• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extraktorgrenrör C25

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har läst nu på forumet att det finns något extraktorgrenrör till Citroen C25 bensinare Undrar vad det är och var det finns att köpa i så fall. Ev prisbild ?
 
F

F.d. 50446

Guest
Sv: Extraktorgrenrör C25

Hej, vi har en Ducato -90 med effektavgassystem i rostfritt, det är framtaget av Ferrita och jag har originalbroschyr på några sidor med lite siffror, kan lägga dem som bilder här i morgon, du kan säkert finna ett för några hundra på en husbilsskrot, jag kan inte avgöra skillnad med eller utan då det satt på när vi köpte bilen, men med tanke på hur pigg vår 2L motor är inbillar jag mig att det bidrar med flera hk, men man bör trimma förgasaren samtidigt, har för mig det finns i broschyren.
 
F

F.d. 50446

Guest
Sv: Extraktorgrenrör C25

Broschyrer!

broschyrTumbo.jpg

BroschyrFerrita02.jpg

BroschyrFerrita01.jpg

Jag tycker vår 90:a går otroligt bra med tanke på hur liten effekt motorn har, vårt ex blev som en helt annan bil efter service på tändkablar/tändhattar/fördelare, på vår bil visade det sig att när man tryckte ned tändhattarna på stiften så separerade ledaren från kontakten på tändstiftet, dessutom hade balansvikterna i fördelaren fastnat så det var 36 grader konstant förtändning!!, jag har en extra förgasare som är uppborrad enligt spec. för avgassystemet men tycker att originalförgasaren fungerar bäst, när vi köpte bilen led den av ganska kraftiga avgassmällar vid motorbroms, det försvann med justeringarna enl. ovan, avgasljudet är väldigt behagligt, inte alls högt och bullrigt trots avgassystemet.
Jag såg/hörde en liknade bil förra sommaren som lämnade parkeringen vi stod på, det sköt knallar så man lättade från marken bara när han släppte gasen för att växla.
Det fina med dessa motorer är ju att dom är så enkla att fixa till, och billigt. Och att dom inte "vrider sönder" 5:e växeln.
Ser på fakturan från 2003 att effektavgassytemet kostade 2546:- men det finns säkert många på skrotar.

Hälsningar från Pär
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Extraktorgrenrör C25

Vi har extraktorsystem, c25 1986, fungerar toppen. En liten varning om fortandning bara, den ligger normalt pa 9 grader, man stallde upp den pa 15 grader da blev den " starkare " menade man. Det slutade med att kolvringarna brandes fast, kolvar o foder maste bytas mot nya. Tursamt nog ar det enkelt pa dessa motorer
 
F

F.d. 50446

Guest
Sv: Extraktorgrenrör C25

Jag blandade ihop förtändningen på Ducaton med hydrokoptermotorn, (Rotax 912UL) så det blev lite mycket i min beskrivning. Det är i alla fall en mycket bra motor som är så enkel och billig att fungera bra.

mvh från Pär
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Extraktorgrenrör C25

Ställa upp tändningen på en motor som måste jobba hårt är ganska meningslöst eftersom vad jag begriper så funkar en låg förtändning bättre på en motor som man vill ha mer moment( segdra ) ur, där i mot kan en högre förtändning funka bättre på en motor som inte behöver segdra på låga varv och som har lätt att varva.

Extractorrör är avgasrör som är avstämda efter hur avgaspulserna i följd kommer ur motorn vilket ger ett jämnare flöde genom avgassystemet vilket i teorin bör minska ev. motpulser mellan cylindrarna som det kan bli om alla avgaser går i hop direkt i ett enda rör direkt efter topplocket.
Motorn skall då kunna " andas ut " lättare med ett extractorrör.

Extractorrör är ganska vanligt på moderna motorer numera, förr kallades de ormbo !
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Extraktorgrenrör C25

Bytte 93 till extraktorrör det gjode verkligen skillnad vridet var bättre och förbrukningen men inte lika mycket på topphastighten. Viktigt att ta upp munstycket och justera tänningen några gradet. Har papper kvar från den tiden skulle ge från 75 hkr till 02 enligt Tumbro. Kolla hur utblåset ser ut när ni demonterar det inte mycket till flöde. Liten limpa med ett mycket litet rör. Har verklig erfarenhet inte gissningar.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Extraktorgrenrör C25

Broschyrer!

Visa bilaga 90065

Visa bilaga 90064

Visa bilaga 90063

Jag tycker vår 90:a går otroligt bra med tanke på hur liten effekt motorn har, vårt ex blev som en helt annan bil efter service på tändkablar/tändhattar/fördelare, på vår bil visade det sig att när man tryckte ned tändhattarna på stiften så separerade ledaren från kontakten på tändstiftet, dessutom hade balansvikterna i fördelaren fastnat så det var 36 grader konstant förtändning!!, jag har en extra förgasare som är uppborrad enligt spec. för avgassystemet men tycker att originalförgasaren fungerar bäst, när vi köpte bilen led den av ganska kraftiga avgassmällar vid motorbroms, det försvann med justeringarna enl. ovan, avgasljudet är väldigt behagligt, inte alls högt och bullrigt trots avgassystemet.
Jag såg/hörde en liknade bil förra sommaren som lämnade parkeringen vi stod på, det sköt knallar så man lättade från marken bara när han släppte gasen för att växla.
Det fina med dessa motorer är ju att dom är så enkla att fixa till, och billigt. Och att dom inte "vrider sönder" 5:e växeln.
Ser på fakturan från 2003 att effektavgassytemet kostade 2546:- men det finns säkert många på skrotar.

Hälsningar från Pär
Ringde Tumbo Fritid idag och ingen på hela företaget kände till att dom hade haft något exraktorgrenrör. Däremot Ferrita hade det och även ett komplett rostfritt avgassystem. Får väl se imorgon när jag skall fingranska bilen igen och det blir affär så blir det kanske ett sådant.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Extraktorgrenrör C25

Köpte mitt 1994 så dom har nog inte dom på lager numer med den gamla motorn.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Extraktorgrenrör C25

Lite tjatigt kanske
Lönar det sig att lägga ut 6000:- till ett extraktorrör ?
 

ThomasG

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2024
Sv: Extraktorgrenrör C25

Hej!
Det här med extraktorgrenrör har varit uppe tidigare under tråden "Flera hästar"
med lite olika uppfattning.
Vet ej hur det gick för medlemmen som hade planer på att byta då.
ThomasG
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Extraktorgrenrör C25

Lite tjatigt kanske
Lönar det sig att lägga ut 6000:- till ett extraktorrör ?

Ja du det är dåtidens chiptrim blir kanon kan jag intyga, och tro inte att byte av förgasare och ny kam ger underverk eftersom utblåset är så begränsat och toppen har för små ventiler, som sagt allt måste göras om för att få en skaplig effekthöjning och röret är lösningen. Och om man skulle ge sig på och bygga om motorn skulle det resultera i en enorm bränsletörs vilket inte röret bjuder på så jag skulle lätt byta rör. Lycka till men försök att få det på plats utan att tippa motorn framåt eftersom det är trångt mot torpedväggen. (lossa motorfästena)
 
F

F.d. 53227

Guest
Sv: Extraktorgrenrör C25

Det stämmer att det blir ett effektlyft på ca 18 hk. Jag hade en Pilote 470 från 1986 med en 75 hästars bensinare. Satte dit ett effektrör (bysmeden svetsade). Motorn blev mycket piggare.Nästa år skulle jag köra om en Dansk husbil på infartsvägen till Venedig, plötsligt sprutade det ut svart rök så jag var tvungen att rulla in på en sidoväg. Motorn var död,men vi hittade en Fiat reparatör bara ett par kilometer bort. Han var tvungen att beställa nytt motorblock från frankrike. Vi fick tillbringa extra 14 dagar på en camping intill reparatören.
Vi köpte extra 10 dagars turistkort för trafiken på Venedig, mycket trevligt.
Nu låter det som att grenröret var boven till haveriet, jag är inte säker på det. Bilen har gått ett antal tusen mil efter detta och är i trafik än idag. Dock inte körda av mig?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Extraktorgrenrör C25

Det stämmer att det blir ett effektlyft på ca 18 hk. Jag hade en Pilote 470 från 1986 med en 75 hästars bensinare. Satte dit ett effektrör (bysmeden svetsade). Motorn blev mycket piggare.Nästa år skulle jag köra om en Dansk husbil på infartsvägen till Venedig, plötsligt sprutade det ut svart rök så jag var tvungen att rulla in på en sidoväg. Motorn var död,men vi hittade en Fiat reparatör bara ett par kilometer bort. Han var tvungen att beställa nytt motorblock från frankrike. Vi fick tillbringa extra 14 dagar på en camping intill reparatören.
Vi köpte extra 10 dagars turistkort för trafiken på Venedig, mycket trevligt.
Nu låter det som att grenröret var boven till haveriet, jag är inte säker på det. Bilen har gått ett antal tusen mil efter detta och är i trafik än idag. Dock inte körda av mig?

Det är klart att det var röret som var orsaken, akta er för röret.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Extraktorgrenrör C25

Ställa upp tändningen på en motor som måste jobba hårt är ganska meningslöst eftersom vad jag begriper så funkar en låg förtändning bättre på en motor som man vill ha mer moment( segdra ) ur, där i mot kan en högre förtändning funka bättre på en motor som inte behöver segdra på låga varv och som har lätt att varva.

Extractorrör är avgasrör som är avstämda efter hur avgaspulserna i följd kommer ur motorn vilket ger ett jämnare flöde genom avgassystemet vilket i teorin bör minska ev. motpulser mellan cylindrarna som det kan bli om alla avgaser går i hop direkt i ett enda rör direkt efter topplocket.
Motorn skall då kunna " andas ut " lättare med ett extractorrör.

Extractorrör är ganska vanligt på moderna motorer numera, förr kallades de ormbo !


Förutsätter att de som bygger röret vet vad de håller på med, annars blir precis hur som helst. För övrigt inte bara motpulser utan de utströmmande avgaserna skall "suga med sig" avgaserna från nästa cylinder. Mycket finsnickeri för självbyggare.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Extraktorgrenrör C25

Förbättras eller ändras flödet i extraktor/avgasröret så bör man som tidigare nämnts kolla över soppan och tändningen att allt matchar, ganska logiskt :). helst skulle man vilja kolla på rullande landsväg/bromsbänk hur allt fungerar och vilken höjning det blev. Sedan beror det också på hur långt bilen gått? Har den rullat 15 - 20 000 mil så känns det inte rktigt fräscht att pina motorn ännu mera även om den snurrar med mindre motstånd så är effektuttaget högre vilket alla förstår att motorn behöver vara i bra skick innan. Vad det gäller ordet "ormbo" så var det väl enbart på VW bubbla som det användes beroende på att det såg ut som ett ormbo med rör från båda sidorna. Headers är väl det man pratade mera om förut för det lät coolt med ett engelskt ord :).
 
Senast ändrad:
Toppen