• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viltolycka

F

F.d. 25764

Guest
Hej husbilsvänner.
En liten varning att det kan bli dyrt om man anmäler en viltolycka för sent
Jag körde på ett rådjur på Öland och fick mycket att tänka på då bilen inte gick att köra med. Bärgare , hyrbil mm. Olyckan var sent på kvällen och rådjuret dog av smällen , jag drog bort djuret från vägen och sanerade vägen för att undvika halka .Först dan efter kom jag att tänka på att meddela polisen vilket dom ansåg vara smitning. Fick böter idag på 16 000 kr.
Jag tycker inte att jag smet då jag var kvar på platsen ca 3 timmar och gjorde anmälan till både försäkringsbolag och bärgare. Enda felet var att samtalet till Polisen var för sent .
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Viltolycka

Tyvärr kanske det inte stannar där. Godkänn inte föreläggandet utan ta det till rättegång.
Tyvärr medför ofta en dom för smitning också ett återkallande av körkortet under en tid.
Det kan tyvärr därför komma flera otrevliga brev om ett tag.:(
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Viltolycka

Enligt GB (min sambo) som sysslar med sådana här frågor så är man skyldig att anmäla viltolyckor omedelbart till Polisen. Hur många vet det? Trist att inte bärgaren och försäkringsbolaget kunde tala om detta!

Jag tycker det är myndighetsförtryck (trakasserier) men det gör inte domstolen.

Jappe
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Viltolycka

Enligt GB (min sambo) som sysslar med sådana här frågor så är man skyldig att anmäla viltolyckor omedelbart till Polisen. Hur många vet det?

Jag fick det inpräntat på trafikskolan och har alltid anmält direkt, så det har varit självklart åtminstone de 30 senaste åren. Det är för djurens skull Jappe.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Viltolycka

Vill inte köra på ett djur men tyvärr händer sånt ibland:mad:
Var går gränsen för att man måste anmäla?
Hare? Grävling? Katt?(ja, då letar men väl efter närmsta hus)
Är det någon skillnad om man vet att djuret har avlidit?
Det blir ju eftersök på lite större djur.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Viltolycka

Även om djuret dött kan där ha varit flera djur utan att föraren noterade det, det kan finnas kid som blivit föräldralösa och inte klarar sig själva exv, osv. Ska alltid anmälas direkt så att spårning kan göras snarast möjligt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Viltolycka

johnssma! Jag förstår mycket väl att man ska polisanmäla en viltolycka där djuret blir skadat och måste "eftersökas" av jägare! I det här fallet var djuret dött och då är det egentligen bara jakträttsinnehavaren som kan vara intresserad av detta! Lagen är från 2010 och finns i jaktförordningen. Jag vet att det finns många jägare i riksdagen men ett sådant här domslut är absurt!

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Viltolycka

Här finns en del att läsa: SÃ¥ här gör du om du kolliderar med vilt - Nationella ViltolycksrÃ¥det

Breezer, jag tackar för dina upplysningar för nu vet jag bättre vad jag ska göra om jag kör på ett djur.
16000 i böter känns lite svettigt, inte för att jag kan mycket om juridik men skulle de gå att få bärgarn att vittna om att djuret verkligen var dött och att någon eftersökning knappast var behövlig?
Inte för att jag vet om det skulle hjälpa. Det känns som polisen agerar lite väl stelbent i det här fallet, men det har väl ett jobb att sköta och sin statistik med uppklarade brott att tänka på.

Men som jag nämnde tidigare, jag uppskattar att du berättar för oss och jag tror det får flera av oss att tänka till och vara bättre förberedda när det händer oss.

mvh jocke
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Viltolycka

Har man inte möjlighet att anmäla från platsen (ingen telefon) får man lämna den, väl utmärkt, för att just larma polisen men det är enda undantaget.

EDIT: Som vi fick lära oss vill säga.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Viltolycka

För väldigt många år sedan, körde min far till en bilskrot, för att köpa en begagnad reservdel. I bilen förutom min far satt min bror, som då var i 3-4 års åldern. Efter kom en polisbil och stoppade min far. Min bror skrek i högan sky, polisen frågade varför. Han är rädd för polisen det är väl alla människor blev svaret. Varför då. Polisen är alltid ute efter plånboken sade min far. Detta gäller även idag.
Rådjuret dog, det hade inte gått att rädda, ens på intensiven. Slutsats polisen var ute efter pengarna. Att man hade mycket att tänka på vid en olycka struntar man totalt i.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Viltolycka

Det vimlar av busar och banditer av alla de sorter i Sverige. Tänk om Polisen kunde ägna lite mer av sin dyrbara tid till att hantera dem som begår brott medvetet! Men det är nog så att det är jobbigare och svårare att konfrontera buset än att trakassera hederligt folk!

När läste du jaktförordningen senast? Finns här en konflikt mellan stad och land?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Viltolycka

Hej husbilsvänner.
En liten varning att det kan bli dyrt om man anmäler en viltolycka för sent
Jag körde på ett rådjur på Öland och fick mycket att tänka på då bilen inte gick att köra med. Bärgare , hyrbil mm. Olyckan var sent på kvällen och rådjuret dog av smällen , jag drog bort djuret från vägen och sanerade vägen för att undvika halka .Först dan efter kom jag att tänka på att meddela polisen vilket dom ansåg vara smitning. Fick böter idag på 16 000 kr.
Jag tycker inte att jag smet då jag var kvar på platsen ca 3 timmar och gjorde anmälan till både försäkringsbolag och bärgare. Enda felet var att samtalet till Polisen var för sent .

För ett par år sedan kom en grabb in till mig i verkstaden och frågade varför vi inte tagit hand om det påkörda rådjuret som låg i diket död. Han hade anmält till polisen natten före, de skulle kontakta jakträttsinnehavaren, som var jag. Polisen kontaktade aldrig mig och rådjuret var förstört. Borde inte polisen betala 16 000:- för att de inte anmält till mig. Det är ju exakt samma förseelse?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Viltolycka

johnssma! Jag förstår mycket väl att man ska polisanmäla en viltolycka där djuret blir skadat och måste "eftersökas" av jägare! I det här fallet var djuret dött och då är det egentligen bara jakträttsinnehavaren som kan vara intresserad av detta! Lagen är från 2010 och finns i jaktförordningen. Jag vet att det finns många jägare i riksdagen men ett sådant här domslut är absurt!

Jappe

Hur vet polisen att du berättar hela sanningen och att inte missade något, medvetet eller omedvetet, vid kollisionstillfället? Många är omedvetna om vad de körde på, reagerade först på smällen, kliver ut, och hittar ett dött djur, men det finns egentligen ett till som sprang iväg skadat. Och hur vet polisen att du inte bara väntade till dagen efter med att anmäla pga av att du var full och ville nyktra till först innan du ringde?

Känns märkligt att öht behöva diskutera något som är och alltid har varit så j-a självklart, speciellt med dig som hävdar att du värnar om djuren.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Viltolycka

Aha, då måste jag ha missuppfattat, jag trodde ämnet var viltolyckor och varför där är anmälningsplikt oavsett om där finns ett dött djur på platsen eller inte. Du tyckte det var absurt, jag förklarade varför det inte är det.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Viltolycka

Skippar lagtexterna och går direkt på det lättläsliga, här är en notis om vad som gäller:

Bråttom anmäla viltolycka - På Landet - Skånskan.se

Här är exempel på andra fall:

Smitning från viltolycka gav 8000 kronor i böter - Tomelilla - Ystads Allehanda - Nyheter dygnet runt

Riskerar böter för smitning från påkört rådjur - hd.se

Rospigg bötfälls för smitning efter viltolycka i Kårsta Vallentuna Fria

Finns massor med rättsfall på nätet.


Citat från första länken:

En viltolycka ska genast anmälas till polisen. Böterna för att låta bli kan bli dryga, även om du anmäler olyckan samma dag. Men någon tidsgräns är inte definierad i lagen.
– Sunt förnuft ska råda. Det kan ju finnas en anledning till att man inte hör av sig omedelbart, säger Nilsson.

"En tidsgräns är inte definierad i lagen" låter positivt, där är en lucka som man kan fokusera på vid ett överklagande, tillsammans med en mycket god anledning till varför det tog den tid det tog. Förhoppningsvis går det att hitta andra liknande fall man kan studera, där de gått fria trots att där dröjt till dagen efter med anmälan. Jag hade nog kontaktat en trafikmålsjurist och hört mig för om deras åsikt vad de tror om det, när det är så höga böter finns en än större anledning till det då det kan löna sig.
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Viltolycka

Det är ofta man kritiserar polisen, både här på forumet och i samhället i övrigt, men i detta ärende ska man ha klart för sig att i det här fallet torde det vara åklagaren som fastställt bötesbeloppet. Detta om förseelsen har erkänts. Har den förnekats är det bara rätten som kan fastställa bötesbeloppet efter en rättegång. Beloppets storlek beror på hur allvarligt förseelsen bedöms vara och hur mycket förövarens inkomst är. Polisen kan inte utfärda så här höga bötesbelopp.

Johan K.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Viltolycka

Tyvärr är nog huvuddelen av trafikanterna inte kunniga i samtliga lagar och förordningar som gäller vid olika situationer.
Det som förvånar mig är just att varken bärgare, som ju var på platsen och borde ha kunskap om vad som borde göras, eller försäkringsbolaget tipsade om skyldigheten att anmäla till polisen.
Vet faktiskt inte hur jag själv skulle reagera i liknande situation när så mycket annat skall hanteras samtidigt.
 
Toppen