de gå sönder.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Tack, Jankro och Elegance för era svar. Det stärker mig
Efter min epilepsidiagnos så ville jag bara ha en liten, billig bil att bara åka runt i Sverige med och mitt intresse och tidsfördriv är nu husbilen. Då tror jag att jag klarar mig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Citroën C25 ?

Hej, ja är den i hyffsat skick från början, och du får pyssla om den lite, med kanske lite modernare uppgradering av batterier ev. laddning av dem m.m. så duger den säkert utmärkt till dina nya behov.

Lycka till, och ha det bra. M.v.h. JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Köper den av en handlare i Sundsvall och den är genomgången och fukttestad utan anmärkning med medföljande intyg. Han verkar vara väldigt seriös.
Får väl kontrollera den noggrant imorgon.
 
Toppen